Gå til innhold

OneCare er en suksess

Anbefalte innlegg

Hehe, vil si at det er en selvføge at du blir satt i bås, da første innlegget ditt er "Skaff deg GNU/Linux". Hvem er da mest trangsynt?

Birger :)

6667811[/snapback]

Anders jensen har ikke nevnt verken Linux, GNU eller UNIX.

6667835[/snapback]

Hvem har snakket om Anders Jensen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke helt hva Linux har med dette å gjøre, etter det jeg vet finnes det også virus til Linux, Mac OSX og UNIX? Og brannmurer er vel heller ikke mindre aktuelle for disse systemene? Hovedsaken er ikke hvorvidt programvaren er gratis eller ikke, men at den trengs.

6667984[/snapback]

De ytterst få virusene som har blitt laget til linux kan vel karaktiseres som en slags "lab-virus" som ikke har spredt seg eller utgjort noen fare. Og de har utnyttet eldgamle og for lengst tettede sikkerhetshull. Virusproblematikken er derfor ikke-eksisterende, og en linux-burk UTEN antivirus er ørten ganger sikrere enn en Windos-burk MED. På Mac har det derimot vært en del virus opp gjennom årene, men det har forhåpentligvis blitt bedre etter de gikk over til et unix-basert system.

En riktig konfigurert brannmur kan jo være kjekt for å begrense adgang til en PC, men igjen er det mindre viktig enn i windows. Linux (i hvertfall populære nyere distroe) er mye sikrere out of the box, og brannmurene brukes hovedsaklig bare til å filtrere innkommende trafikk, og etter hva jeg vet fins ingen ekvivalenter til "personal firewalls" som er så populært i windos, dvs firewaller som begrenser utgående trafikk for hvert program. Det er rett og slett ikke behov for slike pga fraværet av spyware eller programmer som "ringer hjem" (er vel ofte paranoide folk med masse cracka software som er mest redd for sistnevnte, og de finnes vi ikke så mange i linux). Ellers er det jo bare styr med en slik firewall - jeg føler meg i hvertfall uvel når jeg er på besøk hos folk som bruker zonealarm og slikt, hvor det popper opp spørsmål om ting hele tida.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Tror også MS er ute på en tynn gren her, de har allerede blitt sterkt kritiserte for å implementere Media spiller, nettleser og CD brenner software i Windows XP og har vel blitt tvunget til å lansere versjoner uten Media spiller i Europa. MS kunne sikkerte lagt ved dette gratis, men ville da sef blitt kritiserte for å sette Symatec, McAfee etc på sidelinjen, hvem gidder vel å betale for funksjoner som allerede er i OSet? Om brannmur, antivirus etc skulle vært endel av OSet i første omgang er sef en interessant diskusjon, men faktum er at det er blitt ett marked for denne type programvare(ikke bare for Windows) og jeg tror MS vet like godt som noen andre hva som hadde skjedd dersom de plutselig tok over dette selv. Dvs inntil videre tror jeg faktisk ikke at MS kunne implementert dette i Windows uten at de fikk problemer.

Jeg ser ikke helt hva Linux har med dette å gjøre, etter det jeg vet finnes det også virus til Linux, Mac OSX og UNIX? Og brannmurer er vel heller ikke mindre aktuelle for disse systemene? Hovedsaken er ikke hvorvidt programvaren er gratis eller ikke, men at den trengs.

6667984[/snapback]

Jeg mener alle disse søksmålene er helt meningsløse. Men dersom Microsoft i utgangspunktet hadde gjort det enklere for utviklere å lage alternativer som kan integreres like sømløst i systemet, hadde de sluppet alle disse problemene.

Dersom de hadde lagt ved en enkel antivirus-spyware, eller hatt en gratis tilgjengelig, ville det uansett vært mange som hadde valgt alternativer, pga. ulike behov for funksjonalitet. Dette ville ført til økt konkurranse, og bedre programvare for oss forbrukere. Bare se hvordan Opera og Firefox har greid å tvinge masse funksjoner inn i IE7.

Det finnes enkelte virus til *NIX-systemer, men de har ikke det samme antallet, eller den samme slagkraften. Om det er fordi systemene er bedre, eller mindre brukerbase, er det vel ingen som vet sikkert, men så lenge man kjører ett moderne Linux-basert OS idag, med automatiske oppdateringer, greier man seg fint uten noen som helst brannmur, anti-virus eller antu-spyware for desktop-maskiner. Servere er mer utsatte, men her er det bare å slå på iptables, så er systemet sikkert så lenge administratoren ikke er en tulling.

Lenke til kommentar
Hehe, vil si at det er en selvføge at du blir satt i bås, da første innlegget ditt er "Skaff deg GNU/Linux". Hvem er da mest trangsynt?

6667811[/snapback]

6667835[/snapback]

6668060[/snapback]

vel.. *host* med all respekt så var vel det deg.

1 jeg nevner ordet bås

2 du svarer i posten under med referansen "du" og bruker ordet "bås" som andre person i tråden.

3 folk med logisk sans trekker opplagte slutninger

4 du benekter (?) eventuelt stiller deg uforstående. svadafaktoren skyter i været..

5 jeg smekker deg verbalt på balla. (det er med denne posten om du er i tvil)

6 en Irakisk informasjonsminister mener jeg tar feil og at jorda er flat.

til brukermoddisen: PM sendt. se etter emnet "subjektivt vs. objektivt 101"

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

6667811[/snapback]

6667835[/snapback]

6668060[/snapback]

Kanskje fordi du svarte Anders Jensen som sa at han følte seg satt i en bås.

vel.. *host* med all respekt så var vel det deg.

1 jeg nevner ordet bås

2 du svarer i posten under med referansen "du" og bruker ordet "bås" som andre person i tråden.

3 folk med logisk sans trekker oplagte slutninger

4 du benekter

5 jeg smekker deg verbalt på balla.

6 en Irakisk informasjonsminister mener jeg tar feil og at jorda er flat.

6668120[/snapback]

:!:

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar
Registrer at en blir satt i bås som Linux fanatiker og kommunist straks en kritiserer MS. Registerer også at brukermoderator sliter med å holde seg objektiv. Gratulerer herved de impliserte trangsynte med nok en tulletråd.

Selv er jeg nesten utelukkende Windows bruker og svært fornøyd, men så har jeg da også brukt nesten samtlige MS OS på markedet siden 1989 og kjenner manga av svakhetene slik at jeg ikke blir sittende fast. Har imidlertid mange venner og familie som sliter med å holde Windows maskinene sine funksjonelle pga uholdbare svakheter i systemet brukersegmentet tatt i betraktning. Rensket senest i dag en XP maskin som var helt gjørme av ymse virus og spyware.

6667778[/snapback]

6667811[/snapback]

Du svarer jo på innlegget hans, og påstår at han har pushet linux :p

Så er ikke nødvendigvis "du" rettet mot deg i irons framsetting.

6668188[/snapback]

Irons fremsetting? mener du ironiens? I såfall kom den ufattelig dårlig fram...

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Så la oss komme til saken igjen. Personlig mener jeg det er ganske morsomt at MS gjør penger på å fikse på svakheter i eget produkt, selv om jeg innser at OneCare gjør mer enn som så.

Når det gjelder "subtråden" om seriøsiteten står på spill når en slipper beta versjoner med hasardiøse feil, så mener jeg det i stor grad er tilfellet. En beta bør være såpas testet før den slippes at den ikke er til skade for brukerne, men klart alle kan glippe og noen glipper oftere enn andre. Om MS havner i sistnevnte katagori har jeg ikke data til å understøtte, ei heller interesse av å påvise.

Til svadadelen av tråden så har jeg av kvalitetsmessige hensyn ingen kommentar fra nå av, men vit at det klør hardt i fingra mine.

edit: ok bare EN gang til, lover...

gikk pkt 6 i oppfyllelse der oppe, eller er det bare meg?

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Uten å rette meg mot verken den ene eller andre fronten her... er det ikke på tide at vi kutter ut å diskutere person, og heller konsentrerer oss om sak? Har innsett at jeg ikke har vært flink nok til det selv, og håper at andre også roer gemyttene noe. Det begynner å bli litt mye skittkasting her. La oss prøve å holde diskusjonen på et seriøst nivå. Det vi diskuterer her er OneCare, og ikke Linux vs. Windows.

