Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

100% død PC, PSU?

Anbefalte innlegg

Heisann, fikk idag min nye PC, men nå har jeg store problemer

Jeg har montert alle komponenter i mitt kabinett. Dette inkluderer et MSi K9N hovedkort, Club3D 7900GT, AM2 4600+ og OCZ Platinum XTC 2048mb og en OCZ Modstream .

Problem: PCen starter ikke. Ingen vifter går. Det eneste tegn til liv er at 2 LEDs på IO-panelet lyser i 1sec etter jeg skrur på strømforsyningen. Ingenting skjer når jeg trykker, eller kortslutter Power SW pins manuelt.

Jeg har prøvd å demontere komponentene 1 etter 1, men ingen kombinasjoner virker, ikke engang med bare Hovedkort og CPU.

Jeg har såklart også gjort de åpenbare tingene som å sjekke kabelen, stikkontakten, bryter på PSU. JEg har også remontert CPU og dobbelsjekket alle kabler.

Det medfølger en såkalt "D-bracket" med hovedkortet, dette skal vise lyskombinasjoer som beskriver problemet, men dette fungerer heller ikke.

Jeg har ikke anledning til å prøve med andre strømforsyninger.

Håper på respons.

MVH Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er sikker på at alt sitter. Nå har jeg også forsøkt Jumpstart av PSU uten at det hjalp.

PS: Er det noen som vet om det skal være 20 eller 24 pinner i hovedkortet (MSI K9N platinum)? jeg har bare prøvd med 20pin så langt.

Lenke til kommentar
Ja, er sikker på at alt sitter. Nå har jeg også forsøkt Jumpstart av PSU uten at det hjalp.

PS: Er det noen som vet om det skal være 20 eller 24 pinner i hovedkortet (MSI K9N platinum)? jeg har bare prøvd med 20pin så langt.

6659055[/snapback]

Jeg tror at 24pin er nødvendig.
Lenke til kommentar

Sjekk at ledning fra powerknappen i kabinettet er satt riktig på hovudkortet.

Se i manualen og sjekk at den er plassert på riktig sted og med riktig +/-

Hvilket PSU bruker du?

Kan godt være PSU som er for svak til systemet ditt og nekter å starte?

Om du har to Ram brikker skal de stå I enten: (DIMM1 og DIMM4) ELLER (DIMM2 og DIMM4)

Har du en brikke bruk DIMM1

Når du monterer ram brikkene ta først ut strømkontakten, samt strømtilkoblingene på hovudkort. ( Rambrikkene er sensitive for elektrostatisk spenning)

Jeg mener du skal kunne bruke både 24 og 20 pins strømkabel til hovudkortet ditt.

Og de skal ikke kunne settes feil.

(Se i manualen)

Lenke til kommentar

6659055[/snapback]

Jeg har samme hovedkort og har 20pins kabel, fungere fint det. Står i manualen at man kan bruke både 20 og 24 :)

Endret av M_H_B
Lenke til kommentar

Prøv å kortslutte PSU sånn at du får den starta manuelt, så kobler du på en dvd spiller på en av strømkontaktene, prøv så å løse ut dvd platen og se om det funker. Hvis det funker da er PSU mest sannsynlig i orden, prøv gjerne med alle strømkontaktene på dvd spilleren sånn at du får sjekka om ledningene er i orden.

Sjekk om du har svidd noe, som sagt ovenfor, sjekk om det ligger skruer eller metalldeler som kortslutter et eller annet. Se om hovedkortet er rett montert også.

Jeg ville dobbeltsjekka alle ledningene til power, reset, hd og alt det der. Som regel har du en q-connector som følger med hovedkortet, BRUK den, så slipper du å gjøre tingene manuelt, men les nøye i manualen hvordan ledningene skal stå. Som regel skal skrifta på lednigneen stå pekende utover sånn at det kan leses.

Lenke til kommentar

Hvis ingenting starter når du jumpstarter tyder alt på at PSU ikke funker (du sier ikke engang viften starter).

Nå kommer vel de fleste PSU'er idag med egen sikring så kan være den er gåen, men ikke alltid du kan bytte den selv uten å bryte garanti.

Hvis mulig hadde jeg prøvd med en annen PSU, du må da kjenne noen som kan skru ut sin og teste, bare for å være sikker før du reklamerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...