Feltherre Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 (endret) Hei Har sett på litt forsjellige yrker,men så kom jeg over dette yrke:Utenrikstjenestemann.Høres ut som et yrke som har lang utdaninng,syns jeg.Også lurer jeg på hvordan dette yrke er?.Hva gjør du i dette yrke?.Framtidsutsikter?,Lønn?,Utdannelse?. Takker for alle svar Endret 14. august 2006 av SirHenrik Lenke til kommentar
Togo Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Jeg tror sannelig at man må kunne korrekt tegnsetting for å kunne representere et land, gitt. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Hadde satt pris på et skikkelig svar,men viss du ikke greie det så la ver å svar på denne tråden.Håper andre kan hjelpe meg med dette yrke,som dere har sett har jeg en del spørsmål om dette yrke. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Veien til diplomatiet går gjennom UDs aspirantkurs, du kan lese mer om det her: http://odin.dep.no/ud/norsk/dep/om_dep/aspirantopptaket/ Det er et hundretalls søkere hvert eneste år, flertallet meget] godt kvalifisert og konkurransen sylskarp. En ønsker personer med ulik utdannelse, men de tradisjonelle er statsvitenskap, jus, økonomi etc. Utdannelse fra utlandet, spesielt de mer prestisjetunge som LSE, Sciences-Po, Johns Hopkins, Georgetown etc, er heller ikke å forakte, i tillegg til relevant erfaring. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Toppkarakterer og en mastergrad i noe vil jeg tro kan hjelpe på. Lenke til kommentar
BeggeDeler Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Hva er arbeidsoppgavene til en diplomat? Da tenker jeg på noe mer konkret enn " å representere ett land". Lenke til kommentar
gorber Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Utenrikstjenesten skal ivareta og fremme Norges interesser i forhold til utlandet. Tjenesten byr på interessante, varierte og krevende arbeidsoppgaver innen felter som politikk, økonomi, utenrikshandel, utviklingspolitikk, bistandsforvaltning, menneskerettigheter, miljøspørsmål, folkerett, skipsfart og luftfart, informasjonsvirksomhet, kulturelt samkvem med utlandet, bistand til norske borgere m.m. Utenrikstjenesten arbeider i nær kontakt med norske fagmyndigheter og norsk næringsliv. Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 Aspirantkurset er HARDCORE. Det er ikke hvermannsen som slipper ut derifra. Den som har evner og mulighet til å kjøre løpet igjennom aspirantkurset er sikret en god fremtid uansett hva han/hun foretar seg. Vil jeg med sikkerhet annta. Lenke til kommentar
BeggeDeler Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hva er det som er så vannskelig då? Ser ikke så megavanskelig ut på web siden deres. Det er vel vanskeligere å komme inn på aspirantkurset enn å gjennomføre det`? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hva er det som er så vannskelig då? Ser ikke så megavanskelig ut på web siden deres. Det er vel vanskeligere å komme inn på aspirantkurset enn å gjennomføre det`? 6847922[/snapback] Det er visstnok veldig mye arbeid Lenke til kommentar
rockingchair Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Hva er det som er så vannskelig då? Ser ikke så megavanskelig ut på web siden deres. Det er vel vanskeligere å komme inn på aspirantkurset enn å gjennomføre det`? 6847922[/snapback] Vel ja, mente inntaket ja. Når man først er innenfor så er det vel heller få som "kommer ut" igjen Lenke til kommentar
gorber Skrevet 19. september 2006 Del Skrevet 19. september 2006 Er det noen som vet hva slags betaling man får, om man får under aspirantperioden? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 "Aspiranter til utenrikstjenesten UDs aspirantkurs er et treårig trainee-program som gir fast jobb i utenrikstjenesten. Kurset er en kombinasjon av opplæring og praksis – i Norge og utenlands. Full lønn utbetales i hele perioden (L.tr. 38-45). Tjenesten byr på interessante, varierte og krevende arbeidsoppgaver innen felter som politikk, økonomi, utenrikshandel og næringsliv, utviklingspolitikk, bistandsforvaltning, menneskerettigheter, kultur, miljøspørsmål, folkerett, skipsfart og informasjon. " Ltr 38-45 i stat utgjør fra 1. mai 2006 kr 296 700 - 332 700 brutto pr år. Dvs en helt grei lønn. Problemet med statlig sektor er at man ikke har samme lønnsstigning som i privat sektor. Det kan derfor være lønnsomt å begynne i staten for å hoppe over til privat sektor. Man vil være meget ettertraktet som UD-trainee avhengig av hvilken utdannelse man har fra før. Lenke til kommentar
BeggeDeler Skrevet 24. september 2006 Del Skrevet 24. september 2006 spesielt de mer prestisjetunge som LSE, Sciences-Po, Johns Hopkins, Georgetown etc, er heller ikke å forakte, i tillegg til relevant erfaring. Hvorfor er akkurat disse så prestisjetunge? Har aldri hørt om de engang.. Skulle tro harvard yale princton og berkley gav mer status en disse universitetene du nevner. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 spesielt de mer prestisjetunge som LSE, Sciences-Po, Johns Hopkins, Georgetown etc, er heller ikke å forakte, i tillegg til relevant erfaring. Hvorfor er akkurat disse så prestisjetunge? Har aldri hørt om de engang.. Skulle tro harvard yale princton og berkley gav mer status en disse universitetene du nevner. 6933371[/snapback] Nå snakker jeg om innen denne fagretningen spesielt, og der er Johns Hopkins SAIS og Georgetowns SFSs helt i toppen i USA, selv om riktignok Harvards Kennedy School of Government er meget anerkjent den også. LSE er antakeligvis Englands mest renommerte innen dette fagfeltet (eks: Terje Rød-Larsen, Cambridge og Oxford er også meget høyt respektert) mens Sciences-PO er hvor fransk utenriksvesen henter sine beste menn (og norsk, eks: Jonas Gahr Støre). Princeton, Berkely og Yale er fine universtiteter, men de er ikke i toppen i alt. Poenget er at de som trenger vite om disse universitetene vet det. De som ansetter folk i UD vet det. Lenke til kommentar
BeggeDeler Skrevet 7. oktober 2006 Del Skrevet 7. oktober 2006 Hmm. Kanskje eg heller satser på en jobb i UDI. Såvidt jeg forstår er oppgavene der å bestemme om asylsøkere får bli eller ei. Noen som vet kvalifikasjonene en trenger for å begynne i udi? Kan en eventuelt begynne i UDI og så hoppe over til UD? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Jeg foreslår at du ringer UD/UDI og snakker med personalansvarlig. De kan svare deg på sånt. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 8. oktober 2006 Del Skrevet 8. oktober 2006 Saksbehandlere i UDI (vel, forvaltningen generelt) er typisk jurister eller samfunnsvitere (statsvitere mm). Jeg tror ikke UDI er noen typisk snarvei inn i diplomatiet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå