Torbjørn Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 [om ubuntu] Knalldistro, som etter min mening ligger et solid hestehode foran f.eks. Fedora for øyeblikket 6687786[/snapback] Hva i all verden er dette hestehodet for noe? Synes Ubuntu har en viss anelse "barne-TV look". Dessuten føler jeg ikke at jeg har full kontroll i det operativsystemet på samme måte som i Slackware, FreeBSD, OpenBSD. 6692621[/snapback] Hva er det du ikke har kontroll over? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Argumenter som at Ubuntu ser teletubbie ut, holder vel ikke helt mål etter min mening, da denne distroen kan skinnes og moddes like greit som de andre jeg har testet. 6694320[/snapback] Enig! Faktisk syns jeg ikke distroen er så fryktelig "ubuntufisert". Greit, de har lagt ved noen wallpapers og skins, men ellers syns jeg default-oppsettet av både KDE, GNOME og XFCE er veldig flotte. Dette er mer enn hva man kan si om mange andre distroer som riktignok legger ved haugevis av desktop env./window managers i pakkesystemet, men som dessverre er dårlig pakka og må fikses mye på før de er brukbare. Sånn er det ikke i ubuntu, hvertfall ikke med de 3 D.E. jeg nevnte over Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Solaris ser faktisk ganske lekkert ut også. Når jeg får tid skal jeg teste ut Solaris 10 med nyeste oppdatering. Det blir antakelig det operativsystemet jeg skal bruke på en filserver jeg har planer om å realisere etter hvert, for nå er ZFS standard filsystem. Og det er vel det filsystemet som har satt en ny standard innen filsystemer... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Solaris ser faktisk ganske lekkert ut også. Når jeg får tid skal jeg teste ut Solaris 10 med nyeste oppdatering. Det blir antakelig det operativsystemet jeg skal bruke på en filserver jeg har planer om å realisere etter hvert, for nå er ZFS standard filsystem. Og det er vel det filsystemet som har satt en ny standard innen filsystemer... 6695755[/snapback] ZFS høres jo flott ut på papiret, og kanskje også i virkelig store firmaer og organisasjoner, men til min lille filserver her hjemme virker det som at mange nye features er overkill. Jeg skal ikke lagre hundreogørten trilliarder filer på tusen megafantasillioner bytes (satt litt på spissen) ReiserFS og XFS gjør susen her hjemme, og blir vel til at jeg tester Reiser4 også etter hvert, men jeg bytter ikke til Solaris pga. ZFS. Jeg ser på en måte ikke den store fordelen med å kjøre Solaris på en helt alminnelig puslete x86-maskin, men jeg skjønner at det er gøy å teste flere forskjellige OS Endret 17. august 2006 av Langbein Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Den maskinen er mer enn kraftig nok til å kjøre Solaris. Så det er jo verdt en tanke. Regner med at filserveren min kommer til å kjøre Solaris. Der er det akkurat de samme mulighetene som i GNU/Linux, pluss ZFS. Edit: Solaris gikk fint å kjøre på en dual PIII Xeon 667 MHz maskin med 768 MB RAM. Endret 17. august 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Jeg digger Ubuntu, for der må jeg skrive "apt-get" for å få et godt ord. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 18. august 2006 Del Skrevet 18. august 2006 Synes Ubuntu har en viss anelse "barne-TV look". Dessuten føler jeg ikke at jeg har full kontroll i det operativsystemet på samme måte som i Slackware, FreeBSD, OpenBSD. Edit: merk, dette er bare min personlige mening. Ubuntu kan være svært passende for andre som vil ha en distro som hjelper nye brukere frem, men Ubuntu er altså ikke noe for meg. Edit edit: Dette utsagnet er ikke ment å være nedsettende på noen som helst måte. 6692621[/snapback] Dette er også min personlige mening, føler at ubuntu (og gnome med) går i retning av Windows XP når det gjelder nybegynnervennlighet. Jeg føler også at man mister kontroll med søte gui isteden for å redigere konfigurasjonsfiler (begge deler går fint) og det liker jeg ikke Og helt uten noen betydning så begynner jeg å bli lei av den brunfargen ubuntu bruker på alt Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 (endret) Og helt uten noen betydning så begynner jeg å bli lei av den brunfargen ubuntu bruker på alt 6703011[/snapback] Kubuntu/xubuntu er mer blå enn brune, så det kan jo være noe å vurdere Endret 19. august 2006 av Langbein Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg synes at brunfargen i ubuntu er stygg, men det lar seg lett rette på. Men jeg er sikker på at det finnes personer der ute som velger bort ubuntu kun pga. brunfargen. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg synes at brunfargen i ubuntu er stygg, men det lar seg lett rette på. Men jeg er sikker på at det finnes personer der ute som velger bort ubuntu kun pga. brunfargen. 6703477[/snapback] La de gjøre det, hihi Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Java Desktop System, standard GUI i Solaris ser derimot ganske bra ut. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg digger Ubuntu, for der må jeg skrive "apt-get" for å få et godt ord. 6699341[/snapback] Er det positivt eller negativt? Og kva meiner du egentlig? #Innlegget er redigert av moderator ihht. forumets retningslinjer# Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Er det positivt eller negativt?Og kva meiner du egentlig? 6705427[/snapback] Doh! Jeg mener selvsagt at apt-get er genialt fordi man kan kan tegne en ku som sier moo ved hjelp av en enkel kommando. #Innlegget er redigert av moderator ihht. forumets retningslinjer# Lenke til kommentar
wil Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Stigfjell: Ubuntu ser litt Teletubbi ut? Joda. Er ganske så enig i det. Men du brukte jo XP en gang (Står fortsatt i profilen din at du har det på en pc), men uannsett. XP ser jo enda mer teletubbi ut en Ubuntu da. Eller like gærlig egentlig da men. Personlig ville jeg anbefale Fedora framfor Ubuntu/Kubuntu. Dette fordi at Fedora er den av nybegynner distroene som ser nærmest normal ut. Ubuntu/Kubuntu og OpenSuse tar jo helt av når det gjelder effekter. #Innlegget er redigert av moderator ihht. forumets retningslinjer# Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Stigfjell: Ubuntu ser litt Teletubbi ut? Joda. Er ganske så enig i det.Men du brukte jo XP en gang (Står fortsatt i profilen din at du har det på en pc), men uannsett. XP ser jo enda mer teletubbi ut en Ubuntu da. Eller like gærlig egentlig da men. Personlig ville jeg anbefale Fedora framfor Ubuntu/Kubuntu. Dette fordi at Fedora er den av nybegynner distroene som ser nærmest normal ut. Ubuntu/Kubuntu og OpenSuse tar jo helt av når det gjelder effekter. Joda, det du ser i profilen stemmer. Men jeg har jo selvfølgelig fjernet alt av "tele-tubbie look i WinXP". Er selvfølgelig enig i at WinXP har en enda sterkere teletubbie-look. Dessuten er jeg på vei bort fra Windows på maskinene. Målsetningen er at kun de maskinene som brukes til spill, skal benytte WinXP. Og det vil selvfølgelig være dual-boot med GNU/Linux, BSD eller UNIX. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Å annbefale/avbefale ein distro p.g.a. av kva fargevalg dei har på standardskrivebordet vert for dumt, da dette kan forandrest meget enkelt i stort sett alle wm/de. Når det gjelder gnome, så har dei i enkelte tilfeller (etter min meining) gått for langt når det gjelder å gjøre grensesnittet "brukervenleg". Det hender ofte at eg savner litt fleire valg når det gjeld å tilpasse apps/grensesnitt slik ein vil ha det. Når det gjelder KDE, så er det motsatt, dei har ofte litt for mangen valg, og rotete grensesnitt. #Innlegget er redigert av moderator ihht. forumets retningslinjer# Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Hvis du virkelig vil begynne å gjøre noe nyttig. Er enten Gentoo eller Arch Linux noe å anbefale. Som desktop enviroment anbefaler jeg E17. Birger Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Anbefaler Ubuntu 6.06...Jeg syns den er god som gull for nybegynnere Marsan Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Å annbefale/avbefale ein distro p.g.a. av kva fargevalg dei har på standardskrivebordet vert for dumt, da dette kan forandrest meget enkelt i stort sett alle wm/de. Er enig der! I verste fall snakker vi om 3 endringer som kan gjøres i et fancy GUI: wallpaper, wm skin, widget skin. Strengt er det vel bare nødvendig å endre den første for å bli kvitt mesteparten av den bæsjebrune looken som en del tydeligvis ikke kan fordra. Og ikke sammenlikn med Windos, da Microsoft bevisst bedriver tiltak for å forhindre tilpasning av brukergrensesnittet (f.eks digitale signaturer på skins så man må bruke hackede .dll filer for å bruke tredjeparts skins). I Ubuntu sitt tilfelle er det bare snakk om noen ekstra skins de legger ved for å gi distroen litt "branding" - null problem å bruke en mer standard KDE eller GNOME look Dette syns jeg er syltynne argumenter mot Ubuntu. Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 19. august 2006 Del Skrevet 19. august 2006 Begynner vel å bli litt vel mye off-topic her nå? Men uansett, hvis du er usikker på hvilken distro som passer for deg: http://www.zegeniestudios.net/ldc/ Men personlig jeg vil anbefale å begynne med ubuntu OT: syns brunfargen på Ubuntu er fin jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå