Gå til innhold

Redde data på dysfunksjonell Win98-pc

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt ny Dell pc med xp. Men jeg må få tak i dataene som ligger på den gamle pcen. Den hadde win98 men det har skjedd noe krøll så jeg ikke kommer inn i windows. Den vil heller ikke la en win98 cd reinstallere? (Mulig det er noe forskjellige versjoner.)

Boote med hjelp av diskett eller cdrom funker ikke noe bedre.

Jeg kan ikke sette inn den gamle disken i den nye, den passet ikke.

Hva skal jeg gjøre?

Er det mulig benytte den gamle pcen som en ekstern harddisk ved bare å slå på strømmen og la den stå i dos-prompt? Med seriellkabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke sette inn den gamle disken i den nye, den passet ikke.
Hmmmmm, hvorfor ikke? manglet du IDE kabel og tilkobling på hoved kortet?, ville ikke XP finne disken?, manko på strømuttak? (du trenger da ikke skru fast disken i den nye maskina hvis du ikke har tenkt å bruke den permanent.)
Lenke til kommentar

(Jeg=Noob) Jeg vet ikke hva slags disker det er i den gamle men kabelen til disken passet ikke i sloten på hovedkortet (jeg fant strømtilkoblingen). Den gamle pcen er fra 98, den nye en mnd gammel så regner med det kan være litt forskjellig teknologi.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

JIPPI!! Jeg har reddet mine gamle data!! :)

Har faktisk sittet på løsningen hele sommer, bare vært litt vel noob på linux for skjønne det.

For de som måtte havne i en lignende situasjon kan jeg fortelle at jeg brukte DSL (DamnSmallLinux) og en usb-pen. (Det jeg brukte så lang tid på skjønne var at jeg faktisk måtte trykke på en knapp for mounte harddiskene :blush: + pluss skjønne hvordan adresse de fikk i DSL.)

Dette er altså et tips om at Linux live-cder kan være geniale for recovery. (DSL er spesielt fin da den bare er på 50 mb totalt.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...