Gå til innhold

Et par domene spørsmål

jokkakim

Anbefalte innlegg

Siden jeg ikke fikk noe respons i tråden "snedige ting du lurer på", så lager jeg en ny tråd om spørsmålene:

hvis jeg kjøper et domene, hva gjør at domene fungerer?!

hvorfor må jeg betale noen et fast beløp i året får å beholde det?

finnes det noen måte å gjøre at et domene fungerer på egenhånd, uten å måtte registrere det på f.eks denne siden ?

mvh

Joakim

Videoannonse
Annonse

Rundtomkring på nettet står det DNS servere. Når du skal inn på feks vg.no så går det en forespørsel til en slik om hvor vg.no ligger. Den ser i tabellen sin og der står det hvilke IP vg.no bruker. Så kommer du automagisk inn på vg.no.

Når du kjøper et domene så kjøper du et navn. I DNS tabellen kan du da bestemme hvilke IP det navnet skal gå til. (du trenger forrensten ikke si IP, du kan si at dittnavn.no skal linke til den.lange.og.ekle.adressen.til.webhotell.no)

Grunnen til at du må betale hvert år er at de selskapene som selger domener skal tjene penger :)

Du kan få domen til å fungere uten å betale noen, men det krever at alle som skal inn på det må gjøre noen endringer på sin egen PC. Du kan sette opp en egen DNS server. Hvis denne også funker som DHCP server vil du fint kunne bruke domene på feks et LAN. Ellers kan de som skal inn på domenet ditt endre host fila si. Der kan de si at ditt-domene.no skal til en viss IP. Da gjør de jobben til en DNS server. (de trenger bare gjøre det en gang hvis du ikke bytter IP)

Håper du skjønte det der :)

....

Takk for et bra svar :D

forsto litt mer nå.

Men har da selskapene som selger domener tilgang til DNS serverne da eller?

siden "Mr-CEO" skrev at jeg ikke kunne fikse det selv ;p så må jeg nesten kjøpe et sted. er det et sted hvor jeg kan kjøpe et domene, hvor jeg kan ha uendelig med e-post adresser og subdomener? Dette er vel mulig da jeg har egen web-server hjemme, og trenger bare "forwarding"... ?

Endret av jokkakim
5. Avanserte brukere som ønsker å drifte både epost-server og webserver på egenhånd kan klare seg med domenepakken. Med den kan man legge inn ubegrenset antall DNS-pekere og subdomener og sette opp hvilken server som skal være epost-server (MX-host) for domenet. Man kan også velge at relay.domeneshop.no skal være sekundær MX-host, slik at epost kan mottas også dersom ens egen epost-server er nede et øyeblikk. Dersom den primære serveren er utilgjengelig i mer enn noen få dager, så vil epost bli returnert.

6. Dersom du i tillegg til epost-server og webserver også ønsker å drifte navnetjenere på egenhånd, tilbyr vi registrartjeneste for .no-domener, slik at du kan delegere domenet til dine egne navnetjenere. Hvis du ønsker en ekstra navnetjener for bedre feiltoleranse, bør du ta en titt på vår tjeneste slave-DNS.

Tipper jeg vil gå for 5'ern.

Men hvilke flere muligheter får man om man velger 6'ern?

Hvis du setter opp din egen DNS server så slipper du å logge inn på domeneshop.no for å forandre ting hvis du bytter FTP/WEB/etc server. Hadde jeg vært deg så hadde jeg latt domenshop.no ta seg av den biten. Da slipper du å tenke på det selv :)

6682289[/snapback]

oki, takk for svar :)

Da bestiller jeg 5'ern om 3 uker, etter at jeg har fyllt 18 ^^

Uhm, sånn jeg forstå så kjøper du domenepakke også kan du gjøre det som står i alle de punktene med det domenet :)

Det ser ut som en liste over hva du kan gjøre med domenet ditt, ikke forskjellige tilbud. Så, med mindre du vil at et evt webhotell skal hostes hos domeneshop.no så kjøper du domenepakke. Da kan du sette opp det du vil selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...