Gå til innhold

Start av trådløs nettverk i Suse linux 10.1

GA75

Anbefalte innlegg

Hei, kjører Suse Linux 10.1 med trådløs nettforbindelse. Bruker ett asus wl167g USB wlan adapter og kjører med driver fra http://rt2x00.serialmonkey.com/

Dette funker fett. :)

Men: jeg har lyst til å slenge opp noen server tjenester for familien på boksen, primært fildeling, jeg vil også eksperimentere med andre tjenester som mail, web osv.

Problemet mitt er at for å få maskina på nett, har jeg nå (i min kunnskapssfære) kun ett valg og det er å logge på manuelt og kjøre ifup rasub0 + dhclient rausb0 for at maskinen skal registeres på routeren.

Har i YaST konfigurert nettverket til å komme opp automatisk, men dette har ikke gitt det resultatet jeg ønsket.

Målsetningen er at maskinen skal komme opp i runlevel 3 eller 5 med nettverket konfigurert og tilgjengelig for omverdenen uten at jeg er pålogget på selve boksen. Bl.a. mtp fjernadminstrasjon som jeg også ønsker å sette opp.

edit: spørsmålet er: hvordan få opp en trådløse nettforbindelse i det maskinen kommer opp, slik at servertjenester på maskinen er tilgjengelig uten manuelt arbeid.

Har sett på init.d men forstår ikke så mye av det. Enlighten me, please! :)

Endret av GA75
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...