Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pause i arbeidstiden


m410s

Anbefalte innlegg

Det som jeg syntes er irriterende på min jobb er at alle de som røyker får 5 minutter hele tiden. Ikke bare får de hundrevis av flere pauser enn oss "ikke røykere" de blir oxo prioritert først i hvem som skal få pause først. At jeg skal få hvile beina i to minutter eller drikke en slurk vann, på min ENE pause. Den kommer bakerst i køen fordi alle de som har hatt røykepauser hele dagen bare måååå ha en siste røyk. Urettferdig! Sånn er det når sjefene røyker selv... :hrm:

6663358[/snapback]

 

Ja men det blir bedre nå fremover..

 

Flere og flere arbeidsgivere annsetter ikke røykere, dette gir grunnlag for flere ledige som igjen gir flere på uføretrygd over tid.

 

Da kan du GLEDE deg over at røykerne forsvant og samtidig glede deg over din høye skatt som skal finansiere dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det som jeg syntes er irriterende på min jobb er at alle de som røyker får 5 minutter hele tiden. Ikke bare får de hundrevis av flere pauser enn oss "ikke røykere" de blir oxo prioritert først i hvem som skal få pause først. At jeg skal få hvile beina i to minutter eller drikke en slurk vann, på min ENE pause. Den kommer bakerst i køen fordi alle de som har hatt røykepauser hele dagen bare måååå ha en siste røyk. Urettferdig! Sånn er det når sjefene røyker selv... :hrm:

6663358[/snapback]

 

Ja men det blir bedre nå fremover..

 

Flere og flere arbeidsgivere annsetter ikke røykere, dette gir grunnlag for flere ledige som igjen gir flere på uføretrygd over tid.

 

Da kan du GLEDE deg over at røykerne forsvant og samtidig glede deg over din høye skatt som skal finansiere dette.

6696990[/snapback]

 

Skjønte ikke helt den. Om man ikke blir ansatt fordi man røyker så ender man ikke opp som uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ikke jeg heller, jeg tror faktisk at det kan virke positivt. Hvis karrieren er viktigere enn å "tviholde" på en usunn vane, så kan kanskje røykere kutte litt ned på forbruket, og dermed bedre helsen.

Lenke til kommentar
Flere og flere arbeidsgivere annsetter ikke røykere, dette gir grunnlag for flere ledige som igjen gir flere på uføretrygd over tid.

 

Da kan du GLEDE deg over at røykerne forsvant og samtidig glede deg over din høye skatt som skal finansiere dette.

6696990[/snapback]

hehehe, det skjer nok ikke, våre skattepenger skal ikke gå til slikt. Er ikke værre enn å bare stumpe røyken og få seg en jobb. Eventuelt kan de plukke bær i skogen for å få seg litt mat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det har ihvertfall vært slik at man har hatt krav på 5 min pause hver time.

 

Dette har vært lagt opp forskjellig slik at man fikk ( brukt ) denne pausetida.

6696979[/snapback]

Dette er og har alltid vært en Urbal Legend... Slike goder har i tilfelle kun vært nedfelt i lokale avtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Men det har vært vanlig praksis på svært mange steder.

 

Jeg jobber deltid på Statoil. Vi har rett (plikt) til en halvtimes ubetalt pause på vakter som er 6 timer eller mer. Når det gjelder røykepauser vet jeg ikke, men de som røyker tar seg pauser stort sett når de føler for det, og vi ikke-røykere synes veldig lite om det å stå igjen alene og ikke få ta disse "5-minutterne" som gjerne ofte blir 10-15min. På et kontor er det selvfølgelig en helt annen situasjon. Der jobber man oftest selvstendig uansett.

6661626[/snapback]

Bare vært oppmerksom på at det er snakk om 5 1/2 time for å ha rett på pause og være minst en halv time dersom den daglige arbeidstiden er minst åtte timer.

Husk også at dersom du ikke fritt kan forlate arbeidsplassen eller hvis det ikke er tilfredsstillende pauserom der så skal du ha betalt for den pausen din. Da skal den regnes som en del av arbeidstiden.

AML §10-9 Pauser.

(1)Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Er de 5 minuttene per time en myte? Da kjenner jeg en som skylder arbeidsgiveren sin noen dagsverk, for å si det sånn ...  :p

6755494[/snapback]

Tror nok de fleste kjenner til mange slike...

 

Selv kjenner jeg til de som ikke er tippa 60 ennå, men som strengt tatt burde jobba gratis fram til 67 (pensjon) pga. av overdrevent bruk av pauser... :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...