parleur Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Vet ikke om spørsmålet hører hjemme på bildekritikk eller fotografering. Jeg håper noen har råd om forbedringer på noen flybilder jeg har tatt. Jeg tror det er noe feil med lyset på bildene og flekker. prøver meg på Raw etter anbefalning før på forumet. (jeg har km 5d slr så jeg burde vel fått bedre resultat da jeg har slr) Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Kanskje et polariseringsfilter ville ha hjulpet? Det hadde i hvertfall ha hjulpet mot "glare" som du har på det siste bilde. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 (endret) Det som er sirklet i rødt er nesten helt sikkert støv på bildebrikken, det finnes utallige tråder om hvordan du kan fikse det. Det som er sirklet i blått kommer av objektivet og det fikser du ved å ikke få sollys direkte inn i objektivet eller finner deg et annet objektiv som tåler det bedre. Hvitbalansen på de to første bildene ser ikke rett ut så den må du justere. Det største problemet er at når du har skalert ned bildet så har det skjedd noe veldig galt sånn at rette linjer har blitt hakkete. Prøv "bilinear" interpolasjon eller noe lignende. Etter at bildet har fått rett størrelse så skarper du det opp akkurat passe. Endret 12. august 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
parleur Skrevet 13. august 2006 Forfatter Del Skrevet 13. august 2006 tusen takk for tips! Dette hjalp! Jeg skal altså kjøpe meg ett pussesett. Og så blir polariseringsfilter anbefalt. Skal prøve å få tak i disse tingene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå