Gå til innhold

AMD64x2 4200+ vs Core 2 Duo E6400 2.13GHz

Raggie

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter og vurderer en liten oppgradering av CPU og hovedkort. Jeg har fra før en P4 2.8Ghz som er omtrent 3 år gammel. Jeg har ikke tenkt til å putte så veldig mye penger i det så valget står mellom

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2 1MB, BOXED m/vifte

og

Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

Er det verdt å oppgradere (selv til en så lav pris)? Og hvilken av de to prosessorene burde jeg evt gå for? Intel sin er vel forholdsvis ny på markedet og er vel teknologisk lenger fremme (?). Men AMD'en har vel akkurat blitt mye billigere og er vel kanskje billigere pr ytelse og dermed bedre enn intel'en?

Håper noen kan hjelpe meg med dette, er litt i villrede...

Endret av Raggie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for en E6300 da du for mest for pengene og et hovedkort med P965 brikkesett ...

Da for du mest for pengene og E6300 er lett og klokke til E6600 med orginal volt og kjøler ivertfall klokke den til en E6400

Men du må ha ny ram da jeg regner med at du har ddr(1) ram og ikke ddr2 ...

Du kan ha ddr til AMD men anbefaler isåfall å kjøpe AM2 og da må du uansett ha ddr2 minne ...

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! Etter å ha lest litt rundt innså jeg at det nok var best med Core 2 ja.

Gå for en E6300 da du for mest for pengene og et hovedkort med P965 brikkesett ...

Da for du mest for pengene og E6300 er lett og klokke til E6600 med orginal volt og kjøler ivertfall klokke den til en E6400

Så jeg burde kjøpe den minste modellen og heller klokke den opp til 2.13Ghz? Vil jeg ikke risikere mer varme og dermed støy da? Og vil det fungere greit selv med vifta som følger med?

Ser ut til at jeg må kjøpe nytt minne også ja... Det baller på seg :roll:

Lenke til kommentar

Fordelen med E6600 i forhold til de modelene som har lavere nummer er at den her mer cache minne. Hvor vidt det vil hjelpe mye er ikke jeg sikker på.

Foresten det finnes hovedkort som tar Core 2 som bruker DDR ram, du må nok bare lete litt for å finne dem.

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Ta Core 2 duoen du :) men HUSK: du MÅ ha DDR2 minne på Core 2 Duo og et Hovedkort som er laget for COre 2 Duo, ikke bare et sokkel LGA775, men et som støtter det på brikkesettet. Du kan se liste HER

6665259[/snapback]

Jeg husker å ha lest her et sted at det er minst et hovedkort som tar Core 2 Duo og DDR minne, så det er ikke riktig, men med mindre du finner ut hvilket hovedkort det er og kjøper det så må du ha DDR2 minne.

Lenke til kommentar

Jo det er et hk fra AsRock som tar 2x ddr og 2x ddr2 men husker ikke hva det heter ...

Er VIA chippset så det er sikkert ikke så god til å klokke ...

Bare husk og ikke kjøpe Value ram. Gå heller opp 300,- og kjøp de på 800Mhz og cl5 fra corsair som man kan klokke en god del med ...

Lenke til kommentar

Takk igjen for hjelpen folkens! Skal se hva det blir til nå, virker som om det er vanskelig å få tak i både core2 duo prosessorer og P965 hovedkort. Kanskje jeg bare skal utsette hele greine til neste store stipendutbetaling i januar. Så kan jeg oppgradere skjermkort og ny harddisk osv osv i tillegg da... Blir litt dumt med nye prosessor og gammelt skjermkort, selvom jeg ikke spiller så mye på pc'n...

Lenke til kommentar

Ja det holder nok når du ikke spiller så mye ...

Tenk deg meg da ...

Duron 1400mhz 512mb ram og gf4 mx440 64mb

Ja jeg har grunn til å oppgradere og jeg skal ha en full overhaling av pc'n nå snart i september *Glede seg*

Du måtte også hatt nytt skjermkort da du nå har AGP og du måtte hatt PCIe ....

Lenke til kommentar
Ja det holder nok når du ikke spiller så mye ...

Tenk deg meg da ...

Duron 1400mhz 512mb ram og gf4 mx440 64mb

Ja jeg har grunn til å oppgradere og jeg skal ha en full overhaling av pc'n nå snart i september *Glede seg*

6667176[/snapback]

Hehe, da kan jeg forstå du gleder deg ja :)

Du måtte også hatt nytt skjermkort da du nå har AGP og du måtte hatt PCIe ....

Var det jeg tenkte på, da blir plutselig budsjettet sprengt og jeg er bare noen ram-brikker og en harddisk unna en helt ny pc. Blir nok til at jeg venter ja...

Lenke til kommentar

Høres ut som om du med stor fordel kan vente med å oppgradere, systemet du har funker finfint for det meste.

Til alle de som kommer hjelpende til har jeg lyst til å bemerke E6300/E6400 kontra X2 diskusjonen. For det første bør man sjekke om den som ønsker råd er interessert i å klokke, mange er ikke det. Dernest er X2-4200 et vesentlig billigere valg enn E6400 for de fleste oppsett, selv om jeg har sett at komplett.no tar seg godt betalt for de X2 CPU'ene de måtte ha på lager. For mange naturlige valg av HK vil prisen på et E6400 oppsett komme i nærheten av X2-5000 (om ikke over), mens X2-4200 er stort sett rimeligere enn E6300. Konkurrasnedyktige priser kan sjekkes opp f.eks. hos shg.no. Til Intels fordel bør det nevnes at Core 2 drar mindre nytte av høykvalitets RAM enn X2, slik at prispendelen svinger noe tilbake ved valg av billig RAM.

Hvis man sammenligner X2 mot Core 2 på standard klokk, og med samme systempris, vil valget være vid åpent. Det blir også veldig feil å anbefale AM2 blindt til de som allerede har DDR minnebrikker, og kanskje t.o.m. 939 HK, som er helt kurant. Alltid skummelt å anbefale kjøp med argument om fremtidig oppgradering, for folk med oppgraderingssyklus på flere år kan det fort bli helt bortkastet.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...