Mr.Elendig Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) wil, kan du gi nokre konkrete eksempel på at eg skriv "Bergensk"? (bergensk skal forresten skriest med liten b) Edit: er det ikkje litt rart at det berre er du som klager på nynorsken min, wil? Til trådstarter: ubuntu (med derivater) suse og fedora er alle gode distroer å starte med. Det vert egentlig smak og behag når det gjeld hvem som er best. Vist du ikkje er redd for bratte læringskurver, så kan arch linux være eit alternativ. Ein meget behagelig distro å bruke vist man ikkje er redd for terminaler. Endret 19. august 2006 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
kizzykazz Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Eg var ganske lei windows Xp, og trengte forandring i mitt liv. Eg installerte Ubuntu, og trøbla i 3 veker med ein ATI drivar eg aldri fekk til. (Fekk god hjelp på IRC, #Ubuntu, veldig fin support fra engelsk-snakkande folk) Hadde som startplan at eg skulle: Bruke Ubuntu til internett, MSN (aMSN), videosjåing og bilderedigering. Det tok ikkje lang tid før eg kom inn i systemet, men eg gjekk raskt lei. Både på grunn av dårlege spel (!), lite fin grafikk (med mitt ATI skjermkort) på film, bilder og internett, og at aMSNen ikkje var lik MSN Messenger på Windows. Etter 3 veker fekk eg og problem med skjermkortet, og alt såg heilt gørr ut. Var også drit lei av utsjånaden på Ubuntu. Har ikkje prøvd alle skin osv, så skal ikkje sei at Ubuntu var dårleg på den biten heller. Brunfargen var uansett ikkje min farge. Eg gikk tilbake til Windows Xp, og akkurat no er eg kjempe fornøgd. Samma kor mange trusslar om spam, virus, hackera og eg veit ikkje meir, så er eg blitt glad i Windows Xp. Det skal og seiast at eg prøvde fyrst å installere Fedora. Etter to ubruklege DVD-ar, med akkurat same problem, gjekk eg til Ubuntu. Mvh Kizz Endret 19. august 2006 av kazzkizz Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Du kan alltids prøve Mandrive, OpenSUSE, Freespire og Debian. Men hvis du virkelig skal lære noe, så er vel Gentoo eller Arch noe du kan bryne deg på. Vil tro spesielt Freespire med codecs å lignende, kan være et godt alternativ til Windows XP. Mac OS X or vel også et godt alternativ. Birger P.S. Driver å installerer Gentoo akkurat nå. Første gang. Skal legge inn E17. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Istedet for Gentoo ville jeg heller prøvd FreeBSD. Det er et fjellstabilt operativsystem som du kan forme akkurat som du vil. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Hvis du først skal begynne med BSD/Unix, så er vel PC-BSD det beste valget. Den package manager deres er veldig bra. Birger Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Istedet for Gentoo ville jeg heller prøvd FreeBSD. Det er et fjellstabilt operativsystem som du kan forme akkurat som du vil. Hvorfor skal noen velge FreeBSD framfor f.eks Gentoo? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Du sier noe der, olear. Birger Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Vel, FreeBSD er nok veien å gå av de to. PC-BSD baserer seg tross alt på FreeBSD, og de ligger lengst fremme, vil jeg anta. Dessuten, pakkesystemet til FreeBSD er noe av det beste som finnes. Med ports/packages har du solid ryggdekning. Dessuten er grafikkort fra nVIDIA garantert å fungere. Edit: @olear: fordi man har samme mulighet til å strømlinjeforme systemet sitt som Gentoo, bare at man svært enkelt får opp et standard-system med FreeBSD. Installasjonen av FreeBSD er lynkjapp og enkel. Endret 20. august 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Hvis du først skal begynne med BSD/Unix, så er vel PC-BSD det beste valget. Den package manager deres er veldig bra. Bedre enn apt-get? Har ikke kjørt PC-BSD selv, men den baserer seg veldig på statisk linking? Tanken er god når det gjelder "tredjeparts-pakker" som en del (særlig nybegynnere) sliter med å installere i linux pga dependencies, men for programmer som følger med distroen er jeg ikke så glad i det. Programmene tar selvfølgelig også mye mer plass. Og hvis det oppdages en sikkerhetsfeil i et bibliotek er det ikke lenger nok å oppgradere én pakke, men alle programmene som bruker dette biblioteket. Her er eksempel på noen programmer fra IM-kategorien for å illustrere størrelse på pakker: -------- PC-BSD pakke ---- Ubuntu* (installed) ---- Ubuntu (download) GAIM 10M 2200K 836K Kmess 10.6M 2687K 1079K PSI 8M 5665K 2110K xChat 6.1M 737K 261K * Ubuntu 6.06 Dapper Drake Kun ment som et eksempel. Bytt gjerne ut med din favorittdistro :) Endret 20. august 2006 av Langbein Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) fordi man har samme mulighet til å strømlinjeforme systemet sitt som Gentoo, bare at man svært enkelt får opp et standard-system med FreeBSD. Installasjonen av FreeBSD er lynkjapp og enkel. Vel, har man samme mulighet hvorfor bytte? Nå har installasjonen av Gentoo blitt enklere så synes også at det argumentet ikke er nok. Gi meg noen virkelige gode grunner BTW: Ingenting imot BSD, bruker det selv på noen maskiner, men hvis du skal få noen til å bytte må du ha noen gode argumenter. Endret 20. august 2006 av olear Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Man slipper det jaget etter stadige kjerneutgivelser, pluss at brannmurverktøyene i FreeBSD (ipfw og pf) er en god del mer håndterlige enn iptables. Kjerne og userland utvikles av de samme folkene, så man får et mer helhetlig system enn hva man får med GNU/Linux, uansett utgiver. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Selv kan jeg for øyeblikket bare se for meg 2 grunner til at folk vil velge BSD foran linux: 1. Glad i å kompilere. Ports-systemet er digg 2. Foretrekker BSD-lisensen fremfor GPL. Men et komplett system vil uansett fort bestå av en haug med lisenser, som BSD, GPL, LGPL, MIT, Perl artistic license, Apache license... Selv liker jeg GPL, og kan ikke fordra at kommersielle aktører kan ta millioner med kodelinjer fra frie programmer og gjøre det om til lukkede programmer, uten at de trenger å skrive så mye som en linje med kode selv Når det gjelder stabilitet vil jeg si det er hipp som happ mellom linux og BSD. Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Man slipper det jaget etter stadige kjerneutgivelser Man bestemmer selv om man vil ha den nyeste kernel. pluss at brannmurverktøyene i FreeBSD (ipfw og pf) er en god del mer håndterlige enn iptables. Dette er en smakssak. Noen liker iptables andre liker ipfw/pf. Kjerne og userland utvikles av de samme folkene, så man får et mer helhetlig system enn hva man får med GNU/Linux, uansett utgiver. Og hvilke fordeler gir det meg som bruker? Igjen, ingen argumenter som vil få meg til å droppe Linux. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Man slipper det jaget etter stadige kjerneutgivelser, pluss at brannmurverktøyene i FreeBSD (ipfw og pf) er en god del mer håndterlige enn iptables. Kjerne og userland utvikles av de samme folkene, så man får et mer helhetlig system enn hva man får med GNU/Linux, uansett utgiver. 6709391[/snapback] Jeg sitter i hvertfall ikke og kompilerer kjerner dagen lang. Og det begynner å bli en stund siden jeg kompilerte kernelen min selv. Har du opplevd problemer mellom kjerne og userland i linux? Uansett, etter å brukt ganske mange forskjellige *nix-systemer gjennom flere år (Solaris, IRIX, *BSD), sitter jeg fortsatt med samme inntrykket som jeg hele tiden har hatt - at GNU programmene gruser all konkurranse. De er generelt kraftigere og har flere muligheter enn sine proprietære ekvivalenter (og bsd), og jeg kjenner også folk som jobber med bl.a. Solaris som er helt avhengige av å legge inn masse GNU software som erstatning for å ikke føle seg "lammet" av non-GNU userland programmer:p Brannmurene blir vel en smaksak, men iptables er da enkelt å bruke? Endret 20. august 2006 av Langbein Lenke til kommentar
9001 Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Hva er det vi egentlig diskuterer? Pf vs Iptables? Pf er overlegen når det gjelder syntaks, men hvis man alerede har en ferdig konfigurert rc.firewall(iptables) så er det igrunn urelavant hva man bruker, da begge kan gjøre akkurat det samme. Iptables har faktisk en del koslige extensions som pf ikke har, f.eks l7-filter som kan kjenne igjen pakker basert på pakkeinnhold - noe pf ikke kan (rett meg hvis jeg tar feil!). Endret 20. august 2006 av phatscum Lenke til kommentar
9001 Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 (endret) Og ellers så er portage/apt/yum/ports/slackpkg alltid en morsom diskusjon, siden man aldri kommer noen vei. Alle har sine fordeler og bakdeler. Selv om jeg bruker portage så må jeg si at slackpkg er min favoritt p.g.a. dens enkelhet. Yum og apt er i grunn helt like, da det eneste som skiller dem er de forskjellige formatene (.rpm og .deb). Forresten noen som har prøvd sourcemage? Virker som en interessant distro. Endret 20. august 2006 av phatscum Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Sourcemage har vel havnet i skyggen av Gentoo, har ikke prøvd den selv. Lenke til kommentar
9001 Skrevet 20. august 2006 Del Skrevet 20. august 2006 Sourcemage har vel havnet i skyggen av Gentoo, har ikke prøvd den selv. 6709500[/snapback] Mulig mulig. Sourcemage har definitivt en bedre installer (imo, testa nettopp i vmware) enn gentoo. Noe ala slackware/debian sin (curses-basert). Ellers virker de ganske like. Ikke nok grunn til å skifte fra gentoo til sourcemage med andre ord. Men jeg må si at gentoo skremmer meg litt for tiden da det virker som de mangler devs. Kanskje man bare skal signe up og prøve å hjelpe til? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 21. august 2006 Del Skrevet 21. august 2006 Ser mange anbefaler Gentoo. Da vil jeg bare gjøre trådstarter oppmerksom på at den distroen legger opp til at alle programmer skal kompileres. Dette tar TID for større programmer. Det funker med ferdigpakker også selvsagt, men da forsvinner litt av poenget med denne distroen etter min mening. Når det er sagt skal det også sies at et skikkelig Gentoo-oppsett er/blir perfekt for din maskin, og dermed kan ha bedre ytelse enn andre distroer. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 24. august 2006 Del Skrevet 24. august 2006 Perfekt for maskin ja, men perfekt for deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå