Gå til innhold

Kjøling av kabinett

oyvinde

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et aopen maxi tower som eg vil ha som filserver. Har allerede 4x80GB og 2x100GB disker i denne, men slik som det er nå blir det fort varmt.

Vil utvide fortløpenede med nye disker, og uten ekstra utstyr er det plass til totalt 13 disker.

Har sett slike tower med over 20 disker, men dog med ekstra utstyr.

Er det noen her som vet hvor eg kan få tak i ekstra holdere til harddiskene i et slikt tower?

Hvordan er kjølingen anbefalt her? Og hvordan feste ekstra vifter på selve toweret? Tenker da på å lage hull i toppen av kabinettet, og i desklene fremme hvor det er 5 1/4 brønner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lage et stort hull i topplokket på kabinettet og sette inn 200mm eller 250 mm som flytter 400 m3/h

støynivået kan reguleres osv, disse går på 220 volt.

Har du plass til dette så du prøve en Nidec vifte på 171 x 151 x 55 mm

Ulempen med dette er at den bråker ja (63.5 dba), men den kan sikkert hastighetsreguleres.

Men den må selvsagt ikke kobles til vifte tilkoblingen på hovedkortet, for da går denne tilkoblingen til hel....

Den må selvsagt kobles til strømforsyningen.

Kjølig kabinett - JA

Støysvak - NEI

Men med så mange disker inne så bråker det jo uansett mye da.

Lenke til kommentar

Du anbefaler da bare 1 vifte totalt, eller også bruk av vifte andre steder?

Bråk ja, ingen tvil. Har denne maskinen i stua nå, og håpet eg kunne fortsette med det. Så mangen harddisker vil selvfølgelig bråke, men eg håpet at ikke viftene ville bråke mer en harddiskene da det er til å leve med.

Lenke til kommentar

Jeg har samme kabbinettet som deg. Jeg har to 120mm vifter i toppen under radiatoren. En 120mm nede i fronten. En 80mm under strømforsyningen. Og to 80mm over strømforsyningen. alle viftene er papst vifter med lavt støynivå. Jeg har 4 wd 80gb disker i raid. og diverse scsi, og gf4ti kort, har ikke problemer med varme!!

Lenke til kommentar

Hvis du sett kabinettene til Koolance (vannkjøling) så har disse (3 vifter på toppen) 2 som suger ut luft, 1 som suger inn luft. Dette kan selvsagt gå på et vanlig kabinett også.

Med tre rheostat regulerte 120mm Enermax vifter.

Dessto varmere det blir inne i kabinettet dessto mer går viftene. Dette er en bra og bra løsning.

Hvis man velger Den originale "Rheobus" fra PcMods til kr 695 så kan denne styre 4 vifter hver på max 17 w. Hvis du da har 4 Enermax 120mm vifter så vil det bli en bra og relativt støysvak løsning.

Hvis du derimot har kun en stor vifte, evt to så vil disse bråke mer, koste mer og bruke mer strøm evt 220 volt. Men luftgjennomstrømningen vil nok bli suveren.

Du kan selvsagt også vente til november, å du kan kjøpe Koolance EXOS som du kan sikkert bruke med ditt eksisterende kabinett som kan vannkjøle alle dine disker. Fullt ut mulig, men ingen billig løsning nei.

Lenke til kommentar

Sleng inn 2-4 120mm i bunn av kabinettet. Gjerne Enermax hvor du kan justere hastighet uten å måtte koble "manuelt" :smile:.

Sleng også inn 2-4 120mm i toppen av kabinettet.

Innsug i bunn med "la mote" o.l strømpebukser på(støv filter).

Min anbefaling, 4-8stk 120mm kjørt på en Digital Doc 5.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...