AssFaster Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Eg vet ikke om denne er rett posted, men eg håper, (for adminer er skumle typer! Respect their atorathon (hentet fra Cartman...)) eller om akkurat dette har vert posted før. Eg har en NZXT Lexa, som da har støvfilter, men det blir jo, som med alle dataer, en del støv i den over tid. Tenkte eg sku clean den, og lurte hva som var beste metoden for det. Eg vet ikke om det er sant, men hørte støvsuger var en dårlig idé pga el. statistikk. Hvem vet? Ja, du ja, så spill it... Og støvfiltrene? Hva erden beste metoden for å fjerne den mest konsentrerte støvmengden i maskin (forhåpentligvis)? Er vel ikke vits å kjøpe nye, nei? Ikke det at det ikke er greit (og morro) å skru ut maskinen, men trengs det? På forhånd takk for hjelpen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Skumle? Ofte er det mulig å plassere et filter forran lufteinnsuget nede i forkant av PCen. En enkel og bilig måte å gjøre det på er å få en utbrukt strømpe fra et kvinnfolk og klippe til en passe bit som du plasserer forran lufteinnsuget. Filteret bør tømmes for støv jevnlig siden opphopning av støv gir dårligere luftgjennomstrømning i kabinettet. Men det er bedre å samle støv på denne enkle måten i stedet for å ikke ha filter og måtte fjerne støv på samtlige komponenter i PCen jevnlig. Har man først fått mye støv inn i PCen så bør man åpne den og fjerne det på en skånsom måte. Ta ut stikkontakten før du begynner, ikke bare slå av PCen på bryteren. Bruk gjerne en klut til jobben eller "luft på boks". Ikke bruk støvsuger siden det kan få viftene til å spinne alt for fort og ødelegge dem, samt at støvsugeren gir veldig mye statisk elektrisitet når støvet suges i en voldsom hastighet. Lenke til kommentar
AssFaster Skrevet 13. august 2006 Forfatter Del Skrevet 13. august 2006 Har allerede luft filter foran (eller var det bakom?) viftene, så vet ikke om eg trenger strømpe Sånt no må da være mulig å ta ut og renske og sette de inn igjen? Er ikke av kaffe filter typen, som skal skiftes vær gang? Men det er jo litt små støv rundt omkring alikevell... Hvilken type klut? Har dårlig peiling på kluter må eg ærlig innrømme... Hvilke (typer) butikker selger luft på boks, egentlig? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Clas Olsson, Biltema og den typer butikk selger luft på boks. Bare ta en vanlig klut som ikke loer så mye at den kan hekte seg fast i noen smådeler. Kluten kan godt være tørr. Om du fukter den så må du vri den godt for å redusere faren for korrosjon på loddepunkter. Så lenge kluten bare er så vidt fuktig så tørker det ut på et øyeblikk og skaper ingen problemer. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Trykkluft er det beste som kan brukes, tar absolutt alt av støv som måtte være. Kjør kompressoren oppi 8bar før du begynner å blåse Tok alt støvet bort i dette extreme tilfellet jeg var borti: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=595178&hl= Lenke til kommentar
AssFaster Skrevet 13. august 2006 Forfatter Del Skrevet 13. august 2006 Hvor lenge varer én sånn? Og Hva er prisen for sånt noe? Mitt tilfele er veldig uekstremt. Han vennen din så ut som han aldri hadde åpna kassa etter han var ferdig med å bygge den... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Finnes det noen måte å regne ut hvor mange bar det er i denne boksen. Man vet at det 400g luft og boksen rommer 400 ml. 5 bar på kompressor holder også. Har brukt det til mye rart. Endret 14. august 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 PV = nRT P = nRT/V n = antall mol gass i boksen. Kan regnes ut fra prosentandeler N2 og O2 samt molmassene og vekta. R = gasskonstanten T = Temperaturen, f.eks 298 K V = Volumet Husk å bruke benevninger som stemmer over ens med hverandre. Jeg har ikke tid til å regne ut nå, men jeg har mine tvil til korrektheten av vekten til innholdet. Regner med du får godt 100 bar. Jeg tror det er rundt 400-600 bar som skal til for å kondensere luft ved romtemperatur. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Clas Olsson, Biltema og den typer butikk selger luft på boks. Bare ta en vanlig klut som ikke loer så mye at den kan hekte seg fast i noen smådeler. Kluten kan godt være tørr. Om du fukter den så må du vri den godt for å redusere faren for korrosjon på loddepunkter. Så lenge kluten bare er så vidt fuktig så tørker det ut på et øyeblikk og skaper ingen problemer. 6668648[/snapback] Jeg fant det bare på biltema. LINK edit: var litt sein der. Endret 14. august 2006 av Bundy Lenke til kommentar
AssFaster Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Tror eg skal stikke ned til byen og anskaffe en sånn i nærmere fremtid. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå