Gå til innhold

Er det lovlig med utenlandske skilter på bilen?

KristianF

Anbefalte innlegg

Sat og tenkte litt på noe smått her.

Når jeg var i Polen i sommer, så stakk jeg innom en bruktbilsjappe for å se hva prisene var på bruktbiler.

Og prisene var jo mye lavere enn her.

Men ville det vært lovlig om jeg hadde kjøpt en bil der, og registrert den med polske skilter, og brukt den her i Norge med de polske skiltene?

Ville jo spart en god del tusenlapper på importavgifter..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke sånn at hvis man kjøper en bil i utlandet og mann skal ha den med tilbake og bruke de skiltene, så må bilen være registrert i det landet for 12 månder eller noe sånn. Hvis ikke så kommer det en del avgifter eller noe i den duren.

Mange år siden jeg hørte noe om dette, så ikke sikker at det stemmer i hele tatt.

Lenke til kommentar

Det ville selvfølgelig ikke være mulig - i motsatt fall ville ikke det vært vits i med norske skilter siden alle hadde kjørt rundt med polske.

Hvis ikke jeg tar feil er et minstekrav at du er utenlandsk statsborger for å kunne kjøre med utenlandsk skilt i Norge. I tillegg er det flere andre krav du må oppfylle. Antagelig er det begrensning på hvor lenge du kan kjøre og slikt.

Lenke til kommentar

Kjør ikke med utenlandske skilter!

Ikke tro at du kan kjøpe en bil i Sverige eller et annet land og benytte den her hjemme. Du bør heller ikke låne ditt utenlandske familiemedlems bil - selv om du bare skal i kiosken. Blir du oppdaget risikerer du at bilen blir inndratt og solgt på tvangsauksjon.

Ifølge tollforskriftene er det i utgangspunktet ulovlig å kjøre bil med utenlandske skilter på norske veier. Unntak gjøres, men i hovedsak bare for to grupper:

1. Motorkjøretøy som tas med ved flytting til Norge

2. Bileiere med fast adresse og oppholdssted i utlandet

Bileier må ha vært bosatt i utlandet sammenhengende i minst fem år. Bilen må ha vært registrert på eier i minst ett år før innreise, og den må ha vært kjørt minst 5.000 kilometer.

- I tillegg må bilen beholdes i to år etter innreise og i denne perioden kan den kun benyttes av bileier, bileiers barn, foreldre og ektefelle. Det er et krav at husstandsmedlemmer må bo sammen med bileier

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...