Gå til innhold

Kommer akam til å teste Pentax K100D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å kjøpe et speilreflekskamera, og lurer på følgende: Har akam noen planer om å teste Pentax K100D (eller K110D)? Det finnes en utrolig mengde tester av Canon og Nikon kameraer på nettet, men svært få av Pentax SLRs.

6655758[/snapback]

Jeg tipper på at de _ikke_ kommer til å gjøre det. Dersom en kikker litt rundt på akam.no så vil en oppdage en klar tendens til at de stort sett bare vurderer Canon og Nikon som kameraer en bør kjøpe. Akam.no redaksjonen har sikkert sine motiver som vi bare kan spekulere i. Les heller fotonytt på www.digit.no. Dette er et langt bedre og mer upartisk nettsted enn akam.no.

Lenke til kommentar

Jeg tipper på at de _ikke_ kommer til å gjøre det. Dersom en kikker litt rundt på akam.no så vil en oppdage en klar tendens til at de stort sett bare vurderer Canon og Nikon som kameraer en bør kjøpe. Akam.no redaksjonen har sikkert sine motiver som vi bare kan spekulere i. Les heller fotonytt på www.digit.no. Dette er et langt bedre og mer upartisk nettsted enn akam.no.

6657757[/snapback]

Tror ikke du har helt rett her, tipper at dette har med at Canon og Nikon låner ut kamera slik at akam.no kan teste disse. Blir fort dyrt for en liten redaksjon visst de skal kjøpe inn alle kamera :) , men de kunne gjerne vært litt frempå og høre med leverandører om lån av kamera. Dette er mitt "syn" kansje noen andre kan bekrefte eller komme med mer kvalifisert gjetting :hmm:

Mvh Prod

Lenke til kommentar

6657757[/snapback]

Takk for tipset. Jeg ser nå at Digit har testet to av "forfedrene" til K100D:

Pentax *ist DL

http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=83962

Samsung GX 1L (Pentax *ist DL2)

http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=94047

Pentax bruker visstnok foreløpig samme Sony 6mp bildebrikke som de billigste Nikon speilreflekskameraene, og det betyr jo at de som skryter av Nikons bildebrikke samtidig reklamerer for Pentax. Jeg er ikke helt sikker på om jeg i det hele tatt trenger speilrefleks, men ut i fra hva jeg kan se av utenlandske nettbutikker gir Pentax svært mye kamera for pengene. Holder meg foreløpig til mitt Fujifilm S5500 ihvertfall en måned til, så får vi se hvordan markedet ser ut da.

Lenke til kommentar
Pentax bruker visstnok foreløpig samme Sony 6mp bildebrikke som de billigste Nikon speilreflekskameraene, og det betyr jo at de som skryter av Nikons bildebrikke samtidig reklamerer for Pentax.

6660004[/snapback]

Nåvel. Sony A100 skal jo bruke den samme bildebrikken som Nikon D80, uten at det ser ut til å hjelpe Sonyen nevneverdig i de få sammenligningene vi har sett så langt.

Det som taler for Pentax er at man får en fantastisk god søker for en forholdsvis billig penge. Ingen tvil om at Pentaxene fortjener å vurderes seriøst.

Lenke til kommentar
Jeg tipper på at de _ikke_ kommer til å gjøre det.

For de som har eller vil helle mot Pentax kvalitet/følelse, så er førståndsopplevelser fra Pentax SLR-forumet til DP Review uvurderlig lesning.

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1036

Det er forøvrig test av K100D på gang der "snart", vistnok i løpet av august..

http://forums.dpreview.com/forums/readflat...essage=19424780

Lenke til kommentar

K100D er en videreutvikling fra Pentax som jeg tror de kan være stolte av. Dette er noe helt annet og bedre enn hva Sony har fått til, og bør absolutt vurderes hvis man ikke har valgt merke, eller har hatt Pentax tidligere. Det er også utviklet nye kvalitetsobjektiver, og Pentax er kjent for kvalitetsoptikk fra tidligere.

Lenke til kommentar

Vil forøvrig nevne at Pentax *ist DL koster 4500 for kit i billigste nettbutikk i produktguiden. I England selger gigantkjeden Jessops det for 349 GBP. Det er noe å tenke på dem som skal en tur til London før sommerferien er over. I følge alle tester jeg har lest er bildekvaliteten på den kitløsningen i rawformat helt glimrende. At de har litt dårlige jpg-algoritmer gir jo vi blaffen i, gjør vi ikke?

