Gå til innhold

Hvordan identifisere/finne rette akkorder?


Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Hei! Spurte her i sted noen spørsmål om et program som heter Chord Pickout, men skrinla det for det fungerte ikke som jeg ville.

 

Anyways, spørsmålet mitt er. Hvordan kan jeg lettest finne ut hvilke akkorder jeg skal spille til en melodi? Greia er at jeg enkelt lager melodier osv i Reason, men jeg kan jo ikke ta med meg pc på konserter og spille av et dårlig Reason spor! :p

Derfor må jeg finne ut hvilke akkorder som skal spilles på gitar. Greier sånn delvis å finne det ut, men det er så sykt vanskelig. Derfor lurte jeg på om noen har noen faste rutiner på dette?

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, altså jeg også greier å høre det, men melodiene mine blir lett kompliserte slik at jeg fatter ikke tvert hvilke akkorder det er snakk om. Det er altså snakk om avanserte gitar akkorder. Dessuten spiller jeg ikke gitar til vanlig egentlig, en har lært meg en god del. Skal teste ut autotune. :)

Lenke til kommentar

Det greieste, eller i hvert fall beste, er å lære seg teorien. Forholdet mellom tonika, subdominant og dominant for eksempel. Det er ganske greit og oversiktlig å lære seg det på piano. Det finnes en del bøker til piano som tar for seg enkel harmonilære.

 

Poenget med å lære seg det er at alt blir pluteslig veldig selvfølgelig når det gjelder valg av akkorder, for det er jo egentlig bare tre forskjellige typer akkorder.

Lenke til kommentar

Ja, det ene bandmedlemmet i bandet vårt har ganske god peiling på dette der og har studert det ganske lenge. Men dette tenker jeg mest for min egen del. Jeg synes det er enklere å spille gitar for å finne akkorder enn med tangenter, selv om jeg har keyboard og sånt. Faktisk må jeg innrømme at det å komponere rett fra hodet synes jeg er lettere uten tangenter (bruke musen til å plotte inn tonene), men i den sammenheng har jeg vansker med å finne akkordene på gitar.

 

Noen som vet om noen gode bøker angående generell harmonilære da?

Lenke til kommentar

Den boken så interesann ut, tror jeg må kjøpe den neste gang jeg har penger.

 

Så ut som om den var mye mer enn en vanlig basicteoribok, folkene som har kommentert den omtalte den nesten som bibelen for gitarister som vil spille jazz.

Lenke til kommentar
Den boken så interesann ut, tror jeg må kjøpe den neste gang jeg har penger.

 

Så ut som om den var mye mer enn en vanlig basicteoribok, folkene som har kommentert den omtalte den nesten som bibelen for gitarister som vil spille jazz.

6737875[/snapback]

Man kan ikke bygge hus uten grunnmur, sa en klok mann. Og det samme gjelder her og. Denne boka starter helt fra grunn av, hvordan akkorder er bygd opp, dur-skalaen, kvint-sirkelen, polytoner osv. Som du ser på omtalene, så får boka kjørt 5-stjerner opp i rævva. Særlig han som kjøpte boka på 70'-tallet og er like fornøyd i dag, og det er mer enn nok grunn til å kjøpe den.

 

Men jazz eller ikke jazz, så å si, jazz kan man bruke overalt og det er ingenting som sier at jazz skal være kjedelig. Jeg har heller ikke fått ferten av at denne er kun skrevet for jazz-gitarister, menmen :)

 

Lykke til med bok-kjøpet!

 

edit: Ser nå at han ene fyrn anbefaler at man ikke er helt nybegynner i faget, men heller ikke på ekspert-nivå. Men likevel, er man villig til å lære, så skal det ikke være noe problem. Tross alt, du har jo oss på forumet om det skulle være noe ;) .

Endret av Seian
Lenke til kommentar

Hei!

