Gå til innhold

Dreambox 7020 - striper i bilde

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte, etter god hjelp fra flere her på forumet, en Dreambox 7020.

For å få bruke Canal Digital og Viasat sine originale kort i den, la jeg inn nytt image (Gemini), ny cam (NewCS) og litt sånt, pluss en harddisk (kjekt å ha).

Men bildet er jeg ikke fornøyd med i det hele tatt. Bildet har urolige "striper" over seg, striper som går på skrå ned mot høyre, kanskje 10-20 striper fordelt over hele bildet. Disse stripene "lever", og flytter seg sidelengs hele tiden, i varierende hastighet. Det er ikke striper av en spesiell farge, men er liksom deler av bildet.

Dette gjelder uansett om jeg bruker TV eller prosjektør. Har jeg begge på en gang, ser jeg at det er likt på begge (så jeg tror ikke det er scart-kontaktene det feiler noe). Andre kabler har jeg også prøvd, uten hell.

Det viser spesielt godt på noenlunde ensfargede områder (Simpsons, Family Guy, fotballkamper..), men viser alltid litt på alle andre bilder også. Det er helt uavhengig om jeg bruker kompositt, s-video eller RGB.

Er det en defekt på min boks, eller er dette vanlig? Boksen koster jo noen tusenlapper, jeg bør få ganske bra bilde for de pengene.

For å ha nevnt det: min gamle Strong SRT-8700 hadde PERFEKTE bilder i forhold, og alt det andre utstyret hjemme hos meg er det samme enda.

Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg tatt problemet mitt for interferens. Men bildet har vært slik siden jeg kjøpte boksen, og den forrige (Strong) ga meg ingen problemer på denne måten.

Så det jeg vil frem til, er vel... Hjelp meg..!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, dette virker for meg som en feil i oppsettet i forhold til måten bildet blir produsert på, eller oppløsning.

Hadde det vært forstyrrelser ville det vært ulikt over deler av skjermen, og ikke jevnt over likt.

På dreamboxen(litt forskjell fra 7000 til 7020 og mellom de forskjellige imagene) så har du mulighet for å stille inn fargeoppsett(CTV?, RGB, PAL, NTSC elns) og størrelsesforhold(4:3 Letterbox, 4:3 Panscan, 16:9 og 16:9 always). Prøvd å mikse med disse to?

Eg mistenker det er en feil i oppsettet på dreamboxen, med tanke på at samme feil er på prosjektør, men du kan sjekke innstillingene på prosjektør/tv også på den aktuelle inngangen. Noelunde like valgmuligheter skal være der også.

En liten sjekk kan jo være å gå inn på websiden til dreamboxen(ipen finner du i menyen dersom du har den koblet i nettverk) og ta et skjermskudd. Dersom samme feil er på det bilde som på tv'n er det enten noe galt med tuneren, dreamboxen eller oppsettet. Er det ikke feil på det bilde er det enten noe med utgangen, kabelen(e) eller tv'en.

Du kan jo samtidig også laste det opp hit så vi får sett på det, og samtidig sende en epost til support hos dreambox.no :)

Lenke til kommentar

Eh, for å komme inn på web-interfacet er det bare å taste adressen. Men straks jeg skal ta et skjermskudd, skal den ha brukernavn og passord.. Må gå ned i kjelleren og finne manualen..

Redigert:

hvis noen skulle trenge det:

user root

pass Dreambox

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Nei, har tatt en del skjermskudd nå, og ingen viser feilen på bildet.

Jeg skjønner bare ikke hva det kan være, siden det er nøyaktig samme feil både på tv, prosjektør og nå også på tv nr 2 (måtte jo teste med en til).

Disse stripene lever sitt eget liv. Flimrer frem og tilbake i ujevn hastighet hele tiden.

For meg virker det som et synkroniseringsproblem.

post-10564-1155405670_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det viste seg ikke lett å vise frem fenomenet med et vanlig kamera heller, men her er iallfall et forsøk (bilder av lerretet). Her er 4 forskjellige bilder, pluss de samme bildene merket av hvor strekene er. Strekene går altså over hele skjermen fra topp til bunn, ikke bare der merkene er (de er der bare for å vise HVOR strekene er).

Skal prøve å filme litt, for å se om det kommer med..

Redigert: det viser faktisk ganske ok på de små forhåndsvisnings-bildene her på forumet.

Redigert 2: stripene dekker ALLTID hele skjermen. De har ALLTID samme mellomrom mellom seg bortover skjermen. De står ikke stille, de fyker fort mot høyre og venstre, litt "tilfeldig".

post-10564-1155406782_thumb.jpg

post-10564-1155406792_thumb.jpg

post-10564-1155406800_thumb.jpg

post-10564-1155406808_thumb.jpg

post-10564-1155406818_thumb.jpg

post-10564-1155406827_thumb.jpg

post-10564-1155406837_thumb.jpg

post-10564-1155406850_thumb.jpg

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Basert på de bildene der vil eg nok tatt en prat med forhandler ja.

Men for morro skyld(siden det er helg) kan du prøve å installere nyeste image fra Dreambox. Disse orginale imagene oppdaterer andre deler av dreamboxen også dersom det skulle være nødvendig. Etter det er gjort kan du så klart installere hvilket image du ønsker.

Samtidig må du være obs på at forhandler kommer til å spør deg om feilen også er på orginal image(offisielt fra dreambox). Og dersom du ikke har testet dette enda blir du bedt om ta kontakt etter at du har prøvd det. Så det kan jo være greit å prøve først :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...