Gå til innhold

X2 4400 mot X2 4600

Manx

Anbefalte innlegg

Det var veldig varm for å si det pent min ligger og idler på 35-36 grader, du har sjekket at kjøleren sitter på sånn som den skal?

6757477[/snapback]

Jess, tok av kjølern og rensa for all goop og satt på ny.... Kjøleren er Thermalright XP-120 og den har alltid kjøla bra tidligere... Skjønner ikke no jeg, ligger på rundt 45-48 grader på idle med 1.4 volt...

Hvor mye skal volten ligge på? kan jeg gå ned noen hakk så det ikke blir så j... varmt?

6757995[/snapback]

jeg har 3800 x2

bruker 1.3volt og har 2.4ghz istedenfor vanlig 1.35 på 2ghz så her kan du spare temperatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Min X2 4600+ har vært oppe i utrolige 70 grader under max load, normalt rett under 50 grader idle. Det er riktignok 30 grader temperatur i rommet men jeg synes det er vanvittig mye. Kan kanskje prøve å gå ned litt på spenning ja..

6759738[/snapback]

70c er altfor varmt synes jeg :p

Du kan sikkert senke volten litt. Jeg kjører min x2 3800+ på stock og har senka volten til 1.15V :) . Det er med stock-kjøler

Lenke til kommentar

Med 1.15V ville ikke Windows boote, på 1.20V var det ustabilt, men på 1.25V ser det ut til å være dønn stabilt og temp under max load er 53 grader, nesten 20 grader lavere enn max load temp på 1.35V :) Eneste som er synd er at spenningen ikke reguleres automatisk av cool'n'quiet lenger, men det er til å leve med!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Q&Q ja. Det er jo en genial funksjon (på samme måte som "Speedstep"/Eist).

Bruker det nå på alle mine system som støtter det.. inkludert X2 [email protected] og "nybygget" med Allendale.

Det fine er at det virker helt stabilt.. noe jeg ikke forventet.

Idle går X2'n ned til [email protected] (1.1 x 1.44/1.35), ved full belastning går klokk og Vcore lynraskt opp på max (dvs. det som jeg har satt i bios) og klokk til 10x260.

Samme med I945G/Allendale "riggen" (bare at her går mp ned fra 7 til 6 og VCore ned fra 1.3 til 1.1) :)

Load-temp på over 70, er det målt via CoreTemp?

Det er i overkant av hva man bør godta.. likeledes 50+ på idle.

Den X2 3800+ jeg har er ifølge CoreTemp svært kjølig (bruker XP90cu+92mm vifte). Idle under 30 (Q&Q).. og godt under 50 på full load begge kjerner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Noen som har prøvd å "brenne" inn CPU'n slik det er linket til på tråden "Nytting lærdom om CPUer"?

http://www.xoxideforums.com/cpus/51649-gui...-burn-your.html

Har begynt så smått, og når har tempen gått fra rundt 50 grader til ned mot 44, og er fortsatt synkende.

6763880[/snapback]

50-44 på idle? Load? Samme romtemp? Samme bios? Q&Q aktivert?

Mange spørsmål.. ingen svar? :)

Dette har det vært debatt om tidligere..

Noen sverger til "burn-in" for å "kjøre inn" sin CPU, andre tror dette er.. nettopp.. overtro.

Jeg tilhører sistnevnte kategori.

PS.

Har vel "burnet" min 805D ganske så mange dager/timer nå.. og prøvd "ørti" ulike kjøleoppsett.

Det som gir størst variasjon er Bios-versjoner.. og hvor nøye jeg er med kjølepasta/kontakt CPU/Kjøler (det være seg Big Thypoon eller en-eller-annnen-vannblokk).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Noen som har prøvd å "brenne" inn CPU'n slik det er linket til på tråden "Nytting lærdom om CPUer"?

Har begynt så smått, og når har tempen gått fra rundt 50 grader til ned mot 44, og er fortsatt synkende.

6763880[/snapback]

Det var da voldsomt mye lavere temp, tror det kan komme av andre årsaker. Jeg kan kanskje tenke meg at kontakten mellom IHS og core kan bli bedre av burn in, feks. AS5 optimaliseres over lang tid. Mulig noe av det samme skjer mellom IHS og core? Det samme vil nødvendigvis skje ved vanlig bruk óg i tillfelle ;)

Lenke til kommentar

6763880[/snapback]

50-44 på idle? Load? Samme romtemp? Samme bios? Q&Q aktivert?

Mange spørsmål.. ingen svar? :)

Dette har det vært debatt om tidligere..

Noen sverger til "burn-in" for å "kjøre inn" sin CPU, andre tror dette er.. nettopp.. overtro.

Jeg tilhører sistnevnte kategori.

PS.

Har vel "burnet" min 805D ganske så mange dager/timer nå.. og prøvd "ørti" ulike kjøleoppsett.

Det som gir størst variasjon er Bios-versjoner.. og hvor nøye jeg er med kjølepasta/kontakt CPU/Kjøler (det være seg Big Thypoon eller en-eller-annnen-vannblokk).

6764821[/snapback]

Nå ligger den på 55 etter 2 timer med Prime95 tortur test på begge cores. Samme rom-temp, samme bios og ingen Q&Q aktivert.

Lenke til kommentar
Med 1.15V ville ikke Windows boote, på 1.20V var det ustabilt, men på 1.25V ser det ut til å være dønn stabilt og temp under max load er 53 grader, nesten 20 grader lavere enn max load temp på 1.35V :) Eneste som er synd er at spenningen ikke reguleres automatisk av cool'n'quiet lenger, men det er til å leve med!

6760762[/snapback]

Driver å "brenner" inn cpu'en min fortsatt, og foreløpig kjører stabilt på 1.225v etter en god stund med 2xPrime95 tortur test. Idle tempen er nede i 35 grader, mens max load ligger på 51!

Lenke til kommentar

6760762[/snapback]

Driver å "brenner" inn cpu'en min fortsatt, og foreløpig kjører stabilt på 1.225v etter en god stund med 2xPrime95 tortur test. Idle tempen er nede i 35 grader, mens max load ligger på 51!

6769034[/snapback]

Jeg prøvde aldri 1.225V, men får kanskje teste så fort jeg er ferdig med litt videokomprimeringstester som jeg har gående. Jeg ligger nå på 37 grader idle og 55 grader load, så tipper jeg ender opp i nærheten av det du har dersom det går stabilt på 1.225V.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk meg nettopp en X2 4600+, holder på med "burn in". Ser ut til at 1.2v @stock hastighet fungerer stabilt. Har kjørt dual prime i ett par timer nå uten problemer, skal se hvordan det går med enda litt lavere volt. :)

edit: virker som om den er dual prime stabil ved 1.168v også :D 41c load temp atm.

Skal kjøre noen timer til for å være helt sikker :)

Endret av amarios
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...