dravisher Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Heisan. Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en egen PC kun til lagring, og trenger til dette litt råd og tips til et godt oppsett. Tanken min er en egen PC med en god SATA-RAID kontroller. Her har jeg satt opp noen komponenter som illustrerer tankegangen min. Jeg vil helst ha et RAID, og tenker her på et RAID 5 oppsett som kan utvides etterhvert med flere 750 GB disker. Er fullt klar over at det vil være mer konstnadseffektivt å gå for mindre disker, men etter hvert som jeg øker antallet disker så vil jeg ikke nå taket så fort med 750 GB disker som jeg vil med 400-500 GB disker. Så spørsmålene blir altså hvilke komponenter jeg burde kjøpe meg. Er de tre jeg har satt opp i linken over gode? Kan man utvide et RAID 5 array med en ny disk på en enkel måte uten å miste data, eller er dette en vanskelig prosess selv med en "skikkelig" kontroller som over? Egner RAID 5 seg for 8 disker (maks til de fleste kontrollere i denne prisklassen)? Trenger anbefalning til kabinett. Billig, plass til 8 disker med gode kjølemuligheter for alle osv. Hvor god / dyr PSU trenger man til 8 disker? Komponentene ellers blir en A64 3500+ s939 CPU jeg har liggende, og satser på integrert grafikk. Ellers er alle tips og råd ønskelige. Regner med jeg må ut med rundt 15 000 kr for å få et godt grunnlag for videre utvidelse, så alle tips i den prisklassen er velkomne. Takker for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå