Gå til innhold

Hvordan identifisere/finne rette akkorder?

Kenny Bones

Anbefalte innlegg

For intervalllene heter det none og desim, ikke nonan og dekan, men det er jo bare pirk. En liten none er oktav + liten sekund, mens stor none er en oktav + stor sekund, likedand med stor / liten desim = oktav + stor / liten ters.

Ellers er det sikkert mye å pirke på, men vanligvis skriver man en hel bok for å få med det man trenger om dette emnet, så bra jobba!

6878323[/snapback]

Takk for tipset, jeg fins ikke faglært egentlig, har bare plukket opp en del her og der, lærer vel litt selv og.

Mens vi holder på, kan ikke du forklare(hvis du kan), hvordan de modale skalaene (kirketonartene), kan knyttes opp i mot akkorder, og ikke bare skalaer? Holder på med harmonisering nå, og vil gjerne lære litt mer om dette.

Endret av llefstad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ganske greit å svare på:

Som du selv har sagt, er akkorder bygget opp av terser; C-dur=C til E er en ters og E til G er en ters.

Ta så for deg en kirketoneart, for eksempel D-dorisk, som er en C-dur spillt fra D, altså: D-E-F-G-A-H-C-D

Du sitter nå med 7 forskjellige toner som kan være grunntoner i akkorder. Det vi skal gjøre nå heter trinnanalyse.

Den første grunntonen er D, og for å se hvilken akkord den danner er det bare å følge tersene oppover langs skalaen: D + en ters, blir F og F + en ters blir A. En D-moll. Man kan også følge tersene videre oppover og få firklanger, femklanger, osv. Neste tone blir en C og neste etter det blir en E og vi sitter med en Dm9.

Neste tone er E og vi gjør det samme: E + G + H + D = Em7

Fra F blir det, hvis man bygger ut til sjuklang: F + A + C + E + G + H + D = Fmaj13

Videre blir G'en en G7, A'en en Am7, H'en en Hm7(b5), og C'en en Cmaj7

Har du da en sang som går i D-dorisk, er dette akkorder som passer veldig fint å bruke. Det går selvfølgelig ann å bruke andre akkorder også, men disse er helt sikre.

Lenke til kommentar
Dette er ganske greit å svare på:

Som du selv har sagt, er akkorder bygget opp av terser; C-dur=C til E er en ters og E til G er en ters.

Ta så for deg en kirketoneart, for eksempel D-dorisk, som er en C-dur spillt fra D, altså: D-E-F-G-A-H-C-D

Du sitter nå med 7 forskjellige toner som kan være grunntoner i akkorder. Det vi skal gjøre nå heter trinnanalyse.

Den første grunntonen er D, og for å se hvilken akkord den danner er det bare å følge tersene oppover langs skalaen: D + en ters, blir F og F + en ters blir A. En D-moll. Man kan også følge tersene videre oppover og få firklanger, femklanger, osv. Neste tone blir en C og neste etter det blir en E og vi sitter med en Dm9.

Neste tone er E og vi gjør det samme: E + G + H + D = Em7

Fra F blir det, hvis man bygger ut til sjuklang: F + A + C + E + G + H + D = Fmaj13

Videre blir G'en en G7, A'en en Am7, H'en en Hm7(b5), og C'en en Cmaj7

Har du da en sang som går i D-dorisk, er dette akkorder som passer veldig fint å bruke. Det går selvfølgelig ann å bruke andre akkorder også, men disse er helt sikre.

6909278[/snapback]

Hmm, kan vel ikke tenke vanlige terser, E-G er jo en liten ters for eks, og D + en ters bli F#. Mulig jeg tenker feil, men slik jeg ser det blir dette firklangene i C-dur. Jeg har jo egentlig ikke peil, så ta alt med en klype salt.

Lenke til kommentar

Når jeg sier terser mener jeg selvfølgelig både store og små terser. Om det blir en stor eller liten ters gir seg ut i fra tonene i skalaen. Du går altså til neste ters i skalaen.

Det blir firklangene i C-dur fordi C-dur har samme tonemateriale som D-dorisk. Bruker du D-moll harmonisk vil resultatet se annerledes ut:

Dm7- Em7(b5) - Fmaj7(#5) - G7 - A7(b9) - Bbmaj7 - C#dim

Når dette er sagt, er egentlig ikke trinnanalyse noe som brukes i modal musikk, dvs. musikk som baserer seg på modale skalaer. Det er fordi det som oftest bare er to forskjellige akkorder den musikken baserer seg på.

Endret av Haldaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...