Med andre ord... vi prøver å holde diskusjonen til OneCare, og prøver å være hyggelige mot hverandre :) All annen diskusjon vil bli slettet, evt. stenges tråden.

Jeg trekker meg ut fra diskusjonen nå, for å hjelpe meg selv med ovenstående ønske. Jeg vet lite eller ingenting om OneCare, så har ikke noe å bidra med uansett.

En fortsatt god søndag til alle sammen.

EDIT: Ser at Anders Jensen er på god vei til å tilbakeføre diskusjonen til sak.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg skal si. Både idiotisk og bra, men jeg synes det er helt greit at MS lager sitt eget antivirusprogram.

At det koster penger er vel det som er problemet

Men prisen var det jo ikke noe å si på uansett. Å viss det funger så er det vel ikke stort mere å klage på.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er greit å betale for programvare som enkelt lar seg installere og som fungerer på et størst mulig antall hardware configurasjoner. Forsøkte å installere Fedora Core 5 på en Acer TravelMate 8104 for en uke side og setup klarte ikke engang å starte i grafisk modus. Jeg har rett og slett ikke tid til å kaste bort timesvis på diverse workaround for å få såkalte gratis-produkter til å fungere.

Lenke til kommentar
Jo, det er Linux brukere. Hvor ofte finner du MS brukere som drar i gang hat-tråder mot Linux? Det er meget sjelden vare.

Det har skjedd flere ganger i det gamle Linux/UNIX-forumet (Nå delt i GNU/Linux og BSD/UNIX). De verste trollene har vært nettopp de som har rakket ned på Linux/UNIX-brukere og som digger Windows over alt, såkalte Windows-troll.

Lenke til kommentar

Jeg må si at den tråden her var artig lesestoff, men den sporet jo fullstendig av som slike religionstråder gjerne gjør. Kan vi ikke få et dedikert religionsforum for slike diskusjoner? Der kunne f.eks. linux, bsd, osx, sun, windows, whatever brukere drept hverandre i fred. Man blir oppriktig lei av sånne diskusjoner i blant.

Lenke til kommentar
Jeg må si at den tråden her var artig lesestoff, men den sporet jo fullstendig av som slike religionstråder gjerne gjør. Kan vi ikke få et dedikert religionsforum for slike diskusjoner? Der kunne f.eks. linux, bsd, osx, sun, windows, whatever brukere drept hverandre i fred. Man blir oppriktig lei av sånne diskusjoner i blant.

6670466[/snapback]

Hehe, enig. Kanskje kunne alle tråder bli replikert og postet i en "Religionskrig" tråd der Windows VS Linux VS Mac kan diskuteres... :p

Lenke til kommentar
Argh, jeg har ingenting imot Microsoft, jeg mener bare at det er tull at folk skal måtte betale for noe som de faktisk trenger for å kunne holde maskinen trygg (og da snakker jeg om folk flest, som åpner vedlegg uten å sjekke hvem det er fra).

La oss ta samme scenario, men nå med boligalarm og vakttjenester:

"Argh, jeg har ingenting imot Hafslund, jeg mener bare at det er tull at folk skal måtte betale for noe som de faktisk trenger for å kunne holde huset trygt (og da snakker jeg om folk flest, som åpner døren uten å sjekke hvem som ringer på)."

Hvis en tjeneste er verd noe for folk, så er det noen som tilbyr å selge det. Det er den enkleste markedsmekanismen i verden. Her er det penger å tjene, et produkt som er etterspurt - og tilsvarende produkter fra alternative leverandører finnes. Produktet koster penger å utvikle, vedlikeholde, markedsføre og distribuere. De som da synes det er kritikkverdig å forsøke å tjene penger der det er penger å tjene, mangler den mest grunnleggende forståelse for markedsøkonomi.

Og IT-bransjen er basert på markedsøkonomi. Uten etterspørsel av ufullkommede produkter, ville man ikke hatt en IT-bransje.

