cmi Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Er ikke hdr bilder, flere bilder som er lagt over hverandre med fokus rundt i søkeren, så alt skal være i fokus, også at det er forskjellige eksponeringer. Leste en artikkel nå som det sto at for og få bra HDR bilder burde man slå av auto fokusen etter at man har fokusert for at fokusen ikke skal flytte seg. Er jeg på viddene?? Lenke til kommentar
engekri Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Fokus bør være på samme sted hele tiden når du tar bilder som skal settes sammen til et HDR bilde. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Er jeg på viddene?? 6664211[/snapback] HDR er for å øke dynamisk omfang, d.v.s. det er eksponeringen du forandrer og ikke fokus. Så setter du sammen x antall bilder med forskjellig eksponering. Det finnes visstnok andre program som lar deg sette sammen bilder med forskjellig fokus uten at jeg har prøvd eller forsket på dette. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 13. august 2006 Forfatter Del Skrevet 13. august 2006 Jaha, ja da skjønner jeg dette regner jeg med lar seg gjøre i Photoshop et sted? Lenke til kommentar
Sportive. Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 http://www.hdrsoft.com/resources/dri.html Her står noe innfo Lenke til kommentar
engekri Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Photoshop: File>Automate>Merge to HDR Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Er jeg på viddene?? 6664211[/snapback] Jeg tipper at du tenker på focus stacking der man kan benytte flere eksponeringer med fokus på ulike steder for å få en dybdeskarphet man normalt ellers ikke ville ha fått. Focus stacking er spesielt hendig til macro der dybdeskarpheten jo er veldig begrenset. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Hva slags foto er dette?? Der syns jeg dybeskarpheten er enorm... Se her! Endret 14. august 2006 av cmi Lenke til kommentar
ttd Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Et foto tatt med en veldig liten blender, som gir stor dybdeskarphet? Lenke til kommentar
cmi Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 det kan hende syns det var så spesielle farger (fine) noen smart måte og få slike farger på?? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Bra lys ute og litt justering i Photoshop burde holde i massevis for å få farger som det der. Legg merke til at det er overskyet slik at det blir et jevnt og fint lys på det bildet og ikke harde kontraster slik man ofte får i solen. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Dersom du er ute etter ekstrem dybdeskarphet, cmi, bør du ta en kikk på www.cambridgeincolour.com. Han setter gjerne sammen flere bilder med ulike fokuspunkt, for å oppnå høy dybdeskarphet midt på natten. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Takker! Nå skjønner jeg mye mer Det er sånne bilder jeg trodde var HDR kule greier det vil da si at man kan ta flere bilder med fokus forskjellige steder og legge over hverandre.. Heftig! Endret 14. august 2006 av cmi Lenke til kommentar
sNx Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Hva slags foto er dette?? Der syns jeg dybeskarpheten er enorm... Se her! 6674340[/snapback] eventuelt brukt et shift-tilt objektiv som gjør det mulig å endre fokusplanet. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 Nah.. Se på de vertikale linjene på husene i bakgrunnen, eller linjene generelt... Det er nok brukt ganske ekstrem vidvinkel, og liten blender. Er jo ganske lett å få bekreftet på websiden og: http://www.photosight.org/photo.php?photoi...ction&refid=999 Lenke til kommentar
sNx Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Ingen tvil da nei. Er vidvinkelen med på å øke skarphetsdybden? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Ingen tvil da nei. Er vidvinkelen med på å øke skarphetsdybden? 6693648[/snapback] Å ja i stor grad. Test ut denne for å se hvor stor dybdeskarphet man oppnår: Velg blender, skriv inn brennvidde og avstand til fokuspunkt http://www.cambridgeincolour.com/tutorials...-calculator.htm Varier deretter brennvidde-tallet så ser du raskt effekten. Forsøk også å 'blende' ned eller opp. Fin sak. Endret 17. august 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Jepp. Med kortere brennvidde blir dybdeskarpheten på samme blenderåpning og fokusavstand større. Tenk bare på kompaktkamera med små billedbrikker, korte brennvidder og stor dybdeskarphet! Lenke til kommentar
svenni84 Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 wow. Han på www.cambridgeincolour.com var ikke lite flink. Snarere tvert i mot. Steike, lurer på hvor lang tid han bruker på et bilde, både i planlegging og gjennomføring. Ikke noe point and shoot der i gården.... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 wow. Han på www.cambridgeincolour.com var ikke lite flink. Snarere tvert i mot. Steike, lurer på hvor lang tid han bruker på et bilde, både i planlegging og gjennomføring. Ikke noe point and shoot der i gården.... 6701739[/snapback] Jeg tror til og med han er bedre enn Ken Rockwell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå