Siomir Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Hei dere, først skal jeg starte ved å ramse opp hva jeg har av maskin vare: - Epox 9nda3+ Deluxe - Dual 2x OCZ DDR 1024 mb 500mhz - både nvidia 5200 og Sapphire x800, nvidia installert nå siden X800 slutta å funke etter jeg installerte den nye disken - Maxtor Diamond Max 10 16mb Cache 300gb sata - Maxtor Diamond Max 10 16MB Cache 300gb Sata2 (den nye disken) - Soundblaster Audigy 2 Value - Athalon 64 3500+ 2,2ghz Hva jeg har finni ut så langt er at jeg må starte maskinen 2 ganger for å få den til å fungere, maskinene så og si krevde en formatering etter ny disk installasjon. Virker som disken må lade drivere fra xp den første gangen for å kunne starte den andre gangen..helt merklig, jumperen på den nye disken er satt riktig, så hastigheten er satt ned til normal Sata hastighet, men hvorfor skjermkortet slutta å funke er rart! jeg brukte støtsikkre saker...så in other words im ....confused! tenkte på å sende det inn igjen, men siden garantien varer bare 24 mnd er jeg for sein, min gikk ut for 1 mnd siden.....uheldig på det sterkeste..så det blir ikke noe gaming på meg noe mer...cant imagine Everquest 2 på FX 5200...crap.. så hvordan løser man start problemet egentlig? Mvh. Fortvilet og forbanna, frustert osv Gamer. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Det er ikke det du tror som er problemet. Problemene med Maxtor DM10 sataII disker på Nforce3/4 kort er oftest relatert til harddisk ready/HD init time . Disse maxtorene (og noen andre) brukt i NF3 (sata150 støtte) bruker for lang tid til å initiere seg under bios post , slike at når post fortsetter forblir de uninitialisert (ikke fedige) og bios/os detektere ikke disken . Man får det ofte til med varm restart etterpå . Løsningen er å kontakte maxtor for firmware oppdatering denne slår av noen features som gjør at disken initialiseres raskere. En workaround som funker er å slå av "quick boot" i bios . Da får man den lange metest telling/sjekk greia ved boot/post og samtidig klarer disken å initialisere seg ferdig før bios posten kommer dit. En annen workaround er å bruke "HD Init Delay" i cmos setup hvis biosen har denne feature . Bios post vil da vente i XX sekunder (satt med HD init Delay) for at disken skal være initialisert for den poster videre . Husk også å sette disken fast til SATA150 mode (hvis nForce3) hvis den har mulighet til det med jumpers . Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Takk for hjelpen:) Jeg har prøvd HK BIOS update og har jumperen på riktig plass, men det hjalp ikke noe egentlig, da fikk jeg jo svar på det jeg lurte på. takk nok en gang, nå må jeg bare finne ut hva som feiler skjermkortet mitt og jeg er på rett spor igjen:) mvh Sk8on Lenke til kommentar
Siomir Skrevet 26. august 2006 Forfatter Del Skrevet 26. august 2006 bump* jeg fant ut at ved å bruke Acronis disk director med multiple OS starter, men søå denne funksjonene av så starter pcen min uten problemer...jeg installerte denne ved et uhell og bare skrudde den av istede for å kjøre uninstall og etter at jeg installerte den har jeg hatt en riktig så fin oppstart...tar litt lengre tid enn vanlig, men jeg slipper jo hvertfall å varm starte pc'en:) Hjalp også å boote med en cd/dvd i dvd rom'en, merklig nok...når cden forsøker å boote i dos så kommer jeg rett inn i windows...(dette er noe jeg prøvde før Acronis, også noe jeg fant ut ved en ren tilfeldighet) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå