Gå til innhold

generelt om hovedkort

Skaufjord

Anbefalte innlegg

skal kjøpe ny pc med en amd athlon xp 2200 prosessor og lurer litt på noen ting angående hva slags hovekort jeg skal ha.

1.jeg skal ha eget separat lydkort. vil det lage krøll om hovedkortet har integrert lydkort? (har lagt merke til at dette er veldig vanlig)

2. Og hva med integrert nettverkskort i hovedkortet? Er det vits i?

3. Er det noe poeng i VIAKT400 chipset eller er det mer eller mindre det samme med 333?

4. Er RAID noe å satse på? (Har hørt at det skal være bra)

5. Og sist men ikke minst, er det noen som har et forslag? Helst ikke så mye over tusenlappen. PC'n blir ganske dyr uansett.

setter pris på all hjelp og den slags.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

1.jeg skal ha eget separat lydkort. vil det lage krøll om hovedkortet har integrert lydkort? (har lagt merke til at dette er veldig vanlig)

2. Og hva med integrert nettverkskort i hovedkortet? Er det vits i?

3. Er det noe poeng i VIAKT400 chipset eller er det mer eller mindre det samme med 333?

4. Er RAID noe å satse på? (Har hørt at det skal være bra)

5. Og sist men ikke minst, er det noen som har et forslag? Helst ikke så mye over tusenlappen. PC'n blir ganske dyr uansett.

1. Integrert lydkort skaper ingen problemer.

2. Integrert nettverkskort synes jeg personlig fungerer fint. Har brukt både 3COM, Realtek, VIA og nå Intel. Ser ingen grunn til å ikke ha integrert hvis man først har muligheten til det. Koster ofte litt ekstra.

3. Med nye BIOS-revisjoner gir KT400 faktisk litt bedre ytelse, men det er ikke noe absolutt must.

4. Hold deg unna RAID. For lite å tjene på det i normal bruk til at det er verdt risikoen.

5. Ta en titt på dette: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...0KT400-chipsett. Regnes for tiden som det beste KT400-kortet. Får det inn på testlabben i løpet av uka. Integrert nettverk fra VIA som fungerer helt kurrant, og kortet gir meget god ytelse, og koster under 1200kr.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-22 23:11, skrev JenzBenz:

hva er det som er risky med RAID?

er det at hvis en harddisk ryker, så ryker alt som er lagra på dem?

Kjører du RAID0 (som stort sett alle gjør) så stresses harddiskene langt mer enn hvis du kjører dem singel. Dette fører til at sjansen for at de tar kvelden er langt større. Noen som husker hvor lenge de gode gamle IBM 45GB-diskene holdt i RAID? Faren med dagens disker er langt mindre, men det er fortsatt en fare. Kjipt å miste dobbelt så mye som det du ellers ville ha gjort (og som kanskje ikke hadde skjedd ellers heller) ved å oppnå en relativt minimal praktisk ytelsesforbedring ved å kjøre RAID.

Lenke til kommentar

En annen ulempe med RAID 0: Ryker hovedkortet, eller noe annet i PC'en som gjør at du ikke får den opp, er det ikke bare bare å flytte hardiskene til en annen PC for å hente ut data du trenger.

Det eneste jeg har tenkt på i forbindelse med RAID 0 er videoredigering. Da er det stor fordel med kjapp disk, og råmaterialet har man jo på DV-tape. Og ferdig redigert matieriale kan jo også spilles tilbake til DV-tape.

Når det gjelder hovedkort er vell Asus A7V8X/LAN (1198,- hos Komplett) et godt valg (se test av mange tilsvarende hovedkort her: http://www17.tomshardware.com/mainboard/02...1007/index.html ), dersom du klarer deg med 100Mb nettverk og uten Serial ATA (Det har jo ikke kommet noen disker enda etter det jeg vet?).

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...