Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Pause i arbeidstiden


m410s

Anbefalte innlegg

Hei, fant ikke noe forum der dette passet skikkelig inn.

 

Men lurte på om noen andre har hørt at du har fem minutter fritt disponibelt hver time i arbeidstiden, utenom lunsj?

 

Kan være en urban myte, men hvis det er lovfestet, så hadde jeg vært interessert i å vite hvilken lov.

 

Diskusjoner på arbeidsplassen, og google klarte ikke å gi svar :-)

 

Mvh,

 

qw

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Petter!

 

Er intet lovverk som gir deg hjemmel til å ta 5 minutters pause/pr. time.

Dog skal man ikke ha ensformig og uvariabelt arbeid.

 

F.eks.: sitter du å stirrer på en pc skjerm dagen lang kan du ta en femminutters hver time, men du har ikke krav på å få de "fritt disponibelt". Sjefen kan pålegge deg å utføre andre arbeidsoppgaver..

Lenke til kommentar
Hei Petter!

 

Er intet lovverk som gir deg hjemmel til å ta 5 minutters pause/pr. time.

Dog skal man ikke ha ensformig og uvariabelt arbeid.

 

F.eks.: sitter du å stirrer på en pc skjerm dagen lang kan du ta en femminutters hver time, men du har ikke krav på å få de "fritt disponibelt". Sjefen kan pålegge deg å utføre andre arbeidsoppgaver..

6654815[/snapback]

 

Feil Stordalen familie, uheldigvis :-)

 

Får nok ikke noe sympati i disse drep-alle-røykere dagene, men prøver å få til et par røyk i løpet av arbeidsdagen.

 

Takk for svar, selv om det ikke var det jeg håpet på!

 

Mvh,

 

qw

Lenke til kommentar

Et par røyk burde ikke være noe problem for de fleste sjefer..men, sjefer er jo forskjellige.

 

Et lite argument for røykepauser kan jo kanskje være at røykeren faktisk jobber bedre og mer effektivt.. Man stresser ned og slapper av mer, kommer seg ut å får litt frisk luft, o.l.

 

Personlig synes jeg at alle fortjener et kort lite avbrekke eller to i løpet av en stressende arbeidsdag for å koble ut litt og ikke 'gå tom'..

Lenke til kommentar

Herregud. Jobber du som en sopp, så har det vel ikke noe å si om du røyker eller ikke. Jobber du som en gud, så har det vel ikke noe å si om du røyker eller ikke. Det samme gjelder forsåvidt fem minutters pause for å ta en prat ved kaffemaskinen. Hvis ikke har du en sjef som sikkert er impotent, seksuellt frustrert og tar det utover sine ansatte! :)

Lenke til kommentar
Et par røyk burde ikke være noe problem for de fleste sjefer..men, sjefer er jo forskjellige.

 

Et lite argument for røykepauser kan jo kanskje være at røykeren faktisk jobber bedre og mer effektivt.. Man stresser ned og slapper av mer, kommer seg ut å får litt frisk luft, o.l.

 

Personlig synes jeg at alle fortjener et kort lite avbrekke eller to i løpet av en stressende arbeidsdag for å koble ut litt og ikke 'gå tom'..

6654940[/snapback]

 

Ein god del av stresset og anspentheten skyldes nok nikotinabstinens... :)

 

Er bevist i fleire undersøkelser at ein røyker er mindre produktiv enn ein ikkjerøyker på årsbasis. Bådenår man rekner med, eller utelater, sykefraværet.

Lenke til kommentar

Jeg jobber deltid på Statoil. Vi har rett (plikt) til en halvtimes ubetalt pause på vakter som er 6 timer eller mer. Når det gjelder røykepauser vet jeg ikke, men de som røyker tar seg pauser stort sett når de føler for det, og vi ikke-røykere synes veldig lite om det å stå igjen alene og ikke få ta disse "5-minutterne" som gjerne ofte blir 10-15min. På et kontor er det selvfølgelig en helt annen situasjon. Der jobber man oftest selvstendig uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Slik som jeg har forstått ordningen, så har du krav på 5min pause for hver arbeidet time, men arbeidsgiver styrer når denne "fritiden" benyttes. Så iløpet av en vanlig arbeidsdag får du spisepause på 0,5 timer, og har tilgode 10 min "annen" pause.

Lenke til kommentar

Kunn en liten stund i millitæret som jeg var kokk som røykepauser hadde noe å si for meg, eller har jeg jobba mest selvstendig ved siden av studier. Da pleide jeg å ta meg pause sammen med røykerenne, enten ble med dem ut, eller satt meg ned ett sted. Ble jeg ferska i å sitte og daffe under en slik pause så påpekte jeg bare att røykerenne var ute og tokk pause, så da kunne vel jeg ta en også. (funka bare når jeg ble ferska mens de røyka da :p )

Lenke til kommentar

Du har som flere her sier ikke "krav" på denne pausen. Men det er vanlig å praktisere for de som har stillestående eller ensformig arbeide å enten ta pause 5 min hver time, eller 10 min hver andre time.

 

Om du har et variert arbeid så er det ikke vanlig å praktisere dette. Spesielt hvis du jobber i butikk.

Lenke til kommentar

Det som jeg syntes er irriterende på min jobb er at alle de som røyker får 5 minutter hele tiden. Ikke bare får de hundrevis av flere pauser enn oss "ikke røykere" de blir oxo prioritert først i hvem som skal få pause først. At jeg skal få hvile beina i to minutter eller drikke en slurk vann, på min ENE pause. Den kommer bakerst i køen fordi alle de som har hatt røykepauser hele dagen bare måååå ha en siste røyk. Urettferdig! Sånn er det når sjefene røyker selv... :hrm:

Lenke til kommentar
Hei, fant ikke noe forum der dette passet skikkelig inn.

 

Men lurte på om noen andre har hørt at du har fem minutter fritt disponibelt hver time i arbeidstiden, utenom lunsj?

 

Kan være en urban myte, men hvis det er lovfestet, så hadde jeg vært interessert i å vite hvilken lov.

 

Diskusjoner på arbeidsplassen, og google klarte ikke å gi svar :-)

 

Mvh,

 

qw

6654715[/snapback]

 

Dette er en myte. Man har krav på 30 minutts (i utganspunktet) ubetalt pause (eller var det 60 min?) om arbeidstiden strekker seg over en viss lengde. Med overtid har man også krav på tileggspause. Det spesifikke regelverket er nedsatt i arbeidsmiljøloven (finner den på lovdata.no), i tillegg er det endel utvidete rettigheter som følge av avtaler inngått mellom arbeidsgiver og arbeidstager (tariffavtaler o.l.) Har litt dårlig tid i skrivende stund, men skal gå mer i detaljer når jeg kommer tilbake fra besøk. Om da ikke noen andre kommer meg i forkjøpet :)

 

Edit; Hadde et par minutt og fant det frem;

 

§ 10-9. Pauser

 

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

 

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html

 

Hør med tillitsvalgte om det finnes egne avtaler som er i tillegg til det lovbestemte :)

Lenke til kommentar

Akkurat det med at røykere får flere pauser enn de andre ansatte, har jeg tatt opp med sjefen nå. Synes det er utrolig irriterende at en røykers pause prioriteres foran min selv om jeg nærmest holder på å tisse i buksen. Kanskje jeg også skal begynne å røyke, det er tydeligvis større sjanse for å få pause hvis en sier "bare MÅ ha meg en røyk" enn "det er like før jeg tisser på meg".

Endret av AnAnAs
Lenke til kommentar

Røykere har ikke krav på flere pauser enn andre. Det er bare til å ta like mange pauser. Om de tar flere enn de har krav på (noe som da går ut over resten av arbeidsstokken som må ta igjen for de som tar for mye pause), så ta det opp med sjefen. Slikt som dette kan man også ta opp med tillitsvalgt og/eller verneombudet.

 

Det er en eldgammel konflikt når noen røykere sniker seg til flere pauser. Det er ikke noe nytt. Det er også en av grunnene til at flere og flere arbeidsgivere velger vekk røykere i utvelgelsesprosessen, ene og alene fordi de blir ansett som mer kostbare arbeidstagere.

Lenke til kommentar
Vet at en har rett til en halvtimes pause hvis en jobber mer enn 5 timer. Dette kom LOs sommerpatrulje og fortalte meg! :D

6669191[/snapback]

 

Jau..

 

"§ 10-9. Pauser

 

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer.

..."

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-9

 

Om noen velger å dele opp dette til 5 min hver time, så gjerne det. Men da blir det ingen lang pause i tillegg.

Lenke til kommentar
Slik som jeg har forstått ordningen, så har du krav på 5min pause for hver arbeidet time, men arbeidsgiver styrer når denne "fritiden" benyttes. Så iløpet av en vanlig arbeidsdag får du spisepause på 0,5 timer, og har tilgode 10 min "annen" pause.

6661654[/snapback]

 

 

Det har ihvertfall vært slik at man har hatt krav på 5 min pause hver time.

 

Dette har vært lagt opp forskjellig slik at man fikk ( brukt ) denne pausetida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...