.tommyb

Lenke til kommentar
@enden: Det har ikke noe med "ned med kapitalisme" å gjøre. Forresten så stemmer jeg mørkeblått. Det har å gjøre med at M$ selger et OS som er sårbart for virus og angrep, og så etterpå selger de en pakke som skal forhindre alt dette. Det blir som at en bilprodusent selger en bil full av feil, og så tar de etterpå betalt for at feilene skal rettes opp.

6667421[/snapback]

Nei, det blir som at en bilprodusent selger en bil som er sårbar for punktering og kræsj, og så tar de etterpå betalt for at feilene skal rettes opp.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
@enden: Det har ikke noe med "ned med kapitalisme" å gjøre. Forresten så stemmer jeg mørkeblått. Det har å gjøre med at M$ selger et OS som er sårbart for virus og angrep, og så etterpå selger de en pakke som skal forhindre alt dette. Det blir som at en bilprodusent selger en bil full av feil, og så tar de etterpå betalt for at feilene skal rettes opp.

6667421[/snapback]

Nei, det blir som at en bilprodusent selger en bil som er sårbar for punktering og kræsj, og så tar de etterpå betalt for at feilene skal rettes opp.

6670827[/snapback]

Absolutt ikke, du TRENGER ikke OneCare, faktisk greier du deg utmerket helt uten.

Lenke til kommentar
Det finnes enkelte virus til *NIX-systemer, men de har ikke det samme antallet, eller den samme slagkraften. Om det er fordi systemene er bedre, eller mindre brukerbase, er det vel ingen som vet sikkert, men så lenge man kjører ett moderne Linux-basert OS idag, med automatiske oppdateringer, greier man seg fint uten noen som helst brannmur, anti-virus eller antu-spyware for desktop-maskiner. Servere er mer utsatte, men her er det bare å slå på iptables, så er systemet sikkert så lenge administratoren ikke er en tulling.

6668112[/snapback]

Akkurat dette er(eller var hvertfall) ikke helt riktig, da jeg gikk på NTNU for noen år siden, så var faktisk Linux ett problem for IT(det fremstod hvertfall slik i mailene vi fikk). Dvs at folk fant en distro og innstallerte den uten tanke på sikkerhet, de lot da døren stå på vidt gap for angrep utenfra. Dette gjaldt PCer på studentbyene som var koblet opp mot nettverket på skolen(noe de fleste var). På Windows baserte PCer klarte man å få folk til å innstallere antivirus og brannmurer(som ble delt ut gratis), men på Linux fronten var det mange "nye" som prøvde seg og som ikke hadde helt kontroll med innstillingene. Mulig denne problemstillingen er løst i senere distroer, men da var det hvertfall slik at Linux rett ut av boksen ble sett på som en sikkerhetsrisiko og jeg regner med at man faktisk hadde hatt konkrete problemer ettersom det ble tatt opp.

Når det er sagt levde jeg lykkelig uten problemer med verken antivirus eller brannmur de første 2-3 årene jeg var koblet opp mot 10Mbit linjen på studentbyen i Trondheim(maskinen stod 24/7), etter det krevde IT at vi innstallerte denne softwaren eller bli koblet fra.

Mht Virus, så tror jeg Linux og OSX vil bli mer populære mål etterhvert som Windows blir mer beskyttet og populariteten til andre OS vokser. Ingenting er farligere enn falsk trygghet, det er alltid når man ikke har brukt beskyttelse at man angrer :)

Dersom de hadde lagt ved en enkel antivirus-spyware, eller hatt en gratis tilgjengelig, ville det uansett vært mange som hadde valgt alternativer, pga. ulike behov for funksjonalitet. Dette ville ført til økt konkurranse, og bedre programvare for oss forbrukere. Bare se hvordan Opera og Firefox har greid å tvinge masse funksjoner inn i IE7.

Det var vel utgangspunktet for IE også, dvs at man hadde ett gratisalternativ tilgjengelig til Netscape. Vi trenger ikke å fortelle en lang historie for å vite hvordan det gikk. Nå var Netscape i utgangspunktet elendig(ustabilt og treigt), men jeg tror nok at mange gikk over til IE rett og slett fordi det var gratis. Det er vel også det som har vært hovedmomentet i bekyldningene fra Netscape? Nei, tror det er fornuftig av MS å være litt forsiktige her og ettersom prisen er såpass lav, så synes jeg det er OK.

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...