KiKKA Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 [sKRYTE] I dag har jeg mekket meg en lab-strømforsyning av en gammel AT-strømforsyning og en ødelagt forsterker! [/sKRYTE] Slik ble det seende ut: Jeg har: 2x 12V 1x 5V 1X Justerbar 0-12V 4x JORD Knappen på toppen brukes til justering av den justerbare Det jeg har gjort er: - Fått strømforsyninga til å skru seg på med en gang stikkontakten settes i! Siden dette er en AT-psu loddet jeg en kortsluting i stedet for PÅ-bryteren, og koblet inne en hvilemotstand (psu'en krever litt last for å starte) - Hentet ut 12 og 5 V. Enkel og grei operasjon! - Fikset justerbar spenning! Her kom elektronikk-kunskapene inn. Jeg har laget en slik krets: Jeg brukte en 2N3055 transistor, og brukte en gammel chipset-ribbe som kjøling. Knappen har jeg hentet fra en forsterker. Den hadde tilhørende potmeter på 47 kohm. Slik ser de "nyinnputtede" delene ut innenfra: Fint bruk av en søndags formiddag! Nå kan jeg teste diverse elektroniske kretser og prøve vifter (+++) i en fei! Lenke til kommentar
the_dragon_ts Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) [sKRYTE]I dag har jeg mekket meg en lab-strømforsyning av en gammel AT-strømforsyning og en ødelagt forsterker! [/sKRYTE] Slik ble det seende ut: Jeg har: 2x 12V 1x 5V 1X Justerbar 0-12V 4x JORD Knappen på toppen brukes til justering av den justerbare Det jeg har gjort er: - Fått strømforsyninga til å skru seg på med en gang stikkontakten settes i! Siden dette er en AT-psu loddet jeg en kortsluting i stedet for PÅ-bryteren, og koblet inne en hvilemotstand (psu'en krever litt last for å starte) - Hentet ut 12 og 5 V. Enkel og grei operasjon! - Fikset justerbar spenning! Her kom elektronikk-kunskapene inn. Jeg har laget en slik krets: Jeg brukte en 2N3055 transistor, og brukte en gammel chipset-ribbe som kjøling. Knappen har jeg hentet fra en forsterker. Den hadde tilhørende potmeter på 47 kohm. Slik ser de "nyinnputtede" delene ut innenfra: Fint bruk av en søndags formiddag! Nå kan jeg teste diverse elektroniske kretser og prøve vifter (+++) i en fei! 6667272[/snapback] hmmmm..... tøfft !! har og tenkt på å lage noe sånt !! *3,2,1 så gikk jeg og begynnte * :!: men først.... trenger litt hjelp til å få psu til å starte når jeg stikker i kontakten... elektro kunnskapene mine er ikke som di en gang var :!: Endret 14. august 2006 av the_dragon_ts Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Veldig enkelt og fin PSU mod hmmmm..... tøfft !! har og tenkt på å lage noe sånt !! *3,2,1 så gikk jeg og begynnte * :!: men først.... trenger litt hjelp til å få psu til å starte når jeg stikker i kontakten... elektro kunnskapene mine er ikke som di en gang var :!: 6670236[/snapback] Here are all you need to know Endret 14. august 2006 av Klikka_bZerk Lenke til kommentar
the_dragon_ts Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Here are all you need to know 6670411[/snapback] tnx !!!!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå