Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fritt valg av skolebøker på VGS - eksisterer det?

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med fritt valg av skolebøker på VGS? Vi snakker om 3. klasse, så kunnskapsløftet gjelder ikke.

Saken er at min skole vil ha oss til å kjøpe nye bøker i kroppsøving, selv om vi allerede har hatt en bok i to år, som også kan brukes i 3. klasse. Halve skolen må bruke 400 kr. på å bytte ut denne (kun én avdeling som må bytte bok). Derfor lurer jeg på om jeg fritt kan velge hvilke bøker jeg skal bruke i undervisningen, og eventuelt hvor dette er hjemlet i lover/forskrifter. Har snakket med en del, og det er ganske mange som er steik forbanna på dette.

Hvis noen vet noe mer om dette hadde det vært flott.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan ikke tvinge deg til å kjøpe bøker. Jeg tok norsk og historie uten bøker.

En fra 85-kullet tok alle tre årene uten bøker.

Hvis de ikke kan tvinge deg til å kjøpe bøker, så kan de heller ikke bestemme hvilken bok du skal lese. Så hvis det samme stoffet står i den boka du har, så er det bare å lese i den før prøvene (som er enkle uansett.) Problemet blir bare at sidehenvisningene du får vil være i den nye boka.

Lenke til kommentar

Det er verfall fritt bokvalg i Nordland Fylkeskommune!

Fylkestinget gar vedtatt fritt valg av lærebøker i den vidregående skolen. Du trenger altså ikke kjøpe en bok med samme ISBN- nummer som det som er oppgitt i boklista, og alle elevene i samme klasse trenger ikke ha det samme bokverket, selv om mange mener dette er en fordel.
Lenke til kommentar
Det er verfall fritt bokvalg i Nordland Fylkeskommune!
Fylkestinget gar vedtatt fritt valg av lærebøker i den vidregående skolen. Du trenger altså ikke kjøpe en bok med samme ISBN- nummer som det som er oppgitt i boklista, og alle elevene i samme klasse trenger ikke ha det samme bokverket, selv om mange mener dette er en fordel.

6658891[/snapback]

Ehm, bare for å ha stilt spørsmålet, vil dette si at lekser egentlig er "ulovlig" å gi ut for lærere iom. at vi ikke er pålagt å ha samme bok som læreren opererer ut i fra?

Og kan det stå noe i forskriftene til de vesentlige skolene om egne regler om kjøp av bøker?

Isåfall, vil ikke dette være ulovlig for skolene og håndheve, iom. at det er ulovlig å lage egne "lover"?

Jeg vet at bedrifter har policy'er, regelverket til skolen kan vel kanskje kalles for policy'en til skolen, men har skolene isåfall lov til å lage regler som sier at man MÅ ha visse skolebøker?

Var et interessant emne dette, håper på noe håndfaste svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...