Gå til innhold

EA legger PSP i skuffen og vil nå satse mer på DS


Straffa

Anbefalte innlegg

At PSP gjorde det bedre før DS Lite kom tviler jeg sterkt på.

Dette er en artikkel fra oktober i fjor:

 

As of the end of September of this year, the Nintendo DS has sold 3.2 million units while the Sony PSP has sold just 1.7 million units in Japan, according to sales figures provided by Japanese games site Dengeki Online. The culprit? Sony's just not coming out with games that Japanese gamers want to buy. The PSP's game lineup is a source of major dissatisfaction for Japanese gamers, with just 15.3 percent of them satisfied about the games available for the system. Compare that to nearly 50% of DS owners who are happy with the games available for the DS.

 

Link

 

Si at det er DS Lite som er årsaken til at DS leder over PSP med antall salg er da feil.

 

Enda en artikkel fra april i år.

Legg merke til at både DS Lite og DS ligger forann PSP

 

1. DS Lite

140,969 (827,737)

2. DS

37,204 (738,884)

3. PS2

27,549 (504,216)

4. PSP

26,340 (609,398)

 

Link

 

Nintendo DS Beats PSP 3-to-1 in 2nd Half of 2005

 

Article Introduction:

When a gamer decides to purchase a new console, buying the most popular system isn't always the best thing to do. Too often consumers buy based on which system is selling best, or whether or not the developer is Nintendo, Sony, or Microsoft.

 

Link

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Psp har ikke gjort det bedre enn DS i Japan på en god stund. Det var vel bare i de første måndedene de solgte sånn cirka likt, og Psp solgte bedre når DS ble utsolgt i Japan, grunnet at Nintendo hadde gått over til å produsere DS Lite, og derfor ikke klarte å levere nok.

 

I USA og Europa har Psp hatt et lite overtak. Om det overtaket finnes ennå etter lanseringen av DS Lite er jeg ikke like sikker på.

 

Avanore: Du er flink til å snu ting i din favør, det skal du ha. Men å nekte å godta tall for salg ifjor for Psp som argument, mens du flittig bruker lanseringssalget av DS Lite og New super mario bros. som gode argument for at DS utkonkurrerer Psp i USA er en kjip måte å argumentere på. Salget av DS Lite i USA nå er en "boom" som kommer av lanseringen av DS Lite og Nintendos største franschise Mario. Det er nok en god del som allerede har DS som også kjøper seg en DS Lite, samt storspill som et nytt 2D Mario får DS til å selge meget bra, akkurat som GTA gjorde med Psp.

Gamecube hadde også en tendens til å slege meget bra ved lanseringen av stortitler som f.eks når Mario Kart ble lansert.

 

Sånn markedsandelmessig så har jeg hørt at det er ca 60% til DS og 40% til Psp (av salget av disse to konsollene) på verdensbasis, og jeg vil påstå at det er meget sterkt av Sony å ha kapret 40% av håndholdtmarkedet.

 

DS og Psp har tilsammen solgt mer enn GBA SP, på en kortere tid. Dette burde jo tyde på et marked i vekst for begge.

 

Spill på DS selger generellt bedre enn spill på Psp. Det er egentlig normalen også. Nintendo selger mest spill per solgte konsoll. De har alltid gjort det, og kommer garantert til å fortsette å selge mest spill per konsoll. Dette er selvfølgelig fordi Nintendo folket mener det er noe spesielt med spill fra Nintendo, som gir dem "the nintendo feeling". Derimot er dette et problem når det kommer til tredjepartsutviklere, fordi i så å si enhver Nintendoeiers spillhylle er 80% av spillene spill fra Nintendo selv.

Lenke til kommentar
I USA og Europa har Psp hatt et lite overtak. Om det overtaket finnes ennå etter lanseringen av DS Lite er jeg ikke like sikker på.

 

Avanore: Du er flink til å snu ting i din favør, det skal du ha. Men å nekte å godta tall for salg ifjor for Psp som argument, mens du flittig bruker lanseringssalget av DS Lite og New super mario bros.