 

Denne boka

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...Id=49862&rom=MP

er (eller var iallfall) pensum i faget satslære i videregående skole. Hvis du lærer deg dette, vil du oppnå grunnleggende forståelse av akkordprogresjoner og stemmeføring. I tillegg trengs en god del gehørtrening for å kunne plukke akkorder fra en plate.

 

(W.A .Mozart kunne høre et stykke en gang på konsert, for så å skrive ned notene til stykket uten feil når han kom hjem... )

 

EDIT adressen til boka...

Endret av radiated
Lenke til kommentar

 

Vet ikke helt om det er riktig bok å bruke. Den er jo pensum i videregående opplæring. Jeg har selv brukt den på musikklinje, og den tar for det meste for seg satslære, som er den klassiske måten å forholde seg til akkorder på. Du er vel heller ute etter pop/jazz-måten. Da er sikkert den andre boka fin.

Lenke til kommentar

Damn! Masse gode svar her! Skal sjekke ut bøkene her! Akkurat det jeg var ute etter! Og angående gehør. Jeg mener å tro at jeg har ganske bra gehør. Synger ihvertfall aldri falskt og når jeg synger og nynner på en låt i hodet eller whatever uten å faktisk høre på låten, så er det alltid i rett tone. Det pleier jeg å teste meg på ved å sette på låten for å sjekke det opp! ;) Jeg vet ikke hva mer som trengs egentlig..

Men problemet mitt med akkorder er at jeg har så mye i hodet som jeg ikke føler at jeg greier å få ned på lyd. Jeg kan på en måte "se" tonene i hodet. De krysser hverandre og skaper harmonier og alt gynger på en bølge som da er rytmen eller drivet i låta. På denne måten har jeg skrevet en god del låter som jeg selv mener er veldig bra, men har ikke greid å fått ned på lyd. Men skal snart spille inn demo, så da får dere alle høre! :) Gleder meg til å høre tilbakemeldingene!

Lenke til kommentar
Den boken så interesann ut, tror jeg må kjøpe den neste gang jeg har penger.

 

Så ut som om den var mye mer enn en vanlig basicteoribok, folkene som har kommentert den omtalte den nesten som bibelen for gitarister som vil spille jazz.

6737875[/snapback]

Man kan ikke bygge hus uten grunnmur, sa en klok mann. Og det samme gjelder her og. Denne boka starter helt fra grunn av, hvordan akkorder er bygd opp, dur-skalaen, kvint-sirkelen, polytoner osv. Som du ser på omtalene, så får boka kjørt 5-stjerner opp i rævva. Særlig han som kjøpte boka på 70'-tallet og er like fornøyd i dag, og det er mer enn nok grunn til å kjøpe den.

 

Men jazz eller ikke jazz, så å si, jazz kan man bruke overalt og det er ingenting som sier at jazz skal være kjedelig. Jeg har heller ikke fått ferten av at denne er kun skrevet for jazz-gitarister, menmen :)

 

Lykke til med bok-kjøpet!

 

edit: Ser nå at han ene fyrn anbefaler at man ikke er helt nybegynner i faget, men heller ikke på ekspert-nivå. Men likevel, er man villig til å lære, så skal det ikke være noe problem. Tross alt, du har jo oss på forumet om det skulle være noe ;) .

6738141[/snapback]

 

 

Slapp helt av, jeg har god peiling på grunnleggende musikkteori og teori på et litt høyere nivå, skal ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Hmm,, det beste er jo bare å bli kjent med musikk generelt, og instrumentet du spiller..?

Jeg har ihvertfall aldri lest noe "teori", og finner fort ut hvilke akkorder som spilles, både på piano og gitar..

6806693[/snapback]

Om det passer bra for deg, betyr ikke at det er den beste metoden for andre. Det er veldig kjekt med en veileder en gang i blant.

