SeaLion Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Har du noengang lurt på hvor stort et proton er i forhold til et elektron? Og hvor laaaaaaaaaaangt det egentlig er mellom dem? Her er en cool side som prøver å gi et slags svar på det: http://www.phrenopolis.com/perspective/atom/index.html The page is scaled so that the smallest thing on it, the electron, is one pixel. That makes the proton, this big ball right next to us, a thousand pixels across, and the distance between them is... yep, fifty million pixels (not a hundred million, because we're only showing the radius of the atom. ie: from the middle to the edge). If your monitor displays 72 pixels to the inch, then that works out to eleven miles - making this possibly the biggest webpage you've ever seen. Og bare for å nevne det, størrelsen på et atom i forhold til en tennisball er som tennisballen i forhold til Jorda. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Dette lærte jeg på ungdomskulen rett før vi skulle ha prøve i naturfag. Artig å tenke på. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Oversettelse av avstanden: 50.000.000 bildepunkter tilsvarer ved 72 dpi hele 17.639 meter. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Bare jeg som ikke ser protonet på den siden? Ser elektronet, men ikke noe proton. =S Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 scroll helt til høyre Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 scroll helt til høyre Det som er helt borte til høyre er elektronet, mens den digre blå kula til venstre, rett ved siden av (til høyre for) forklaringsteksten, altså den digre kula det står "proton" med store bokstaver på, det er protonet. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Bare jeg som ikke ser protonet på den siden? Ser elektronet, men ikke noe proton. =S 6673186[/snapback] Bruker IE? Jeg brukte OPera når jeg ikke så den, så brukte jeg IE og der kom den svære ekle busa! Men skal den siden liksom være 17000 meter lang? avstanden hvis jeg skulle målt på skjermen er vel ca halv meter Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Bare jeg som ikke ser protonet på den siden? Ser elektronet, men ikke noe proton. =S Jeg har nå testet siden i ulike nettlesere: Siden fungerer med Firefox (testet både på Windows og Mac), og Safari (for Mac). IE for Mac krasjet og måtte tvangsavsluttes. Opera 8 (for Mac) viser derimot ikke protonet og elektronet ligger et godt stykke innenfor høyrekanten på siden. Opera 9 (for Mac) mister også protonet, men der ligger elektronet helt ute ved høyrekanten (som normalt). Det kan imidlertid se ut som Opera lar protonet bli liggende laaangt utenfor venstrekanten av siden, for det går forbausende lett og fort å scrolle til høyrekanten av siden. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Det funka i IE, men avstanden mellom protonet og elektronet var ikke akkurat stor. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Det funka i IE, men avstanden mellom protonet og elektronet var ikke akkurat stor. 6675973[/snapback] Jwpp, å det ødelegger jo litt av poenget med siden Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Vises perfekt i Firefox. Laaangt å scrolle hvis man skal ta det side for side helt fram til elektronet. Rart å tenke på egentlig. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Det er forresten greit å huske på at verken protonet eller elektronet er fysiske objekter med klart definerte størrelser, slik man kan få inntrykk av på den siden. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Det er forresten greit å huske på at verken protonet eller elektronet er fysiske objekter med klart definerte størrelser, slik man kan få inntrykk av på den siden. 6677621[/snapback] De har vel masse? Såvidt jeg kan lese meg frem til har de det... Og de er vel definerte størrelser. "In physics, the proton (Greek proton = first) is a subatomic particle with an electric charge of one positive fundamental unit (1.602 × 10−19 coulomb), a diameter of about 1.5×10−15 m, and a mass of 938.3 MeV/c2 (1.6726 × 10−27 kg), or about 1836 times the mass of an electron. The proton is observed to be stable, with a lower limit on its half-life of about 1035 years, although some theories predict that the proton may decay. The proton has a density of about 2.31 × 1017 kg m−3." Wiki:Proton Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Ja, de har masse. De har også en viss størrelse, men de opptrer ikke som små kuler som svirrer rundt hverandre, og med klart avgrensede grenser. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Jeg forstår ikke hva som menes med en slik partikkels størrelse eller utstrekning. for alt jeg vet, er det bare et punkt med sammenfallende kraftfelt for et par av de 4 mulige kreftene som finns. Å snakke om utstrekning, gir liten mening. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Skjønner ikke helt hva du sikter til Torbjørn, men klart de har en størrelse. Den er bare så mikroskopisk liten. Et proton består av tre quarks (hva heter det på norsk). En quark er et av to bestanddeler i all materie. Den er også den eneste partikkelen som berøres av alle de fire hovedkreftene vi har. Såvidt jeg husker holdes de sammen av the strong nuclear force (eller var det den svake?). Electronet er vel det man vet minst om, siden det er det minste. Og neutronet er vel det man vet mest om, siden det er det største. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Skjønner ikke helt hva du sikter til Torbjørn, men klart de har en størrelse. 6678498[/snapback] Hvorfor er det klart at de har en størrelse? For meg er det ikke klart, heller ganske rart. Man kunne kanskje definert et område der 95% av massen befinner seg innenfor. Jeg aner ikke. Men å se for meg at en elementærpartikkel har en klart avgrenset fysisk størrelse, det sliter jeg med... Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 For å gjøre det klart: det jeg mener med størrelse er at de i teorien kan sees. Det vil si, at hvis vi hadde dukket ned i atomet ville vi kunne se atomet (electron, proton, neutron). Hvis du leser det jeg skrev litt lenger opp, vil du se størrelsen på protonet. Masse og vekt. Hvorfor blir det absurd å vite størrelsen på en elementærpartikkel? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 du skal få lov til å definere størrelse som "noe som reflekterer fotoner eller andre ting som gjør at det kan detekteres" det er dette feltet jeg snakker om. jeg har vanskelig for å forstå at en elementærpartikkel kan være annet enn et punkt som et felt springer ut fra. for hva skulle ellers denne "utstrekningen" være? er det en form for masse inni denne radiusen? eller er det feltet's egenskaper som gjør at det utstråler/reflekterer "deteksjon" med en viss sannsynlighet innen en viss radius? Min forståelse/problemstilling begrenser seg ikke av at protonet består av kvarker. det flytter bare problemstillingen over på disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå