tjuetre Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Ja som topic sier er eg totalt lei av hele Windows greiene, får det bare ikke skikkelig til, har jo snart drømmemaskinen, AMD X2 4800+ med VapoChill LS , ASUS A8N SLI Premium, Ocz mod stream 450W, 2 x 6600GT kort med AC kjølere, Raptor 74GB 16MB cache, Corsair TwinX PC3500 2GB kit, Lian Li kabinett med 2 delta 120mm vifter (@ 56dB ved 4000rmp) på viftestyring. 2 x BenQ FP91G+ @ horizontal span. men liksom Windows SUGER!! Har prøvd å innstallere Windows XP x64 Corp, og det funket dårlig, og nå går det like dårlig med Windows XP x86 Corp. Før eg fikk Raptoren, den fikk eg i dag btw, så hadde eg en Maxtor 80Gb sata2 med Windows XP x86 og det funket greit nok , selv om det ikke gikk ann å restarte, måtte velge slå av også slå på maskinen for ved restart hang driten seg opp... Sorry alt maset, men hvilke GNU/Linux velger man egentlig? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Det enkleste er å prøve flere, men et greit utgangspunkt kan være: http://www.ubuntu.com Lenke til kommentar
tjuetre Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Holder på å laster ned "ubuntu 6.06.1 desktop-amd64.iso så blir vel til at eg legger meg og innstallerer i morgen tenker eg. Men takker for alle innspill.. er jo helt ny her.. :-) Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Hvis du virkelig vil gjøre ubuntuen din fin så ta en titt på denne XGL/Compiz på Nvidia Hvis du har Nvidia da Har konvertert mange på bare XGL og compiz Lenke til kommentar
tjuetre Skrevet 12. august 2006 Forfatter Del Skrevet 12. august 2006 Hvis du virkelig vil gjøre ubuntuen din fin så ta en titt på denneXGL/Compiz på Nvidia Hvis du har Nvidia da Har konvertert mange på bare XGL og compiz 6657205[/snapback] Fikk ikke til å innstallere Ubuntu 5.0 eller hvilken versjon det var, laster ned den nye 6.06 nå.. i mellomtiden har eg innstallert Fedora Core 5 (eller noe, dette er jo alt nytt for meg) Og ang. XGL/Compiz.. åssen i huleste gjør man det der da? Hvor skriver man disse kodene? Lenke til kommentar
laerda Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 åssen i huleste gjør man det der da? Hvor skriver man disse kodene? 6659672[/snapback] Når du får besked om å skrive slikt kan du regne med at det er i en terminal det er snakk om. I for eksempel ubuntu 6.06 finner du en under accessories/tilbehør delen av lista over programmer. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 64-bits Ubuntu har visstnok dårligere støtte for programmer, så jeg vil anbefale deg å bruke 32-bits. Lenke til kommentar
Insomnis Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 64-bits Ubuntu har visstnok dårligere støtte for programmer, så jeg vil anbefale deg å bruke 32-bits. 6673853[/snapback] 64bit Ubuntu er vel noe av det bedre når det gjelder 64bit os, men allikevel må man regne med "problemer" som f.eks. "microsoft codec" Flash, og java... Men dette er jo ting som generelt ikke er helt optimalt i linux... uansett mindre styr med 32bit os, og foreløpig med mindre du driver med spesielle programmer som virkelig drar nytte av 64bit så er det vel egentlig bare bakdeler. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 På www.distrowatch.com er det en fin oversikt over de mest kjente distroer som du bør lese. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Må bare slenge meg på og si at nyeste versjon av Ubuntu (Dapper Drake) er helt fantastisk til desktop-bruk. Ting fungerer rett og slett utrolig godt ut av boksen (må såklart legge inn noen codecs og slikt men det gjelder de fleste distroer), og noe jeg liker er at Ubuntu er veldig nøytral på deskop environments. Selv om GNOME kommer som default, er det kjapt å slenge inn kubuntu-desktop og/eller xubuntu-desktop i tillegg. XFCE 4.4 beta er forøvrig blitt så digg at jeg bruker den for tiden, selv om jeg også liker GNOME og KDE. Pakkesystemet er også veldig digg, og den baserer seg jo på Debian. Knalldistro, som etter min mening ligger et solid hestehode foran f.eks. Fedora for øyeblikket Endret 16. august 2006 av Langbein Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Det finnes flere hundre distroer å velge mellom. Selv har jeg funnet en for meg ideel kombinasjon med dualboot XP/Ubuntu 6.06. Kan velge det beste fra begge sider. Bruker absolutt mest GNU/Linux. På en" eksperimentell" maskin leker jeg med Suse 10.1 (SLED) og Debian etch. 2 fine distroer det og! Lenke til kommentar
slettet_konto Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 her er noen du kan prøve : for nybegynnere : fedora , ubuntu , mandriva , suse litt sikker på linux : yoper , debian viderekommen : gentoo , archlinux , slackware . anbefaler Slackware Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Det er et hav av distorer, så det er viktig og finne en man liker. Trådstarter kan jo ta en titt her for en god oversikt over de mest brukte. Mitt personlige valg er Gentoo. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Kan jo legge til alternativer for de viderekomne: FreeBSD OpenBSD Solaris Dette er ikke linux-distroer, men BSD-versjoner (FreeBSD og OpenBSD) og UNIX-versjoner (Solaris). Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 her er noen du kan prøve : for nybegynnere : fedora , ubuntu , mandriva , suse litt sikker på linux : yoper , debian viderekommen : gentoo , archlinux , slackware . anbefaler Slackware 6690857[/snapback] Må bare legge til det f.eks. er helt kurant for viderekomne å kjøre Ubuntu, Fedora o.l. Man må altså ikke "avansere" etter hvert som man blir mer erfaren, men det var kanskje ikke slik du mente det Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Vel, jeg takler ikke Ubuntu. Og jeg begynner å få en del mer erfaring. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Vel, jeg takler ikke Ubuntu. Og jeg begynner å få en del mer erfaring. 6692460[/snapback] Hver sin smak. Jeg var heller ikke helt imponert over de første versjonene, men Dapper Drake er blitt veldig bra. Og utviklingen av Ubuntu har gått over all forventning. Hva er det du ikke liker om jeg tør spørre? (Forøvrig var poenget mitt at man ikke MÅ bruke en såkalt avansert distro selv om man har peil eller føler seg 1337. Men man kan gjerne gjøre det, og jeg har selv god erfaring med både Slack og Arch ) Endret 17. august 2006 av Langbein Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 (endret) Synes Ubuntu har en viss anelse "barne-TV look". Dessuten føler jeg ikke at jeg har full kontroll i det operativsystemet på samme måte som i Slackware, FreeBSD, OpenBSD. Edit: merk, dette er bare min personlige mening. Ubuntu kan være svært passende for andre som vil ha en distro som hjelper nye brukere frem, men Ubuntu er altså ikke noe for meg. Edit edit: Dette utsagnet er ikke ment å være nedsettende på noen som helst måte. Endret 17. august 2006 av stigfjel Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Vel, jeg takler ikke Ubuntu. Og jeg begynner å få en del mer erfaring. 6692460[/snapback] Heh, er selv heller ikke spesiellt glad i den distroen. Men Fedora er genialt! Kosepå... Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 17. august 2006 Del Skrevet 17. august 2006 Syns Ubuntu og Fedora er kos jeg. Dritbra maskinvaredeteksjon, veldig bra standard pakkevalg, gode pakkesystemer og GNOME <3. Argumenter som at Ubuntu ser teletubbie ut, holder vel ikke helt mål etter min mening, da denne distroen kan skinnes og moddes like greit som de andre jeg har testet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå