Gå til innhold

HJELP-får ikke skjermbilde etter montering av ny pc,prøvd de

Anbefalte innlegg

hei! kjøpt meg en shuttle SS51 pc, med twinmos 512MB DDR 2700ram og en INTEL P4 2,4 533. Etter å ha filgt "boken" for montering, slår jeg på pc`n, alle vifter starter, cdrom og full pakke, men får ikke no skjermbilde. Prøver da å sette i et skjermkort i AGP slotten,å sjekke om det er noe galt med det integrerte skjerm"kortet"...Skjermen får heller ikke no noe signal. Fjerner så HD,Floppy og cdrom, prøver å starte, hjelper ikke. Bytter så RAM slot, men hjelper heller ikke.sjekker også at prosessoren sitter riktig (burde fått premi om den sto feil!!!) Så, nå lurer jeg på hva som kan være galt? Tror dere det er ram, CPU eller hovedkort, eller noe annet? Skjermen fungerer greit med den pcn jeg sitter på no, så kan heller ikke være den... Håper noen gidder å svare, for sliter no...!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Piper den?

-integrert høytaler?

enabla? disable den og se om den piper da (bare gjetter her siden jeg ikke gidder å finne ut noe om kortet selv).

-Clear CMOS

-funker det?

-ta ut alt som ikke er lodda fast til hovedkortet

-gå gjennom alle jumpersettingene, les hva som står om hver enkelt av de. LES troubleshooting delen av manualen.

-evt. prøv noen deler i en annen maskin for å se om det funker (RAM, CPU)

PS. det kan være en ide å bare sette CPU og RAM i for å se om det blir bilde da.

Blir det, sett i en av delene om gangen. Hvis bildet forsvinner vet du hva det var som var problemet.

Tresprit

Lenke til kommentar

....arbeider maskinen? litt viktig å vite.

arbeider den, så er noe galt med det integrerte skjermkortet, og du må nok sans. ta fra hverandre hele pc`n og bytte Hovedkort.

arbeider den IKKE, så har du en komponent som svikter. enten er det prosessoren som er død (Kan være død når den ankommer deg, fabrikasjonsfeil/transportskade.) , eller så er det biosen som har "tatt livet av seg".

i de fleste av tilfellene så ser det ut til at du må levere hovedkortet.

lykke til.

ps: ta og test ram-brikka di hos en kammerat eller noe. disse blir veldig fort ødelagt om man er bare ørlittegrann uforsiktig.

Lenke til kommentar

har ikke mulighet til å feilsøke selv, da jeg ikke har maskin eller deler til det. Og kjenner ingen her nede som har det heller, huff! Må vel kanskje prøve å kontakte databutikken da,men har dårlige erfaringer med sånt. De kommer til å skylde på alt annet... ram brikken ble kjøpt hos komplett, de kommer sikkert til å skylde på hverandre... Men er det siste utvei, så skal man alltids prøve :smile:

takk for svar ja!!!

Noen andre som har noen fornuftig å si???

Lenke til kommentar

kommer ikke inn i BIOS nei, da jeg ikke ser noe som helst på skjermen... HAr ikke så veldig mye peil på maskiner og sånt, men når jeg starter pcn, så starter vifta på skjermkort, strømforsyning, og cpu, det syser på cdrom og floppy. Skal være et jumperfree hovedkort, så vet ikke om det er så mye å prøve med det... Tror heller ikke det er no lyd på hovedkortet, er hvertfall ikke no liten høytaler der... har generelt ikke så veldig peil på det å byge pc, men skulle vel virket :smile:

Lenke til kommentar

håper komplett/databutikken.com klarer å ordne opp i dette sånn rimelig fort, og at det ikke tar OVER en uke å få ordnet nye komponeneter, alt etter hva som er galt..Bestilte ram og cd rom hos komplett, fikk pakke 2 dager etterpå, eneste som var kipt med det var at de hadde glemt å pakke med ram brikken, den måtte jeg vente på i over en uke... Databutikken.com måtte jeg vente 9dager på pakke... huff! Tross at begge hadde alt på lager... :sad:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-22 16:50, skrev Tresprit:

-Piper den?

-integrert høytaler?

enabla? disable den og se om den piper da (bare gjetter her siden jeg ikke gidder å finne ut noe om kortet selv).

-Clear CMOS

-funker det?

-ta ut alt som ikke er lodda fast til hovedkortet

-gå gjennom
alle
jumpersettingene, les hva som står om hver enkelt av de. LES troubleshooting delen av manualen.

-evt. prøv noen deler i en annen maskin for å se om det funker (RAM, CPU)

PS. det kan være en ide å bare sette CPU og RAM i for å se om det blir bilde da.

Blir det, sett i en av delene om gangen. Hvis bildet forsvinner vet du hva det var som var problemet.

Tresprit

Lest gjennom og prøvd dissa forslaga Tresprit kommer med??

Mange goe her ja, blant annet clear CMOS. Måtte jeg på mitt nye hovedkort (riktignok Socket A).

Se litt i manualen så står det no med CMOS jumper eller clear CMOS. Funker ikke det er det mange andre alternativ å teste :smile:

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problemet og også flere venner av meg. Det er klart att dette kan være mye annet rart, men ivertfall var det sånn hos meg. Hadde 512-DDR RAM prøvde en 256-DDR RAM brikke og DA fikk jeg bilde gikk in i BIOS stilte inn rett CPU hastighet og da prøvde jeg min egen RAM-brikke på 512-ram og DA virket den og.

Prøv med en mindre RAM-brikke virker det ikke da er det vel noe annet.

Unskylder for eventuelle skrive feil.

Trenger du nærmere forklaring så bare spør!

[ Denne Melding var redigert av: darwen på 2002-10-22 21:12 ]

Lenke til kommentar

Hvis det er noe galt med enten hovedkort, cpu, ram eller skjermkort, så vil du ikke få noe skjermbilde, selv om høres ut som om pc'n jobber.

Hvis du har noen venner som har komponenter du kunne lånt av dem for testing, så gjør det. Eller så burde du sende tilbake alle disse fire kompontene til butikken, så de får testet dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...