Gå til innhold

Høy idle temp på MSI NX7600GT (passive)

hskj

Anbefalte innlegg

Hei!

Er litt fersk med slike ting så dere for bære over hvis dette er selvfølgeligheter som jeg kommer med.

Jeg satt just sammen en Media Center maskin hvor jeg dyttet inn et MSI NX7600GT (Nividia) med passiv kjøling. Når maskinen går på tomgang uten at noen programmer kjøres, ligger tempen i GPU'en på mellom 78 og 80 grader. Er ikke dette litt høyt?

Jeg antar at kjølingen i kabinettet er normal med en vifte som suger og to som dytter. (Thermaltake - Mozart)

Er det noen endringer jeg kan gjøre i softwaren eller hardwaren når jeg ikke spiller (som er sjelden), slik at tempen går noe ned?

Takker for all hjelp jeg får!

Håkon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg syntes at 78-80C :ohmy: er alt for høyt til å være Idle. Kan det være sensorene som er feil? Sjekk skjermkortet, kjenn på det om det kjennes så varmt ut. Få vekk støv som eventuelt kan ha lagt seg der.

Mitt XFX 7600GT ligger på 51C Idle. Hvis ikke, kan du prøve Riva Tuner og se om du kan kontrolere noe form for styring derfra. (vet ikke ossen det er med passiv)

mvh Zaimmer

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar Zaimmer!

Kortet er helt nytt og avgir mye varme. M.a.o. tror jeg godt at GPU'en ligger rundt 80C - hvilket jeg syntes er mye å dytte inn i tv'benken: :ermm:

Jeg kikket på Riva Tuner uten at jeg ble nevne verdig klok av det (sier kanskje mer om meg enn programmet..)

Kan jeg rote med hastigheten på kjernen og rammen på kortet uten at det skjer noe med systemet, og vil det eventuelt føre til at tempen synker?

Andre tips?

Takker!

Håkon

Lenke til kommentar

Hei!

Vet ikke om du bør styre med rammen og det grein, det vil bare få tempen til å gå opp. Det er mulighet for viftestyring i det programmet, men som sagt jeg vet ikke hvordan det er med passiv kjøling og om det går ann å kontrolere måten det kjøler på om du kjønner.

En ting jeg leste her på forumet for en stund tilbake var at det er mulighet for å legge på tremisk pasta på kjernen. Kanskje det vil hjelpe? :hmm: er ikke helt sikker om at det mulig(tror det var det), så søk litt på forumet og se om du finner den tråden.

Hvis det ikke hjelper med tremisk pasta vet desverre ikke jeg.

mvh Zaimmer

edit: se om du akn klokke ned ytelsen på kortet for å sjekke om det hjelper.

Endret av Zaimmer
Lenke til kommentar
Hei!

Vet ikke om du bør styre med rammen og det grein, det vil bare få tempen til å gå opp. Det er mulighet for viftestyring i det programmet, men som sagt jeg vet ikke hvordan det er med passiv kjøling og om det går ann å kontrolere måten det kjøler på om du kjønner.

En ting jeg leste her på forumet for en stund tilbake var at det er mulighet for å legge på tremisk pasta på kjernen. Kanskje det vil hjelpe? :hmm: er ikke helt sikker om at det mulig(tror det var det), så søk litt på forumet og se om du finner den tråden.

Hvis det ikke hjelper med tremisk pasta vet desverre ikke jeg.

mvh Zaimmer

edit: se om du akn klokke ned ytelsen på kortet for å sjekke om det hjelper.

6662873[/snapback]

Kjørte ned klokkingen på kjernen og rammen så langt det gikk uten at systemet ble ustabilt. Nå er idle rundt 74C :hmm: Ikke akkurat 51, men bedre enn 80 :w00t:

Thanks!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...