luringen05 Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Hei, jeg skriver en oppgave som innebærer at jeg også må kort innom temaet binærtall og ASCII-protokollen. Men det er en ting jeg lurer litt på, som virker litt rart. De skriver for eksempel på Wikipedia om 7-bits ASCII og Extended ASCII som er 8-bits. 7-bits, altså 7 siffer blir 2^7=128, og 8 siffer blir da 2^8=256. Begge disse tallene stemmer med antall kombinasjoner. Men når jeg ser på ASCII-tabellen til Wikipedia (ikke Extended), har de skrevet det i binærtall med 8 siffer. Og det er her det ikke helt stemmer for meg! De fleste andre steder på nettet skriver også dette med 8 siffer, mens boken jeg har lest i, Koder av Simon Singh, skriver det med 7 siffer. Hva er rett, og hva er galt? Eller er det slik at de har gått helt over til 8-bits ASCII? mvh luringen Lenke til kommentar
Kian_Alvane Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Moderne datamaskiner bruker nesten alltid 8 bits ASCII for å representera tal og bokstavar, fordi dei nesten alltid støtter Extended ASCII. Lenke til kommentar
AssFaster Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Moderne datamaskiner bruker nesten alltid 8 bits ASCII for å representera tal og bokstavar, fordi dei nesten alltid støtter Extended ASCII. 6662788[/snapback] Er nokk rett det. Hadde en prosjekt med framføring av dette teamet. Folk klarte ikke å forstå at prosessoren bare sendte ut to forskjellige typer signaler... så hvis du sier at prosessoren sender ut alle bokstavene i alle alfabeter og viser dem direkte på skjermen så blir det sikkert ingen som protesterer . Eller kanskje det bare var min klasse som hadde sjeldent lite peiling? Hvem vet? Fuglene, men de gidder vi ikke å spørre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå