Gå til innhold

Ny PC til gaming for ca 15k

Anbefalte innlegg

Hepp!

Da er tiden inne for å gå til innkjøp av ny maskin ettersom den andre begynte å slite for 2 år siden på spill. Det er veldig lenge siden jeg har vært borti PC-deler, så jeg er litt utdatert når det kommer til hva som er best.

Jeg har nå en PC med Pentium 4 2.8GHZ, 1 GB RAM og GeForce 4400 og regner med at alt man får i dag er bedre enn det :) Det jeg trenger er egentlig bare prosessor, skjermkort, hovedkort og minne for alt annet har jeg. Så jeg håper noen snille folk vil hjelpe meg med å finne noen gode deler som passer bra sammen.

PS: Det går fint hvis PCen koster kun 10k.

Takk for all hjelp! :thumbup:

Endret av sniK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg kan forstå har du sikkert et sokkel 478 hoved kort med AGP og DDR (1) ram.

Eneste muligheten for deg blir sikkert dette.

Selv med denne oppgraderingen kommer du til å ligge etter om en måneds tid eller noe (ekstrem tilfelle). Dette er en utdøende "rase" som er blitt erstattet for lenge side. Kan nesten si at det å oppgradere dette, blir som å kokke suppe på et gammelt bein. ;)

Gå heller for noe som dette, for da har du også mulighet for å oppgradere videre ved en senere anledning.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Vel hvis du skal ha spill så vil bare det å oppgradere skjermkortet hjelpe veldig mye. Hvis du gjør det så vil du ikke kunne bruke det videre i en senere oppgradering siden det da vil være AGP og nye hovedkort bruker PCI-e. Tviler på at du kommer til å merke så mye av å oppgradere CPU til en annen P4 CPU at det er verdt pengene. Mer minne kan jo også være lurt.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Planen min er å bytte ut prosessor, skjermkort og minne. Og som du sa så fint så har jeg en utdøende rase :)

Men er Intel noe bra? Siden jeg kjøpte min P4 2.8 GHZ har jeg angret på at jeg ikke valgte AMD siden jeg føler det er bedre til spill, men siden du anbefaler en Intel så regner jeg med at den yter mer?

Og jeg har også sett litt på PCer med to skjermkort. Er det noe poeng for meg eller holder det med ett skjermkort?

Igjen, takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Det var nok riktig at AMD lenge var bedre enn Intel, men de nye Core 2 CPU ene til Intel er veldig bra, kommer fra Pentium M som igjen kommer fra Pentium III. De slår AMD sine CPUer i forhold til pris. Det bør holde med et skjermkort, kommer jo selvsagt an på hva du vil spille og hvor høy oppløsning og hvor bra du skal ha grafikken. Det er ikke alle spill som støtter SLI.

Det er ikke så lenge til neste generasjon skjermkort kommer så det du kjøper nå kan raskt være utdatert, selv om jeg tror det tar fram til jul til de nye skjermkortene er ute på markedet.

Lenke til kommentar

Som sagt er oppsett 2 mye mere framtidsrettet enn det å oppgradere det du har nå.

Hovedkortet støtter to skjermkort av både ATi CrossFire og Nvidia SLi (sisst nevnte med spesial drivere).

Er også mulig at dette oppsettet kan vare like lenge som det du har nå har gjort.

Det pertm sier er delvis korekt Core Duo baserer seg på pm og p3, men Core 2 er noe helt nytt, riktignok utviklet av dem som utviklet pm i sin tid.

Intilvidere er Intel veien å gå igjen.

Om du har pengene kan du like godt bare hoppe i det, og ta det neste skrittet.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Best å huske på at du må ha DDR2 ram.

Fungerer nok ikke med det gamle du har.

Tror jeg hadde bytta skjermkort med dette.

Gainward er bra det, men er ikke verdt det med mindre du går for golden sample versjonen.

Hvis du skal ha Core 2 Duo, bør du heller ikke gå for ram med noe mindre enn 800MHz.

Da får du best ytelse ut av maskinen. ;)

Endret av Sean M.
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte også 2GB med 667 Mhz DDR2 minne, håper det holder siden det er under 800mhz :S Er det noe poeng å kjøpe 4GB med minne eller er det bare tullete?

Sean M: Jeg kjøpte et dyrere skjermkort enn det :) (Gainward GeForce 7900GT 512MB,1,2ns DDR3) Som sagt før, så har jeg levd lenge med GeForce 4400 så dette er et major step for meg uansett om jeg hadde kjøpt et GeForce kort i 6-serien.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte også 2GB med 667 Mhz DDR2 minne, håper det holder siden det er under 800mhz :S Er det noe poeng å kjøpe 4GB med minne eller er det bare tullete?

Sean M: Jeg kjøpte et dyrere skjermkort enn det :) (Gainward GeForce 7900GT 512MB,1,2ns DDR3) Som sagt før, så har jeg levd lenge med GeForce 4400 så dette er et major step for meg uansett om jeg hadde kjøpt et GeForce kort i 6-serien.

6678124[/snapback]

Oki, sto ikke før at det var 512meg ver. Da kan jeg forstå det. ;)

4gig er lite vitts ennå, De fleste (gj.snitts nordmann) har bare begynt å ta skrittet videre til 2 gig, så det for holde. ;)

Endret av Sean M.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...