Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boot problemer med NY PC

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt sammen en helt ny PC, stort sett uten komplikasjoner opp til nå. Når jeg skrur på PCen booter den helt vanlig, men når den skal begynner å boote fra HD eller CD skjer det absolutt ingenting. Skjermen er helt svart med en blinkende understrekt. Det har fungert å boote fra en Windows CD en gang, men da fant den ikke HDen, så jeg måtte restarte, og etter det funker det ikke.

Noen som vet hva som er feilen? Alle svar er velkommen. :)

Komponentene er:

ASRock 939SLI32-ESATA2 Socket 939 AMD

AMD Athlon 64 3800+ 2.4GHz Socket 939

Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2

Club3d GeForce 7900GT 256MB

TwinMOS 2048MB DDR PC3200 Dual

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket at du har aktivert sata mode i bios sånn at den finner harddisken i det hele tatt? Hvis den står på IDE, da vil den finne verken harddisken eller cd/dvd spilleren din. Sjekk også hvilken rekkefølge du booter systemet. En fin ordning kan være

1: Floppy

2. Harddrive

3. CD-Rom

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Det står at den finner både harddisken og DVD spilleren. Men jeg skal gå å sjekke, takk. :)

Redigert: Jeg sjekket, og SATA var aktivert, og den finner både harddisken og DVDen.

Endret av Hermit
Lenke til kommentar

Du sier det har fungert å boote fra en windows cd, men nå vil den ikke boote fra windows cd'en lengre. Og du sier den fant ikke harddisken under cd-bootingen heller, og nå finner den harddisken. Alt er motsatt fra forrige gang hvis jeg forstår det rett. Er du rask nok til å trykke en tast under boot for å boote fra cd-rom? Hvilken feilkode får du eventuelt opp på hovedkortet, sjekk den opp mot manualen.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

Det bruker å være en brikke inni maskina som man får opp et tall med en feilkode under bootingen, som man kan sammenligne opp i manualen for å finne ut hva den eventuelle feilen var for noe. Noen av disse brikkene kommer i form av pci-brackets sånn at dem stikker ut på baksiden av maskina, men noen, om ikke de fleste er vel inne i maskina. Men, hva er det du skal gjøre for noe, skal du installere windows regner jeg med?

Lenke til kommentar

Det var rart at skjermen bare er svart. Det er jo systemets oppgave å gi en veiledende pekepinne på hvor feilen ligger i form av feilkoder og feilmeldinger. En svart skjerm høres ut som om du kanskje trenger å oppdatere biosen pr diskett. Det kan også være at harddisken er korrupt, men mest sannsynlig ikke, men ingenting er umulig. Spent å se hva som kommer ut av denne tråden her, greit å vite, man kommer sikkert i samme situasjonen selv en gang.

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

du setter vel cd-rom som første boot? om du har HD som første boot, så låser det seg slik som du seier.

sjekk rekkefølgen på boot i bios..at du ikke har :

1 Hard-Disk

2 Cd-Rom/dvd-rom

andre muligheter:

trykk f11 eller det "boot knappen" er.

under oppstart så velger du cdrom som boot.

Lenke til kommentar
du setter vel cd-rom som første boot? om du har HD som første boot, så låser det seg slik som du seier.

sjekk rekkefølgen på boot i bios..at du ikke har :

1 Hard-Disk

2 Cd-Rom/dvd-rom

andre muligheter:

trykk f11 eller det "boot knappen"  er.

under oppstart så  velger du cdrom som   boot.

6660847[/snapback]

Det er ikke slik det fungerer. Først ser bios om den finner boot sector skreven på første medium, hvis den ikke finner det, så hopper den over til nr 2 og deretter til cd-rom. Den skal teoretisk sett hoppe over de som ikke har boot sektor skreven på. Såvidt jeg vet har han ikke en oppstartsdiskett eller en boot sector skrevet på harddisken, så den vil sjekke cd/dvd-rom til syvende og sist uansett. Det er derfor det heter "Boot priority" og ikke "Boot order".

Endret av Databamse
Lenke til kommentar

men nå kan bios tulle litt med boot også!

Eg putta inn en ny 320gb disk

og boot forandret seg (automatisk) fra "navnet på harddisken" til Hard-drive" og da måtte eg endre det fra Hard-drive til rett navn som var navnet på harddisken i boot menyen

veit ikke om det hjelper, men tar bare 30sek å sjekke :)

har asrcok sata2 dual versjon. mitt kort har ingen former for "feilkode"

utenom speaker da

Lenke til kommentar

Nå gikk jeg litt rundt i BIOSen, og skiftet rekkefølgen fra Floppy, HD, DVD til Floppy, CD, HD bare for å prøve. Satte inni CDen igjen, og startet opp, til å begynne med såg det ikke lovende ut, men etter 5-6 sekunder begynte DVD rommen å jobbe og Windows instalasjonen startet.

Vet ikke om jeg faktisk gjorde noe for å fikse det, eller om det bare begynte å virke igjen. Men skal prøve å installere WIndows nå.

Redigert: Nå finner ikke installasjonen Harddisken, så jeg begynner å lure på om det er noe med den.

Endret av Hermit
Lenke til kommentar

Forklaringen kan være at harddisken din er ny og at den inneholder tilfeldige skrevne data ved boot sectoren, da vil maskina prøve å kjøre helt tilfeldig kode som både kan og ikke kan gjøre noe særlig produktivt, og det forklarer også hvorfor ikke maskina gav noe feilmelding under post, for det er ingen feil, den trodde den kjørte et operativsystem, hehe. Men lykke til videre.

Lenke til kommentar
Jo takk. Jeg gikk inn i BIOSen og skiftet .. Noe med 3 bokstaver (har glemt det :p) fra RAID til non-RAID. Da fant installasjonen harddisken med en gang, holder på å installere nå. :D

for å installere som Raid trenger man en ekstra floppydisk med en driver, eller å legge inn raid-driveren i xp cden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...