Gå til innhold

Playstation 3 Informasjonstråd!(update 11.02.07)


MagnusW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MASKINKRAFTEN: PS3 har en 3,2 GHz Cell-prossessor, med syv uavhengige kjerner på 3,2 GHz hver.

6664021[/snapback]

Cell prosessoren har ikke 7 kjerner. Den har syv SPE. (Synergistic Processing Elements)

Det er en PowerPC basert CPU med 3,2 GHz som vil stå i PS3. Men med 8 SPE's - der 1 av de er for redundans.

6671911[/snapback]

 

Dark by Design har rett, CPU'en har (minst) 8 kjerner.

 

Cell er en såkallt assymetrisk 8-kjerners processor.

 

PPE'en er en tradisjonell 64 bits Power Processing Element, med fancy smanchy VMX, og i tillegg kommer de 7 SPE'ene, som er 7 identiske kjerner.

Det betyr at EIB-fordeleren sender data-pack'en som skal til behandling blir sendt til den kjernen med minst arbeid.

Dette vil øke båndbredden voldsomt, og en annen stor fordel er at SPE'ene gjør det enklere for utviklerene, dersom de skriver til hardware er det ingen fare for at de må omskrive koden, eller compile på nytt igjen dersom de senere skulle oppdage at resursene allerede i bruk an annen kode senere under programmeringen f.eks, slik som du måtte hvis det var PPE'er.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Dere får det jo til å høre ut som om det er 3,2 GHz * 8.

Det er EN prosessor, med 8 SPE, har ingenting med kjærner å gjøre i den sammenhengen vi kjenner det idag, med f.eks AMD X2.

 

Og CELL er ikke akuratt kjent for å gjøre det enklere for utviklere.

Dette burde være common knowledge nå.

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Og CELL er ikke akuratt kjent for å gjøre det enklere for utviklere.

Dette burde være common knowledge nå.

6673580[/snapback]

 

Er en dragracer treg fordi den er vanskelig å kjøre? Jeg bare spør jeg... :D

6674747[/snapback]

Tja, man kan jo ikke sammenligne to biler med kun å måle hestekrefter.

 

Cell tilbyr enorme krefter, men spillene er også uhyre vanskelige å programmere. Spillutviklere idag sliter med å parallellisere for 2 kjerner, så da er det vanskelig å styre 7 tallknuse-kjerner til å yte som man vil.

 

De vil nok få det til etter hvert, men ting tar tid, og jeg tror at forskjellen mellom "førstegenerasjons" 360 og PS3-spill vil være minimal. Alt avhenger av hvor godt programmererene og SDK'et greier å utnytte disse kreftene. Etterhvert som kompilatorene og kunnskapen kommer, tror jeg det kan bli noen fantastiske spill til PS3, grafisk sett.

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar
Dere får det jo til å høre ut som om det er 3,2 GHz * 8.

Det er EN prosessor, med 8 SPE, har ingenting med kjærner å gjøre i den sammenhengen vi kjenner det idag, med f.eks AMD X2.

6673580[/snapback]

 

Ingen som har påstått at det står flere prosessorer inni PS3, jeg bare trodde du viste forskjellen på en prosessor og en kjerne, prosessoren heter Cell, og hvis du følger link'en som Kewell refererte til, kan du lese blant annet:

 

The Cell inside the Playstation 3 is an 8 core asymmetrical CPU. It consists of one Power Processing Element(PPE), and 7 Synergistic Processing Elements(SPE). Each of these elements are clocked at 3.2GHz and are connected on a 4 ring Element Interconnect Bus(EIB) capable of a peak performance of ~204.8GB/s. Every processing element on the bus has its own memory flow controller and direct memory access (DMA) controller. Other elements on the bus are the memory controller to the 256MB XDR RAM, and two Flex I/O controllers.

 

Anbefaler på det sterkeste at du leser den, du vil helt sikkert lære mye både positivt og negativt om både 360 og PS3, da alt er veldig bra forklart der.

 

Og CELL er ikke akuratt kjent for å gjøre det enklere for utviklere.

Dette burde være common knowledge nå.

6673580[/snapback]

 

Det er isåfall en veldig forenklet og idiotisk oppfatning, enkelte ting er det mye enklere å gjøre på Cell, andre ting er vanskligere.

 

Det er sikkert common knowledge at det er mye enklere å kjøre en Fiat med klampen i bånn, enn en Lamborgini med klampen i bånn.

Det betyr ikke at Fiat'en er bedre av den grunn.

