Gå til innhold

spm. ang. tv turner/kort og skjermkort til laptop

Anbefalte innlegg

Hallo!

Har ett par spm. her.

1. Hva er forskjellen mellom TV-turner og TV-kort?

2. Får å se på TV på laptopen, skal man ha en ledning fra TV'en til pc'en?

3. Kan man skifte kanaler på bærbaren?

4. Er det gratis etter at man har kjøpt tv-kort/tuner?

5. Hvis det er trådløs, må man ha bra dekning?

6. Kommer det DX10 på bærbare når det kommer på stasjonære?

Det var de 6 spm. jeg lurte på.

Takk for svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hva er forskjellen mellom TV-turner og TV-kort?

En TV-tuner sitter PÅ ett TV kort. Tuneren gjør at ett TV-kort kan ta inn TV signaler fra antennen din. Men til laptoper så må du enten kjøpe ett PCMCI TV kort eller en ekstern TV-tuner boks.

PCMCIA TV-Kort:

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10564

Eksterne USB TV-Tuner bokser:

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10420

Begge gjør det samme på forskjellige måter. Du får tatt inn TV fra antennen din til PCen din.

2. Får å se på TV på laptopen, skal man ha en ledning fra TV'en til pc'en?

Nei, TVen din har ikke noe med å se på TV på laptopen din. Men skal du derimot vise video som ligger på Laptopen din på TVen din så må du ha en ledning fra Laptopen til TVen din. Feks en S-Video kabel eller S-video til SCART. Eller hvis du har en LCD eller Plasma TV en VGA eller DVI kabel.

3. Kan man skifte kanaler på bærbaren?

Med ett av produktene over så kan du skifte kanaler på PCen din så lenge du får inn TV fra det analoge sendenette. Har du en digital dekoder boks fra feks UPC så kan du ikke det. Da får du inn EN kanal fra den boksen og må bruke fjernkontrollen til boksen for å skifte kanaler. Unntaket er Canal Digital sin Satelitt løsning. Med ett spesielt digitalt TV-Tuner kort så kan du dekode signalet rett på PCen. Usikker på om det finnes en løsning for laptoper for dette. Men lettest er analoge TV sendinger som du plukker ut av lufta.

4. Er det gratis etter at man har kjøpt tv-kort/tuner?

Tja, du må jo betale NRK lisens om de finner ut at du har en TV-Tuner. Utenom det så er det gratis.

5. Hvis det er trådløs, må man ha bra dekning?

Uhm..får du ikke inn TV der du bor? Det er ikke noe forskjell.

6. Kommer det DX10 på bærbare når det kommer på stasjonære?

Det ville være veldig rart om det ikke gjorde det. Om det kommer samtidig er en helt annen sak. Ny teknologi må som regel gjennom en rafinerings prosess før de blir små og strøm effektive nok til å brukes i laptoper.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg TV-kortet MSI Mega Sky som kommer som en liten USB-nøkkel med en liten antenne.

Jeg ser at den er spessifisert på det digitale bakkenettet DVB-T, og jeg trodde den skulle ta analog antenne, men jeg får ikke inn noe i Norge.

I Danmark derimot, der fikk jeg inn kanaler.

Da kan jeg konkludere med at det ikke finnes DVB-T i Norge (vil det komme?) Og at MSI ikke støttet analog-tv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...