Lenke til kommentar
Vil forøvrig nevne at Pentax *ist DL koster 4500 for kit i billigste nettbutikk i produktguiden. I England selger gigantkjeden Jessops det for 349 GBP. Det er noe å tenke på dem som skal en tur til London før sommerferien er over. I følge alle tester jeg har lest er bildekvaliteten på den kitløsningen i rawformat helt glimrende. At de har litt dårlige jpg-algoritmer gir jo vi blaffen i, gjør vi ikke?

Det blir jo ikke noe billigere da, £349 tilsvarer ca 4100 kr + mva, da er det jo bedre å kjøpe det i Norge...
Lenke til kommentar

Det blir jo ikke noe billigere da, £349 tilsvarer ca 4100 kr + mva, da er det jo bedre å kjøpe det i Norge...

6666510[/snapback]

Evt gevinst på å handle i England ligger i å ikke trenge fortolle det når du kommer inn til landet, siden du bærer det på deg, og ikke får det i posten.

Uansett er det utrolig mye kamera for pengene, og en fin innfallsport til en av de mest inovative objektivparkene som finnes. Senere kan man jo oppgradere til en større modell med anti shake. 4500 i Norge er jo utrolig rimelig det også. Et familiemedlem som bruket Nikon FG på åtti og nittitallet har bestemt seg for å bestille det kamera, med min velsignelse. Håper å få en Pentaxbruker i familien også.

Edit: Hvilken pundkurs brukte du? Den virker lovlig høy. Prisen på Jessops burde jo bli under 4k omregnet til NOK.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Hvilken pundkurs brukte du? Den virker lovlig høy. Prisen på Jessops burde jo bli under 4k omregnet til NOK.

I følge Aftenposten blir det omregnet til dagens kurs 4108,77 kroner. Hvis man i tillegg har med seg varer til over 2000 kroner mer, må alt fortolles. Og DA blir det dyrt.

Personlig synes jeg fem års reklamasjonsrett er verdt mer enn 400 kroner i dette tilfellet uansett da ;) Men andre kan ha andre oppfatninger.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg fem års reklamasjonsrett er verdt mer enn 400 kroner i dette tilfellet uansett da ;) Men andre kan ha andre oppfatninger.

Det er absolutt en tanke! Med mindre man _alltid_ slipper unna med en "det skjer ikke meg" holdning til livet.

Jeg var i Kina i sommer og bruke ukesvis på å finne linser til Pentaxen min ettersom de stort sett bare har hørt om "det alle har". Den ene linsen jeg kjøpte var litt sær på autofokusen, og noen dager senere - 2 eller 3 dager før hjemreise, fant jeg ut at det ene blenderbladet hang og dinglet.. :eek:

Fortvilelse..

Alternativer:

• Returnere og "forlange" pengene tilbake - lite trolig en suksess i Kina..

• Returnere for reparasjon - mye venting og risky postgang (Kina-Norge)..

• Ta med hjem og reparere på garanti - fornuftig tanke..?!

Siste alternativ ville også la meg bruke linsen i Kina, det var jo tross alt derfor jeg anskaffet den. Det er liksom litt vanskelig å få naturlige situasjonsbilder når alle stirrer på en, så jeg satset på litt avstand v.h.a. linsen. Egentlig hadde jeg tenkt å kjøpe linsen i Norge før avreise, men fikk aldri tid.

Men,.. med hjelp av erfaring/kommentarer fra forumet (PMNormal mener jeg å huske), fant jeg nummer og navn til importøren i Norge som kunne fotelle at de selv måtte ta kostnaden på garantireparasjoner - Sigma dekket ingenting..?!

Alternativet var å ta (garanti)-reparasjonen selv, direkte med verkstedet de bruker i Bergen. Minstepris, 745 uten deler + frakt frem og tilbake. Da hadde besparelsen på å handle utenlands vært godt oppbrukt! Et siste alternativ i denne retning var å sende linsen til Sigmas datterselskap i Tyskland, hvorpå kun fraktkostnaden og ventingen skulle være belastningen.. :hmm:

Heldigvis prøvde vi alternativ 1 først, og lykkes med det.. Så neste gang satser jeg på norske garanti og retur-rettigheter, slik jeg gjorde med kamerahuset. Langsiktig tenking har en tendens til å lønne seg over rask gevinst.

Lenke til kommentar

En ting jeg synes er litt snodig er at svært få av de norske nettbutikkene har Pentax SLRs, og de som gjør det priser dem ganske høyt. Det ideelle mhp reklamasjon osv. ville jo vært å kjøpe av en norsk nettbutikk, men det er grenser for mye ekstra man bør betale bare for å kjøpe i Norge. Når det gjelder garanti så er den såvidt jeg har forstått uansett internasjonal, selv om det innebærer mer papirarbeid og knot. Forresten synes jeg egentlig at akam kunne ha svart på hvorvidt de ville teste kameraet eller ikke...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...