 

Les linken som Kewell refererte til, der finner du masse info og også linker til resurser for programmering på Cell.

Lenke til kommentar

Playstation 3 er DYR :yes: , vet ikke om det er verdt det. For prisen til den dyreste PS3 kan du få:

 

1 stk XBOX 360 CORE

1 stk Nintendo Wii

1 stk SONY PSP VALUE PACK

1 stk 300 kr

 

Eller:

 

12 stk nye spill

 

Eller:

 

15-20 stk eldre spill.

 

Blir prisen på Playstation 3 så høy som de sier tror jeg at de vil gå på et dundrende smell og Microsoft eller Nintendo kommer til å gå seirende ut av denne konsollkrigen.

Lenke til kommentar
her finner der alt dere trenger å vite om ps3 HW kontra 360 :)

 

http://www.ps3forums.com/showthread.php?t=22858

6677008[/snapback]

Han vet sikkert hva han prater om. Men han er lite objektiv. Så det der tar jeg ikke så veldig alvorlig. Han prater en mye om en maskin som ikke er kommet ut ennå. Når den er gitt ut kan han lage en slik analyse.

 

Jeg er uansett utrolig spent på PS3.

Lenke til kommentar
Playstation 3 er DYR :yes: , vet ikke om det er verdt det. For prisen til den dyreste PS3 kan du få:

 

1 stk XBOX 360 CORE

1 stk Nintendo Wii

1 stk SONY PSP VALUE PACK

1 stk 300 kr

 

Eller:

 

12 stk nye spill

 

Eller:

 

15-20 stk eldre spill.

 

Blir prisen på Playstation 3 så høy som de sier tror jeg at de vil gå på et dundrende smell og Microsoft eller Nintendo kommer til å gå seirende ut av denne konsollkrigen.

6677543[/snapback]

 

La oss ta å redusere PS3 til et X360 system i samme slengen:

Premium: 6.000,- (Konservativt anslag)

-HD Videospiller 2.000,- (forventet lanseringspris for MS HD-DVD add on??)

-40GB 2,5" HD 300,- (Konservativt anslag. 20GB 2,5" HDer selges knapt.)

= 3.700,- (Redusert til tilsvarende system som X360)

 

De ekstra hundrelappene som er i differanse kan du jo legge opp i gratis webtjenester.

 

Er det nå dyrt? 'Dyr' er i mine øyne når noe er urimelig.

PS3 er ikke urimelig, den har bare mye mer. Få det inn i nøtta.. PS3 er IKKE dyr i forhold til alternativet. Den er bedre utstyrt i utgangspunktet.

 

Så kommer vel den remjinga om at trenger ikke HD, trenger ikke ditt, og trenger ikke datt. Vel, jeg ser på det slik; PS2 trengte heller ikke DVD da den ble lansert. Dreamcast ble lansert uten.. Se hva som skjedde med den.

Lenke til kommentar
Dette er en informasjonstråd for PlayStation 3.

Trenger vi virkelig en PS3 vs. Xbox360 i denne tråden også?  :no:

6677020[/snapback]

 

Jeg er enig.

 

Vi kan konkludere med at PS3 har ett år med teknologi på 360 og er kraftigere på papiret. Resten er egentlig bare vissvass som han og han har sagt og pirking i detaljer.

 

Uansett, rå krefter betyr ikke alt. Content counts. Det har eks. vis PSP vs DS vist oss.

Lenke til kommentar
Så kommer vel den remjinga om at trenger ikke HD, trenger ikke ditt, og trenger ikke datt. Vel, jeg ser på det slik; PS2 trengte heller ikke DVD da den ble lansert. Dreamcast ble lansert uten.. Se hva som skjedde med den.

6677811[/snapback]

Du mener ikke seriøst at dette var fallet til Dreamcast? Og ja 6000,- er en urimelig pris for en spill konsoll uansett utstyrsnivå. Som spill utviklere har kommentert må prisen ned. Sen vil ikke nå massene som igjen vil påvirke prosjektene til spill utviklerene. Det er garantert spill som er blitt kanselert, fått mindre budsjett eller utsatt da den høye prisen ble kjent.

Lenke til kommentar
Vi kan konkludere med at PS3 har ett år med teknologi på 360 og er kraftigere på papiret.

Teknologien til PS3 har ikke utviklet seg siden lanseringen til Xbox360 og PS3 var vel egentlig ment å bli lansert i vår-sommer.

 

Resten er egentlig bare vissvass som han og han har sagt og pirking i detaljer.

Hvorfor er det vissvass å prøve å komme med noe balanse til disse tallene som fremstår PS3 som dobbelt så rask? Man kan trekke frem at GeForce 7900GTX har 50% høyere texel rate enn Radeon X1900XTX for å få den til å fremstå som 50% raskere. Blir det bare vissvass og pirking i detaljer å belyse at det er en del andre faktorer som teller inn for den uinformerte leseren?

Lenke til kommentar
Så kommer vel den remjinga om at trenger ikke HD, trenger ikke ditt, og trenger ikke datt. Vel, jeg ser på det slik; PS2 trengte heller ikke DVD da den ble lansert. Dreamcast ble lansert uten.. Se hva som skjedde med den.

6677811[/snapback]

Du mener ikke seriøst at dette var fallet til Dreamcast? Og ja 6000,- er en urimelig pris for en spill konsoll uansett utstyrsnivå. Som spill utviklere har kommentert må prisen ned. Sen vil ikke nå massene som igjen vil påvirke prosjektene til spill utviklerene. Det er garantert spill som er blitt kanselert, fått mindre budsjett eller utsatt da den høye prisen ble kjent.

6678574[/snapback]

 

Det var nok en av hovedgrunnene til at DC gikk dukken for PS2 ja. Det mener jeg seriøst, ellers hadde jeg ikke skrevet det. Den var ikke så forferdelig teknologisk underlegen, men PS2 hadde DVD spiller og et år med utvikling å gå på sammen med tilbakekompabilitet med PS1.

Har du en bedre forklaring å komme med?

 

Det er forøvrig mange likhetstrekk mellom DC og 360'en.

-Begge ble solgt billigere enn hovedkonkurrenten.

-Begge ble lansert et års tid før hovedkonkurrenten.

-Begge har teknologi som gjør at de stort sett ikke står noe særlig tilbake for hovedkonkurrenten.

-Begge hadde en brukbar internettløsning før konkurrentene.

-De var begge lansert med et drev som lå et hakk under siste tilgjengelig teknologi

-Begge hadde/har mulighet for ekstern utbygging til et drev som tilsvarte siste tilgjengelig teknologi. (DC sin ble riktignok aldri lansert).

-Begge var hvite :p

 

Det er når vi ser på salgstallene det blir moro. Xbox 360 har solgt 5 mill nå når vi er knappe 2 måneder fra et år i salg, mens DC solgte 10 mill konsoller totalt i løpet de godt og vel 2 årene den var i produksjon.

 

 

Når det gjelder prisen på PS3; Min PS2 kostet meg 4500,- nesten et halvt år etter lansering. Tar du med inflasjon siden den tid, er vi raskt oppunder antatt pris for PS3.

 

Du mangler perspektiv min gode mann. Du er gjennomskuet, så ta å vri synet bort fra 360'en din litt, og ikke prøv å forsvare den for enhver pris ved å rakke ned på PS3. Dersom du skal ha samme utstyrsnivå på X360 koster den knappe 500 lappen under.

 

Forresten, jeg synes det er feil plass å kjøre dårlig 360 propaganda i en opplysningstråd for PS3. Det finnes nok av tråder som tar for seg PS3 vs 360. Det er også ikke rette tråden for å sammenligne 360 med Dreamcast, men sjangsen bydde seg frem, og jeg måtte bare ta den. :w00t:

Lenke til kommentar

Ok, først av alt! Hold alt snakk om hvilken konsoll som er best, billigst, konsollen med beste spill ol. ute fra denne tråden! Dette er en Playstation Informasjonstråd og i så måte ment for å informere. Dere skal selvfølgelig få diskutere om selve innholdet i informasjonstråden er riktig og kredibelt eller ei, men diskusjoner om hvor vidt andre prosessorer yter bedre enn Cell er ikke lov her.

 

Dessuten må jeg få preisere at denne tråden utelukkende er til å informere! Ikke til å diskutere alt som har med Playstation 3 å gjøre. Dersom dette skjer går desverre tråden under betegnelsen samletråd og er da ikke forenelig med gamer.nos og forumstyrets policy når det gjelder samletråder. I kortformat betyr det a tråden må stenges om den utvikler seg til en samletråd for alt omhandlende Playstation 3 og diskusjonen rundt denne onsollene og det som hører til rundt den.

 

Om dere holder dere til disse regler vil tråden øke i kvalitet, få leve lenge og ikke minst være til nytte for mange av dere der ute. Så jeg ber dere om å følge disse reglene, jeg ønsker ikke å stenge tråder med stort potensiale!

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...