6677608[/snapback]

 

Jeg gravde litt og fant dette her fra USA

 

U.S. Sales Charts: January 2006 to May 2006

Altså før DS Lite kom

 

January 2006

Hardware

 

01 - PlayStation 2 - 272,000

02 - Xbox 360 - 249,000

03 - PlayStation Portable - 179,000

04 - Game Boy Advance - 172,000

05 - Nintendo DS - 158,000

06 - Xbox - 89,000

07 - GameCube - 66,000

 

February 2006

Hardware

01 - PlayStation 2 - 299,000

02 - PlayStation Portable - 170,000

03 - Xbox 360 - 161,000

04 - Nintendo DS - 150,000

05 - Xbox - 88,000

06 - GameCube - 67,000

 

March 2006

Hardware

01 - PlayStation 2 - 273,000

02 - Game Boy Advance - 201,000

03 - Xbox 360 - 192,000

04 - PlayStation Portable - 186,000

05 - Nintendo DS - 184,000

06 - Xbox - 83,000

07 - GameCube - 63,000

 

April 2006

Hardware

Xbox 360 - 295,381

PlayStation 2 - 206,995

Game Boy Advance - 169,115

PlayStation Portable - 162,438

Nintendo DS - 138,427

Xbox - 38,987

GameCube - 38,028

 

May 2005

Hardware

01 - PlayStation 2 - 232,000

02 - Xbox 360 - 221,000

03 - PlayStation Portable - 160,000

04 - Game Boy Advance - 152,000

05 - Nintendo DS - 146,000

06 - GameCube - 33,000

07 - Xbox - 26,000

 

Source: NPD Group

 

Selv om PSP ligger forann i salgene her så er det ikke snakk om mange tusen.

Ser vi fra salgene fra Juni/Juli så blir PSP overkjørt etter lanseringen av DS Lite

 

Juni

DS 593k

PS2 312k

360 277k

PSP 221k

XBX 24k

 

Juli

NDS = 377,000

PS2 = 241,000

360 = 206,000

GBA = 163,000

PSP = 161,000

GCN = 44,000

Xbox = 12,000

 

DS har hele tiden solgt nesten like bra som PSP før DS Lite kom og flere gode spill.

Nå har salget stupt i været etter DS Lite kom fordi:

 

DS vs DS Lite:

1. Skjermen er mye lysere

2. Den er over 20% lettere enn orginalen

3. Størrelsen er knapt to-tredjedeler av orginalen

4. Større og mere behagelig stylus

5. Merkbart lengere batterilevetid med samme lysstyrke som orginalen

6. Batteriet bruker en time mindre på å lades

7. Stiligere design

 

Kilde: Club Nintendo Magasine

 

DS Lite har utrolig stilig design. Når jeg sitter på bussen eller andre steder så har jeg ingen problemer med å ta frem DS Lite og vise den frem selv om jeg snart er 30 år :D

 

Fleste av oss leter alltid etter noe som er bedre å spille med og på.

Spillene har utviklet seg til å få bedre grafikk med årene men gameplayet er stort sett det samme som alltid har vært.

 

Ser du helt tilbake til første Nintendo maskinen, Commodore og de gamle PC og frem til nå: PC, PS1, PS2, Xbox, X360, PSP, Gamecube, Gameboy Advance og flere så er alt det samme egentlig likt. Enten bruker man tastatur/mus/joystick til PC, til konsollene har man alltid brukt + pad og noen knapper forann og bak.

Eneste som er forskjellen på konsollene i dag er at man har analoge styrespaker i steden for kun + funksjonen (D pad).

 

Grafikken er endret seg med årene, men hvordan du spiller er ikke endret seg.

Nintendo DS skiller seg ut her. DS har kommet med noe NYTT.

 

Å svinge en golf kølle ved å dra pennen tilbake og frem mot ballen, avhengig fort du drar pennen og retning du treffer ballen på gjør om du får en bra ball eller ikke.

 

Å tegne akkurat som du tegner på et ark og sende den av gårde til en annen er unikt til konsollen.

 

Å spille FPS spill der du har like god presisjon som med mus til PC har alltid vært et stort problem til konsollene. Uansett hvor flink man kan bli med å bruke analoge stickene på en konsoll så kommer man aldri i nærheten av en mus til PC.

Det er en av hoved argumentene til PC spillere at mange holder seg langt vekk fra konsollene.

 

Med DS så har man løst det problemet enkelt. Når jeg spiller Metroid Prime: Hunters så kan jeg snu meg like fort som en mus spiller. Jeg kan sikte meg inn like kjapt som en som spiller med mus på PC.

Klarer du som en konsoll spiller hoppe opp i lufta, snu deg 180 grader, fyre av et skudd, snu deg tilbake før du lander, alt løpet av en brøkdel sekund? Nei. Det vet vi at det er helt umulig. Alle som har spilt en del FPS på PC, spesielt Quake serien vet hvor viktig det er å være kjapp.

Med stylusen har jeg like god kontroll som en PC spiller med mus!

 

Med DS så kan man gjøre det like lett som PC. Endelig kan konsollene få samme egenskap som musa pluss mye mere.

 

Er ikke bare det revolusjonerende? Har ikke Nintendo DS skapt noe nytt for oss gamere på konsoll fronten?

 

Burde ikke det være grunnen nok til at man burde skaffe seg en DS?

Nettopp derfor jeg også gleder meg til Wii. Vi får oppleve noe nytt, og ikke bare få samme pakken i bedre grafikk.

Lenke til kommentar

avanore: Er enig i at med DS får man meget god presisjon, men tør du påstå at den er like god som med mus/tast? :dontgetit: Selv sliter jeg litt, og syntest ikke alltid siktet holder seg der jeg selv ønsker.

Ville ikke valgt det over hverken 360 kontroll eller mus/tast selv, men likevel, det slår jo kontrollstikker når det gjelder hvor RASK man kan være uten tvil! :)

Men det er jo bare min mening... syntest man at touchscreen er enda bedre, er det jo bare toppen det!

Lenke til kommentar
avanore: Er enig i at med DS får man meget god presisjon, men tør du påstå at den er like god som med mus/tast?  :dontgetit:  Selv sliter jeg litt, og syntest ikke alltid siktet holder seg der jeg selv ønsker.

Ville ikke valgt det over hverken 360 kontroll eller mus/tast selv, men likevel, det slår jo kontrollstikker når det gjelder hvor RASK man kan være uten tvil!  :)

Men det er jo bare min mening... syntest man at touchscreen er enda bedre, er det jo bare toppen det!

6679014[/snapback]

 

Jeg klarer å sikte meg inn like lett og bruke stylusen i FPS like bra som mus til PC.

Kanskje derfor jeg vinner en del i MP:H? :)

 

Det trenges litt øving, det er jo en liten hånd konsoll vi snakker om og ikke 19" skjerm til PC eller 42" plasma.

 

Skal se om jeg kan få til en video test, men må låne et video kamera først :)

Endret av avanore
Lenke til kommentar

I månedene etter releasen av Psp så solgte Psp veldig mye mer enn DS i Usa. Det leste jeg faktisk på revo-europe.com (den gang het det cube-europe.com). Den solgte også bedre i Usa og Storbritania på lanseringen enn det DS gjorde. GBA SP solgte faktisk også bedre enn DS på dette tidspunktet i USA.

Det er derimot mye tettere mellom de to i USA enn i Japan hvor DS virkelig banker Psp.

At DS Lite selger ekstremt bra er jo så å si en selvfølge. Det er også gull for Nintendo og lansere den på likt med New super mario bros. i USA.

 

Så til det med å styre like bra som med mus og tastatur. Hvordan får du det til på Metroid spillet ? Jeg sliter sinnsykt med den kombinasjonen med å være like rask som med mus og tastatur og samtidig hoppe, siden du hopper med å tappe to ganger på den trykkfølsommeskjermen.... Nå vet jeg jo ikke om det er annerledes i spillet, siden jeg bare har demoen.

Endret av Eddie81
Lenke til kommentar
Så til det med å styre like bra som med mus og tastatur. Hvordan får du det til på Metroid spillet ? Jeg sliter sinnsykt med den kombinasjonen med å være like rask som med mus og tastatur og samtidig hoppe, siden du hopper med å tappe to ganger på den trykkfølsommeskjermen.... Nå vet jeg jo ikke om det er annerledes i spillet, siden jeg bare har demoen.

6679084[/snapback]

 

Tenker du på speedjumping så går det neppe i dette spillet. Da må man i så fall sette opp egen hoppetast om det er mulig.

 

Men jeg klarer fint hoppe, snu meg 180 grader eller 360 om jeg vil, fyre av et skudd før jeg lander lett.

Det trenges selvfølgelig litt øving. Dette er en ny måte å spille på og vi er jo ikke vant til denne kombinasjonen.

 

Prøv det med en vanlig konsoll kontroller :thumbup:

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Burnout: Legends er bygget på samme motor som Burnout 3, og har de samme modusene, i tillegg er baner og biler fra Burnout 1 og 2 lagt til.

 

Og likevel klarer du å kritisere Mario Kart uten å få sur smak i kjeften?

6678237[/snapback]

 

Mario Kart inneholder ikke mer nytt. I tillegg er det langt mindre enn GC-utgaven. Personlig synest jeg ikke at det gjør noe om Burnout bare er en port.

Lenke til kommentar
Jeg klarer fint å hoppe, snu meg 180/360 grader og skyte før jeg lander på Ps2 også....HAr ikke testet på PSP..Kjøpte kun PSP pga. at jeg fikk åpnet ting på Ps2 via crosstalk

6679641[/snapback]

 

Skulle tatt en match stylus vs konsoll kontroller :)

Du har ikke sjanse å få samme presisjon

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Denne artikkelen kom i dag

 

Nintendo of America president Reggie Fils-Aime has declared that the DS is the clear winner in the war of the handhelds - and that the Wii is set to follow suit in the home console market.

 

Speaking to USA Today, Fils-Aime said: "Nintendo DS in Japan outsells all of our competitors by a factor of five to one. We are so far in advance of our handheld competitors that they're not even on the map.

 

"That's all based on a market expansion strategy. And that's what we're looking to do with home consoles," he continued.

 

Advertisement

By expanding the market, Fils-Aime said, Nintendo will attract new consumers to gaming and dramatically increase its market share - leaving Sony and Microsoft to fight it out at the higher-end price range.

 

"Our competitors are both going down the same path. Both believe that more and more performance with a higher and higher price tage are their keys to success," he stated.

 

"What do I see? I think our two competitors will trade share between them, while we go off and grab share in a completely different way."

 

Fils-Aime went on to dismiss suggestions that the Wii will become the second home console of choice for consumers who have already purchased a PS3 or Xbox 360, stating: "I'd much rather have the consumer buy a Wii, some accessories, and a ton of games, versus buying any of my competitor's products."

 

Nintendo has yet to announce a price and release date for the Wii, although it has been confirmed that the console will launch this year. The company is still riding high on the success of the Nintendo DS, which has proved a hit with consumers around the globe - and particularly in Japan. According to recently released CESA figures, Nintendo sold 4.25 million DS units during 2005, while Sony shifted 2.61 million PSPs.

 

Link

Endret av avanore
Lenke til kommentar
De har ihvertfall optimismen på plass :)

6680490[/snapback]

 

Ja, men de har et godt utgangspunkt.

Mens X360 og PS3 kriger om å ha den høyeste prisen og beste grafikken så går Nintendo andre veien og gir oss nye måter å spille på.

 

Jeg hadde ikke engang drømt om at Nintendo skulle ta tronen for noen måneder siden. Men se hvordan folk tar i mot DS. Folk stort sett vil ikke betaler i bøtter og spann for konsoller. Wii blir billig og i tillegg har den masse nytt som vi ikke har sett og gjort før

Lenke til kommentar

Det blir tåpelig å krangle om hvilken konsoll som er "best", siden alle har ulike meninger. jeg har både PSP og DS, men DS'en ligger i en skuff en plass, faktisk så likte jeg DS'en så dårlig at jeg ikke husker helt hvor den er. PSP'en blir brukt daglig. ;)

 

Så min mening er at DS er kjedelig, mens PSP er fylt opp av action. Dere kan bare være så uenige som dere vil, men det driter jeg i, så lenge jeg har PSP'en min.

 

Det blir bare dumt å krangle om noe som består av individuelle meninger.

Lenke til kommentar

Annen ting er at DS selger ekstra bra kan jo være at jenter også kjøper konsollen og spillene.

 

Sist gang jeg var på EB Games stod det 2 jenter ved siden av meg med snuta inn i DS hylla. Jeg har aldri sett noen jenter spille PSP, mens Nintendo har alltid klart å tiltrekke seg jentene :thumbup:

 

Samboeren spiller flere timer hver dag. Hun rørte aldri PSP når jeg hadde den.

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Det stopper ikke her

 

American McGee: Only real next-gen is Wii

 

Eurogamer quotes game designer American McGee in an upcoming interview by CVG as saying, "The only truly next-gen console out there is the Wii. Everything else is just a video card and processor upgrade."

 

McGee, whose next game Bad Day LA hits the Xbox and PC in a few months, says Nintendo will "capture the hearts" of gamers while "Microsoft and Sony stab each other in the neck" as they compete over market share.

 

We've heard one developer pick the 360 over the PS3 before, but this is the first time we've seen someone in the biz say that the Wii is the only step up to next-gen.

 

Link

 

For de som vil ha litt mer lesestoff om Wii

Q&A Usa Today med Reggie Fils-Aime

Link

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...