Gå til innhold

Sette opp FTP server i Linux med NTFS disker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte å gjøre min nåværende windows pc om til en Linux FTP server.

PC-en er en P4, 2,4GHz, 1GB minne og ca 1,5TB lagring.

Det er flere grunner til dette. For det første kommer jeg ikke til å være i nærheten av PCen, så jeg trenger enkle fjernstyringsmetoder (tenkte da på terminalstyring via putty), jeg trenger et greit og helst avansert FTP program ( tenkte da å bruke proFTPd ).

Det som jeg er mest usikker på, er hvordan det blir når alle diskene mine er NTFS disker. Leste litt her og har søkt litt rundt på forumet, og er veldig usikker på om det vil funke å sette opp en FTP server i linux med NTFS disker. Dataen på diskene er viktig, så hvis faren ved skriving til NTFS er stor, så setter jeg heller opp en "read only" FTP eller fortsetter med windows.

Jeg har ikke mye erfaring med linux, men har eksprimentert med et par debian servere hjemme. (dvs. sette opp debian uten X-server, og med f.eks ventrilo, apache og diverse andre programmer).

Jeg er ikke sikker på hvilken linux distro å gå for, men tenker nok mest på enten debian, eller ubuntu hvis mulig. Har ikke tenkt å kjøre noe grafisk.

Men har tenkt å beholde Windowsen, slik at den kan brukes innimellom.

Det jeg lurer på er derfor følgende:

1. Er skriving til NTFS sikkert nok til at jeg kan gjøre dette?

2. Hvis ja på nr 1, så trenger jeg sannsynligvis hjelp til oppsett..

Alle svar mottas med takk :)

Mvh

Lionele

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok snakk om hovedsakelig filmer og musikk, men har brukt en del tid på samle opp filmene og musikken. Min kompetanse innen linux er litt begrenset (har ikke alltid roen på det jeg driver med (driver en del feiling og prøving)) så jeg tar ikke sjangsen på å prøve hvis ingen kan si med stor sikkerhet at jeg ikke vil miste noe data.

Med tanke på at det er en FTP server jeg vil sette opp så vil det bli en del datatrafikk (mye lesing og litt skriving) til diskene. Vil det si at faren for å miste data vil være større med de nåværende altarnativene som finnes?

Mvh

Lionele

Lenke til kommentar
Min kompetanse innen linux er litt begrenset (har ikke alltid roen på det jeg driver med (driver en del feiling og prøving)) så jeg tar ikke sjangsen på å prøve hvis ingen kan si med stor sikkerhet at jeg ikke vil miste noe data.

Mvh

Lionele

6671976[/snapback]

Ingen kan noen gang si med stor sikkerhet at du ikke vil miste data under et slikt "prosjekt".

Lenke til kommentar

Hadde jeg ikke hatt tid/ork til å mellomlagre hadde jeg kjøpt meg PartitionMagic og kjørt alle diskene over til fat32. Da kan du styre og herje så mye du vil i linux, og det er temmelig sikkert. Eventuelt kjøpt en ny disk til 800 kr, som sikkert er doble av PM, og hatt lit mer buffer å gå på hvis valget kun er mellomlagring.

Lenke til kommentar

Hvorfor i huleste skal du bruke NTFS? Det er mye bedre hvis du konverterer til et linux-filsystem. EXT3, ReiserFS, XFS er gode alternativer. Eller hvis du skal ha det hotteste innen filsystemer i dag, velger du Solaris. Der finner du ZFS som er av en annen dimensjon enn de filsystemene som finnes ellers.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...