Lenke til kommentar

Ja netopp. Poenget mitt er da at jeg også fint greier å finne akkorder som andre har spilt før. Altså finne akkordene på andres låter, men jeg tenker på mine egne da jeg ikke har funnet og lagt på gitarspor enda. Jeg komponerer musikk som om det var klassisk, men strykere, fløyte osv og når det da skal overføres til bandet (som består av basic gitar, bass, trommer oppsett), så må jeg finne ut hvordan jeg kan få frem samme tonene med de instrumentene. Et godt nøkkelpunkt er jo selvfølgelig i at en akkord skal inneholde de tonene eller det tonespekteret som melodien ligger i. Men dette trenger ikke å være nok, for om jeg finner tonene så kanskje det går greit til å begynne med, men så kan det hende at tonene må transponeres? ned eller opp for å få gjort det på lettest mulig måte på gitaren. Om noen skjønner. Kan bli problematisk for meg det.. Skulle kanskje ha lært meg tangenter bedre tenker jeg! Identifiserer sikkert lettere akkorder om jeg finner dem der først! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg følte plutselig for å sett opp litt enkel teori.

 

Det første du bør vite er at vi har 12-toner å ta utganspunkt i, og da med en halvtone mellomrom mellom hver:

 

# = halvtone opp

b = halvtone ned

 

C-C#-D-Eb-E-F-F#-G-G#-A-Bb-H/B

 

Uttale:

 

Dette kan sies/skrives på flere måter, men dette blir mest naturlig for meg.

 

En vanlig dur-skala er bygd opp av toner med hel- og halvtonetrinn imellom, det ser slik ut:

 

hel-hel-halv-hel-hel-hel-halv

 

prim - sekund - ters - kvart - kvint - sekst - septim - oktav (none - desim...)

 

C-Dur : C - D - E - F - G - A - H - C

 

Mollskala (naturlig):

 

hel-halv-hel-hel-halv-hel-hel

 

prim - sekund - liten ters - kvart - kvint - liten sekst - septim - oktav

 

A-moll: A - H - C - D - E - F - G - A

 

Hvis vi skal se på fortegn i durene har både C-dur og A-moll hverken kryss(#) eller b-er, og derfor er de parallelltonearter. Moll-grunntonen ligger en liten ters under Dur-grunntonen.

 

En vanlig akkord, eller treklang er naturligvis bygd opp av tre trinn.

 

tonika - subdominant - dominant

 

Dur-akkord: prim - ters - kvint

 

Eks:

C-dur: C-E-G

D-dur: D-F#-A

 

Dvs, det er system i galskapen.

 

Moll-akkord: prim - liten ters - kvint

 

Eks:

 

A-moll: A-C-E

G-moll:G-Bb-D

 

Hvis du vil ha et tips så kan du prøve å slå for eks en C-akkord på piano, og så flytte alle tonene en halvtone opp(en tangent opp), da vil du slå en C#-akkord. Samme gjelder for absolutt alle akkorder.

 

 

Da vil jeg ikke gå lenger, og hvis der er feil vil jeg gjerne ha tilbakemelding. Mulig at jeg kan gå videre på firklanger, kvintsirkel og andre tips og triks men vil ikke/gidder ikke nå. Hvis dette absolutt ikke var til hjelp, vil jeg også ha tilbakemelding.

Kom med spørsmål, jeg har ingen teoretisk utdanning, men har plukket opp litt her og der og setter derfor også pris på andre innspill.

 

Haha, etter å ha lest litt nøyere på siste innlegg ser jeg at det er transponering du har problemer med, som da ikke skal være noe problem når du har gitar/bass og trommer som alle er stemt i c-natura. Skal du kjøre inn flere instrumenter bør du finne ut hvordan disse er stemt, og ta høyde for dette når du komponerer. Håper teorien var til hjelp uansett da.

Endret av llefstad
Lenke til kommentar

For intervalllene heter det none og desim, ikke nonan og dekan, men det er jo bare pirk. En liten none er oktav + liten sekund, mens stor none er en oktav + stor sekund, likedand med stor / liten desim = oktav + stor / liten ters.

 

Ellers er det sikkert mye å pirke på, men vanligvis skriver man en hel bok for å få med det man trenger om dette emnet, så bra jobba!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...