Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC`en tror jeg har TO OS innstalert

Anbefalte innlegg

Jeg er netopp kjøpt meg en ny pc, etter litt om go men fikk jeg den til å fungere sånn noen lunde. Jeg hadde ikke kjøpt en ny harddisk fordi jeg kunne like greit bruke den gamle jeg hadde. Jeg lagde to partisjoner på den, en på ca 20 gb, og en på ca 130. Meningen var et jeg skulle ha windows på den lille delen og allt annet på den store. PÅ den gamle pc`en hadde jeg bare en partisjon, der hadde jeg windows og allt annet på C. så etter jeg hadde lagd den nye partisjonen hadde jeg windows to steder på pc`en.

Deretter formaterte jeg C ved å høyreklikke og deretter format. dette sletta allt på denne disken, men alikevel når jeg starter opp pc`en kommer det opp to valgmuligheter opp, om jeg vil kjøre "Windows XP pro" eller "Windows XP pro".

Hvordan kan jeg gjøre at det ikke kommer opp noen valgmuligheter når jeg starter opp pc`en. Jeg har jo bare en windows instalert!?

Endret av KTV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er netopp kjøpt meg en ny pc, etter litt om go men fikk jeg den til å fungere sånn noen lunde. Jeg hadde ikke kjøpt en ny harddisk fordi jeg kunne like greit bruke den gamle jeg hadde. Jeg lagde to partisjoner på den, en på ca 20 gb, og en på ca 130. Meningen var et jeg skulle ha windows på den lille delen og allt annet på den store. PÅ den gamle pc`en hadde jeg bare en partisjon, der hadde jeg windows og allt annet på C. så etter jeg hadde lagd den nye partisjonen hadde jeg windows to steder på pc`en.

Deretter formaterte jeg C ved å høyreklikke og deretter format. dette sletta allt på denne disken, men alikevel når jeg starter opp pc`en kommer det opp to valgmuligheter opp, om jeg vil kjøre "Windows XP pro" eller "Windows XP pro".

Hvordan kan jeg gjøre at det ikke kommer opp noen valgmuligheter når jeg starter opp pc`en. Jeg har jo bare en windows instalert!?

6661709[/snapback]

Du sletter ikke alt viss du trykker på formater knappen....

http://www.summitcn.com/download.html

Der er et gratis programm som slette at....

viss du formaterer en pc Sletting av data eller formatering av harddisken, endrer bare strukturen på harddisken.

Lenke til kommentar

For å fjerna menyen der du kan velgja operativsystem må du redigera boot.ini(dersom du bruker NTLDR). Du finn filen i C:\

Slik kan boot.ini sjå ut:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Vist du fjerner ein av "operating systems" linjene så vil ikkje menyen komma framm(trur eg).

For meir informasjon om redigering av Boot.ini sjå Boot.ini Guide

Lenke til kommentar
For å fjerna menyen der du kan velgja operativsystem må du redigera boot.ini(dersom du bruker NTLDR). Du finn filen i C:\

Slik kan boot.ini sjå ut:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Vist du fjerner ein av "operating systems" linjene så vil ikkje menyen komma framm(trur eg).

For meir informasjon om redigering av Boot.ini sjå Boot.ini Guide

6663406[/snapback]

Der fikk jeg det til å fungere, takk!

Endret av KTV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...