Uxzuigal Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 @enden: Det har ikke noe med "ned med kapitalisme" å gjøre. Forresten så stemmer jeg mørkeblått. Det har å gjøre med at M$ selger et OS som er sårbart for virus og angrep, og så etterpå selger de en pakke som skal forhindre alt dette. Det blir som at en bilprodusent selger en bil full av feil, og så tar de etterpå betalt for at feilene skal rettes opp. 6667421[/snapback] Nei, det blir som at en bilprodusent selger en bil som er sårbar for punktering og kræsj, og så tar de etterpå betalt for at feilene skal rettes opp. 6670827[/snapback] Absolutt ikke, du TRENGER ikke OneCare, faktisk greier du deg utmerket helt uten. 6670985[/snapback] Du trenger ikke reservedekk eller utretting av skader heller. Analogien står. Hadde det blitt sagt at å selge et operativsystem med mange bugs er det samme som å selge en bil som oppfører seg merkelig, kunne jeg sagt meg enig. Hadde det vært sagt at å selge et operativsystem som har masse kræsj og ikke klarer oppgavene sine spesielt bra, kunne jeg sagt meg enig i at det tilsvarer å selge en bil med mange feil. Og jeg skal ikke påstå at MS ikke har mange feil. Men feilretting er gratis på operativsystemene. I motsetning til på bil. Å ta seg betalt for OneCare tilsvarer IKKE å ta seg betalt for å rette feil på en bil. Det tilsvarer derimot å ta seg betalt for den årlige servicen på bilen. Bilprodusenter selger også "care"-produkter, og dere har aldri protestert på det. .tommyb 6673242[/snapback] Cluet er at Windows XP oppfører seg utmerket bra om man har noe i topplokket, man kan ikke klage på at en bil ikke oppfører seg bra når man ikke vet hvordan man skal sette bilen i gir og har problemer med å forstå hvordan man vrir om tenningen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Dessuten, å ha en hw-brannmur er også lurt på en annen måte. Man kan da installere et operativsystem, gjøre slik at brannmuren blokkerer trafikk til og fra den maskinen ut mot internet. Mye bedre enn den jalla-løsningen M$ tilbyr. 6675072[/snapback] Hva er galt med microsofts brannmur? Det er da bare å sette den på (er ofte det nå for tiden) og plugge i og laste ned patches. Det var unntaksvis at ITEA sperret upatchede maskiner. Det var ihovedsak ved de mest agressive utbruddene. EDIT: Dvs, det var (er) kun ved tegn til et par av de mest agressive ormer som fører til blokkert port. 6675754[/snapback] ITEA sperret også maskiner som kun manglet et par sentrale patcher en lengre periode,dvs at man ikke trengte å ha tegn på orm for å bli sperret. (selv om man så og si garantert hadde det om man først hadde gått så mange timer uten oppatching). Men det er jo litt kvasi-OT, lærdomen er uansett at på et åpent nett, så er du ute og kjøre om windows ikke er patchet opp. AtW Endret 15. august 2006 av ATWindsor Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Dessuten, å ha en hw-brannmur er også lurt på en annen måte. Man kan da installere et operativsystem, gjøre slik at brannmuren blokkerer trafikk til og fra den maskinen ut mot internet. Mye bedre enn den jalla-løsningen M$ tilbyr. 6675072[/snapback] En enkel ruter med NAT til en tre-fire hundre kroner gjør den jobben suverent. Trenger ikke gå så langt opp i prisklassene før man kan hakke løs på operativsystemet i ruteren heller. Men for folk flest som har maskinene sine på internet burde det være påbudt med en liten boks mellom modemet og maskina. Problemet med maskiner der man har ett fullverdig operativsystem (som f.eks busybox linux) er at operativsystemer (uten unntak!) har kjente sikkerhetshull, og kjente sikkerhetshull gir rootkits, og rootkits er dårlig for business. Bare spør Sony. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Cluet er at Windows XP oppfører seg utmerket bra om man har noe i topplokket,man kan ikke klage på at en bil ikke oppfører seg bra når man ikke vet hvordan man skal sette bilen i gir og har problemer med å forstå hvordan man vrir om tenningen. 6675968[/snapback] Joda... Windows XP oppfører seg utmerket bra om man har den konfigurert riktig, med hardware og drivere som virker, og om man har vett og kunnskap til å bruke et fornuftig snitt av beskyttelse. Du kan bytte ut "Windows XP" med "Linux" og "OS/X" og det utsagnet burde likevel holde. Faktisk kan det stemme sånn høvelig for bileiere også. Imidlertid har en stor andel av folk jeg kjenner masse vett i/under topplokket, men mangler kunnskapen de trenger for å konfigurere et operativsystem riktig. De er belemmet med billig hardware som har jalla-drivere og vet ikke hvilken beskyttelse de trenger, og tenker ikke på å oppdatere den. Jfr. mitt forhold til bilen, som nå står hjemme og ikke vil starte. Det var da voldsomt med bilanalogier... Linuxburker og OS/2-såpekopper kan være x antall prosent sikrere som standardinstallasjon, men med en gang det dukker opp étt kjent sikkerhetshull, er de like sårbare som Windowsbokser. Étt hull er alt som trengs. Én orm er alt som trengs. Eller et rootkit. Hvis Microsoft eller RedHat har automatiske oppdateringer (noe RedHat vet å ta seg betalt for, forresten) og i tillegg kan levere brannmur og antivirus, er det enkelt for brukere uten entusiasme/kunnskap å forholde seg til dette. Alternativet er å ringe meg eller deg når de trenger kunnskap/førstehjelp. Alt i alt er jeg glad for å høre at Microsofts OneCare er en suksess. Det vil kanskje til dels fortrenge bedre løsninger, men det vil helt klart fortrenge ubeskyttede systemer. De som vet hvordan man skal få Windows XP til å oppføre seg utmerket bra, trenger ikke OneCare, men de kan likevel få en mer avslappet hverdag takket være at programpakken blir installert hos folk som har deres telefonnummer. .tommyb Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Dessuten, å ha en hw-brannmur er også lurt på en annen måte. Man kan da installere et operativsystem, gjøre slik at brannmuren blokkerer trafikk til og fra den maskinen ut mot internet. Mye bedre enn den jalla-løsningen M$ tilbyr. 6675072[/snapback] En enkel ruter med NAT til en tre-fire hundre kroner gjør den jobben suverent. Trenger ikke gå så langt opp i prisklassene før man kan hakke løs på operativsystemet i ruteren heller. Problemet med maskiner der man har ett fullverdig operativsystem (som f.eks busybox linux) er at operativsystemer (uten unntak!) har kjente sikkerhetshull, og kjente sikkerhetshull gir rootkits, og rootkits er dårlig for business. Bare spør Sony. 6677294[/snapback] Feil. En router til 300-400 har neppe kapasitet til å takle en 100 Mbps linje fullt ut. De brannmur-boksene som gjør det, koster gjerne fra 3000 og oppover. Billige router-bokser er gjerne beregnet på ADSL, ikke fiber a'la Uninett. Dessuten ble det billigere for meg å bygge opp en fullverdig maskin enn å kjøpe en sånn brannmurboks. Se specs, så ser du hva slags maskin jeg bruker som brannmur-boks. Den er mye kraftigere enn det meste du finner av dedikerte brannmurbokser. Når det kommer til sikkerhetshull, så er jeg svært nøye med å følge med om det har kommet nye sikkerhetsfikser. Og hvis det har gjort det, så kjører jeg en oppgradering. FreeBSD er veldig grei å ha med å gjøre på den måten. Endret 15. august 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 skal se om jeg får skaffet meg det snart ser lovende ut. Selv har jeg brukt norton i 5-6 år nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå