muffe Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Hvordan er det med fritt valg av skolebøker på VGS? Vi snakker om 3. klasse, så kunnskapsløftet gjelder ikke. Saken er at min skole vil ha oss til å kjøpe nye bøker i kroppsøving, selv om vi allerede har hatt en bok i to år, som også kan brukes i 3. klasse. Halve skolen må bruke 400 kr. på å bytte ut denne (kun én avdeling som må bytte bok). Derfor lurer jeg på om jeg fritt kan velge hvilke bøker jeg skal bruke i undervisningen, og eventuelt hvor dette er hjemlet i lover/forskrifter. Har snakket med en del, og det er ganske mange som er steik forbanna på dette. Hvis noen vet noe mer om dette hadde det vært flott. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Bruker dere boken mye i løpet av et år ? På min skole brukes boka et par økter/timer hver termin, for å lese til prøve. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Nope. Tror ikke jeg brukte den en eneste gang i hele fjor. Derfor er det ekstra surt å måtte betale 400 kr. for to bøker (én hovedbok og én arbeidsbok) du aldri bruker. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 De kan ikke tvinge deg til å kjøpe bøker. Jeg tok norsk og historie uten bøker. En fra 85-kullet tok alle tre årene uten bøker. Hvis de ikke kan tvinge deg til å kjøpe bøker, så kan de heller ikke bestemme hvilken bok du skal lese. Så hvis det samme stoffet står i den boka du har, så er det bare å lese i den før prøvene (som er enkle uansett.) Problemet blir bare at sidehenvisningene du får vil være i den nye boka. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Finnes det noen offisiell informasjon/dokumentasjon på dette? Er spesielt interessert i referanser til lover, forskrifter og annen offentlig informasjon om temaet... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Uansett, noen som har tvunget deg til å kjøpe bøker på VGS ? Gikk ut av GK med 6'er i naturfag, og jeg hadde bare 1 naturfagbok x] Lærere på VGS driter vel stort sett i hva man gjør. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Cluet er at jeg sitter i elevrådsstyret, og vi vil oppfordre alle elever til å ikke kjøpe disse nye bøkene. Men før vi kan/vil gjøre det trenger vi håndfast dokumentasjon... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 ahh, daså.. da skjønner jeg. Pass på så dere ikke får gymlærer på nakken da. Lager hard prøve, som mange sliter med Lenke til kommentar
muffe Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Vi skal selvfølgelig prøve å finne en løsning alle kan være fornøyd med først, men dersom de slår seg vrang setter vi hardt mot hardt. Derfor trenger jeg noe dokumentasjon til å backe opp argumentasjoen med. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Det er verfall fritt bokvalg i Nordland Fylkeskommune! Fylkestinget gar vedtatt fritt valg av lærebøker i den vidregående skolen. Du trenger altså ikke kjøpe en bok med samme ISBN- nummer som det som er oppgitt i boklista, og alle elevene i samme klasse trenger ikke ha det samme bokverket, selv om mange mener dette er en fordel. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Det er verfall fritt bokvalg i Nordland Fylkeskommune!Fylkestinget gar vedtatt fritt valg av lærebøker i den vidregående skolen. Du trenger altså ikke kjøpe en bok med samme ISBN- nummer som det som er oppgitt i boklista, og alle elevene i samme klasse trenger ikke ha det samme bokverket, selv om mange mener dette er en fordel. 6658891[/snapback] Ehm, bare for å ha stilt spørsmålet, vil dette si at lekser egentlig er "ulovlig" å gi ut for lærere iom. at vi ikke er pålagt å ha samme bok som læreren opererer ut i fra? Og kan det stå noe i forskriftene til de vesentlige skolene om egne regler om kjøp av bøker? Isåfall, vil ikke dette være ulovlig for skolene og håndheve, iom. at det er ulovlig å lage egne "lover"? Jeg vet at bedrifter har policy'er, regelverket til skolen kan vel kanskje kalles for policy'en til skolen, men har skolene isåfall lov til å lage regler som sier at man MÅ ha visse skolebøker? Var et interessant emne dette, håper på noe håndfaste svar Lenke til kommentar
kimla Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Ikke så veldig mange som har så greie på dette eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå