Gå til innhold

Regler for sykkel med elektrisk hjelpemotor

Melkekartong

Anbefalte innlegg

om noen kan hjelpe deg ja det kan de nok, du kan og hjelpe deg selv faktisk.

kjøretøyforeskriften er et fint sted å begynne.

det du er ute etter er vel paragraf 4-1 punkt 5. bokstav a og g.:

§ 4-1. Generelt

1. Bestemmelsene i dette kapitel gjelder typegodkjenning av to- og trehjulede motorvogner og deres deler og tekniske enheter i samsvar med direktiv 92/61/EØF, fra 9. november 2003 erstattet av direktiv 2002/24/EF, som senest endret ved direktiv 2003/77/EF.

Den som søker typegodkjenning må selv bære omkostningene i samsvar med bestemmelsene i kap. 6, så langt disse passer. Se særlig § 6-9 nr. 7.

5. Bestemmelsene får ikke anvendelse for:

a) Motorvogn med høyeste konstruksjonshastighet på 6 km/t eller mindre.

g) Tråsykler med elektrisk hjelpemotor med maksimal nominell effekt på høyst 0,25 kW hvor hjelpemotorens effekt reduseres gradvis og opphører når kjøretøyet oppnår en hastighet på 25 km/t, eller tidligere hvis syklisten slutter å trå.

og her blir maks effekt uassistert hastighet og assistert hastighet på "sykkelen" definert.

vel iallefall slik jeg har fortstått at dette tolkes.

og annonsen som viser til 250kW er nok skriveleif regner jeg med :p

så for å summere, "sykkelen" må ikke gå fortere en 6 km/t uten trøing, når man trør kan den assistere opp til og med 25 km/t og maks effekt er 0.25kW(som er lik 250 Watt).

så lang disse punktene oppfylles er det en *kremt* assistert "sykkel".

*off topic*

jajaja vet det er sykkel, men nei det er en "sykkel" mener jeg :p iallefall når de ser ut som scootere

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva jeg trenger for å få ''Elektrisk Sykkel'' skilt som er i filmen? Jeg har lest at scootipuff er som sykkel i norge. :D

du trenger penger til å betale for skiltet og noen som selger det, en logisk slutning vil jo være å anta at han som selger disse "syklene" har noen til salgs.

scootipuff går vel som sykkel ja, eller lurer på om ikke politiet i rogaland sa seg uenig i den definisjonen selv om "sykkelen har trøpedaler og ellers følger lovgivningen når den er i original stand så vidt jeg har forstått det.

ellers enig med pmrosvik over meg her.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Kan jeg bruke scootipuff på veien eller? :hmm:http://bestbike.no/index.php?menuid=13&expand=7,13 Den som jeg vil kjøpe er som sykkel i norge. :D

du har da allerede fått svar på hva som er lovlig og hva som er ulovlig, du har til og med fått linket og quotet kilden til dette.

og siden du linker til opplyser om lovligheten og linker til samme tekst som jeg linket og quotet tidligere i tråden.

hvis du etter alt det faktisk ikke klarer å komme til en konklusjon ved bruk av punktene som er nevnt i lovteksten så nei da bør du ikke bruke noe slikt som transportmiddel.

det er iallefall min mening

forøvrig kan man ikke gjøre annet en å gå utifra at nettsiden du linker til ikke lyver og dermed selger motorassisterte sykler som er innenfor parameterene satt i tidligere henvist lovtekst da det ikke står (så langt jeg kan finne) oppgitt effekt og maks hastighet uassistert og assistert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...