Gå til innhold

begynne å trene ordentlig?

Anbefalte innlegg

Hei.. jeg har bestandig synes det er morsomt å gå på ski om vinteren og å sykle om sommeren... nå har jeg tenkt på å begynne å trene litt ordentlig.... noen som kan hjelpe meg? jeg trnger absolutt treningen for jeg er 15 år og har en BMI lik oppunder 25... jeg vil prøve å få vekk fettet og erstattet det med litt muskler.....

jeg har tilgang:

to manualer på 5kg (disse tar jeg 100 reps på hver arm med omtrent hver dag)

underlgtil å ta situps på(tar ca 60-80 hver dag) denne matten brukes også til litt push-ups men dette suger jeg på...

God sykkel(med sykkelsko og speedometer)

mye fin natur å løpe i

og rulleski (og det er morro ,men jeg er litt redd for å tryne da!)

noen som kan sette opp et treningsopplegg til meg??

jeg vil trene ca 5 ganger i uka...

og ut mot vintern tror jeg at alle økter vil bli byttet ut med langrenn (hva mener dere om det???)

På forhånd takk for svar!

Mvh

KnollOgTott

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du tar såpass mye både i situps og med vekter, vil jeg tro at mye av det som gjør at du får "høg" bmi er at du har mye muskler på kroppen din. Muskler veier mer enn fett.

Om jeg hadde orka å trene 5 ganger i uken ville jeg sikkert hatt styrketrening 2 dager (f.eks mandag og torsdag) og så kondisjonstrening 3 ganger i uka.

Men jeg kan ikke å sette opp noe treningsprogram, det får noen andre ta seg av ;)

Lenke til kommentar

Hvis man trener, trenger man egentlig ikke legge om kostholdet, da tar man bort en del av livskvaliteten, og det er en lavt prioritert ting. Erstatt heller litt mere fritid med litt mere trening istede.

Når det gjelder helsestudio og at "han må begynne på helsestudio", så vil jeg bare si at der går man lei etter hvert. Det beste er å jobbe i naturen, der får man variasjon og energi som motiverer hver gang. I tillegg sparer man penger.

Det høres ut som om du er på god vei allerede. Personlig sykler jeg 3.5 timer hver dag, 1:47 min 2 ganger daglig. brenner 1100 kalorier under hver økt, 2200 kalorier, det er effektivt på mageflesket, det skal jeg love deg.

Når det gjelder situps, husk bare på å gå sakte opp, og du skal bruke skuldrene og magen til å dra deg opp, og sakte ned, det skal brenne i magen. Ikke gjør det fort heller, det er ikke nødvendig.

Når det gjelder pushups, øk med 1 rep hver uke. Begynner du med 5 rep uke 1, så tar du 57 kontrollerte pushups etter 1 år og 109 etter 2 år. Det er ingen vits i å gå fortere frem for du vil bare ødelegge deg selv. Øk jevnt, det skal være lett å ta pushups. Sliter du, så er du ikke klar for det nivået.

Når det gjelder å gå på ski er det også litt viktig å ikke ta pauser og sånt under treninga for det tar litt tid å få opp pulsen igjen til den sonen hvor du brenner fett mest effektivt. Så du trener mest effektiv ved å holde deg aktiv under hele kondisjonsøkten, og hold deg i trenings sone 1 hvis du vil brenne vekk mest mulig fett. Er du 25 år vil det si at du må holde deg innenfor 117-136 i hjertefrekvens/pulsslag i minuttet. Men det varierer avhengig av din makspuls og hvilepuls og hvor godt trent du er.

Min hvilepuls er på 38, hehe. Men jeg sykler hver dag da.

Lenke til kommentar

Man må finne kilden til motivasjon skal man klare å holde seg til et helsestudio, fordi man skal finne veldig gode grunner til å sette av pengene det koster, det skal trossalt erstatte en annen god ting i livet som gir mye glede. Og det andre er at man må finne en god grunn til å stirre på hvite vegger hele året, og så starte på et nytt igjen neste år. Jeg ville tenkt nøye om først. Man kan faktisk trene mye av kroppen med bare et par sett manualer. Og i tillegg kan man kanskje kjøpe bøyefjær, handgrips, hoppetau osv.

Det kan være lønnsomt å investere i en magnetsykkel til rundt 3000 kr av christian mobech f.eks, eller andre leverandører hvis man bare skal trene kondisjon eller brenne fett, så er det like greit å betale, for det er faktisk billigere enn hva helsestudio kontinenten koster. Men hvis du bare vil ha det beste, såklart, da velger du helsestudio.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...