Gå til innhold

Sette opp ssh-server enkelt?

Anbefalte innlegg

Jeg har to Ubuntumaskiner. Hvordan kan jeg fra denne maskinen koble meg til den andre og kontrollere den fult? Hvordan setter jeg opp en enkel server på den andre?

Det jeg egentlig skal er å sette opp en server på en kompis' maskin siden han ikke kan så mye med Ubuntu, så kan jeg bare koble meg til han når han trenger hjelp og fikse det som skal fikses mens han gjør det han vil. Jeg trenger bare et konsollvindu som kjører kommandoer på hans maskin.

Prøvde litt med Netcat men det ble ikke så bra, ganske uoversiktlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å søke etter "SSH" i pakkemanageren? Der finner du nok OpenSSH Server som kan installeres. Ellers finner du source på:

http://www.openssh.com/

6663416[/snapback]

Jeg spør om hvordan jeg setter opp en server! Har allerede installert OpenSSH!

Hadde vært kjekt om det er en måte å sette opp en lokal server, også koble til meg selv, bare for å se at den virker. Går det?

Lenke til kommentar

Rekkefølgen:

1. Om det ikke følger med som standard (som i fedora), installer og start openssh.

2. Åpne brannmuren på maskinen

3. Test at alt virker så langt

4. I configfila til ssh, skru av root-innlogging, slik at du må først logge inn som deg selv, og så "su -"'e.

5. Sett opp port-forwarding i ruteren, og stikk ett hull i dennes brannmur

6. Prøv å kople til den eksterne ip'n fra en maskin på utsiden av nettet (er ikke sikkert det går fra innsiden)

7. Sett opp dyndns så du slipper å mase om "hei hva er ip'n din nå da". En del rutere har dyndns-klienter innebygget (blant annet den elendige zyexcel-ruteren som følger med telenor ADSL)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...