Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Kjøpte en PowerShot A520 for ca 1/2 år siden, og har ved et par anledninger oppdaget at batteriene er utladet når kamera skal brukes etter å ha ligget på hylla noen uker. Batteriene var nesten fulladet da kamera ble lagt bort. Batteriene er Varta AA 2500 mAh, er ikke mye brukt (ladet max 10 ggr), og har fungert fint i 2 andre kamera. Noen som har tilsvarende erfaringer med enten kameratypen eller batteritypen? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Det kan lønne seg å ta batteriene ut av kameraet når det ikke er i bruk på en stund. Har selv opplevd at batterier tappes mye raskere når de oppbevares i kameraet. Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Har powershot s20. (tidlig steinalder). Den har spist batterier, oppladbare og engangs, fra dag én. 10 knips er alt jeg får på en lading. Har snakket med røynde folk om dette, og de sier at det er noe alle veit. Så jeg har alltid laderen med meg. Dumt når det ikke er noen stikkontakt i nærleiken. Prøvd å avertere det på QXL, men ikke et bud. Så sånn er det. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Har powershot s20. (tidlig steinalder). Den har spist batterier, oppladbare og engangs, fra dag én. 10 knips er alt jeg får på en lading. Har snakket med røynde folk om dette, og de sier at det er noe alle veit. Så jeg har alltid laderen med meg. Dumt når det ikke er noen stikkontakt i nærleiken. Prøvd å avertere det på QXL, men ikke et bud. Så sånn er det. 6667014[/snapback] Men har du da brukt ni-mh batterier, eller alkaliske? Skal du bruke oppladbare, må du bruke ni-mh batterier, gjerne med så høy mah som mulig (2500 eller lignende). Skal du bruke engangsbatterier, må du bruke lithium. Ellers opplever du det du beskriver her. Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Takk for svar, Afseth. Har det batteriet som fulgte med kameraet, (NiMh 650Amperetimer) og et uorginalt som heter Powersmart, også NiMh med samme kapasitet. Har nå brukt to lithiumbatterier i ferien, de varer noe lenger. Men synes likevel dette er dårlig, da kona har et billigkamera, som kan ta over 100 bilder på to pennelyktbatterier. Og bildene er slett ikke så mye dårligere i kvalitet. Men kameraet er jo seks år gammelt, og mye skjer på den tiden i utviklingen, så det er vel på tide med et nytt tenker jeg. Takk for oppmerksomheten Mvh. Stein Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 650 mah er utrolig lite... du får batterier på over 2500 mah nå, så kanskje det kan hjelpe? Men ja, det er et nytt kamera. Så om du er villig til å legge mer penger i det, er opp til deg. Mye har skjedd på den tiden, også når det gjelder batteriforbruk. Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Spesielt kameraer med "soft"-strømbryter, altså en typisk trykknapp, er som regel ikke fullstendig avslått, det blir mer en slags dvalemodus, da det tross alt må noe elektronikk til for å opprettholde oppstartsberedskapen. Større kamera kan ha en fysisk klikk-bryter, som da kan være en virkelig stømbryter. Mitt FZ30 har det. Jeg får ikke hverken sett på bilder eller noe annet før den er fysisk påslått. Førstnevnte vil altså ofte tappes noe ved lengre lading. I tillegg har man jo noe selvutlading på oppladbare, så skal det ligge noe uker er det uansett lurt å slenge dem i lader'n når det er fototid igjen. Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 [ Takk for alle svar Mvh. Stein Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Takker for respons! Virker som om manskow kan være inne på noe, siden dette er et kamera med "soft"-strømbryter. Da går kanskje kameraet i "stand-by" i stedet for "off"?? Tidligere har jeg bare hatt Olympus-kameraer med strømbryter i dekselet, og har ikke hatt dette problemet. Siden SmartMedia-kortene er på hell (for å si det pent), ble det Canon med SD sist jeg handlet. Ellers varer batteriene (2 x AA 2500 mAh) kjempelenge i A520en når jeg tar bilder! Jeg mener å huske at jeg regnet ut at jeg (iflg Canon får ca 700 bilder når jeg tar uten LCD, og knapt halvparten med..... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 (endret) Bumper denne litt.... Kjøpte 2 nye ladere av forskjellig type, men det løste ikke problemet. Kjøpte et par sett nye batterier, og kan nå la kameraet ligge i ukevis uten at de lades ut. Det var tydeligvis feil på det første settet med batterier (Varta 2500 mAh). Endret 15. mai 2007 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 15. mai 2007 Del Skrevet 15. mai 2007 Canon hadde for en tid siden et lignende problem med A530 og A540. Kan det være noe slikt som er ditt problem også? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 Tviler på det, siden nye batterier løste problemet. Skal ta en titt på fjæren neste gang jeg åpner batteriluken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå