Gå til innhold

Hvorfor hater vi motstanderen?


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Mine erfaringer både i hverdagen og her på forumet tilsier at de fleste hater de sterkeste motstanderne til "deres" fotballag. Og da lurer jeg på hvorfor. Dette er ikke et spørsmål hvor jeg kan gå i meg selv og se grunnen fordi jeg vet helt ærlig ikke hvorfor jeg klikker når det gjelder fotball. Jeg har et oppriktig hat mot Manchester United og selv om mine to bestevenner er hardcore fans setter jeg hele vennskapet på prøve når vi begynner å snakke fotball. De fleste av mine venner som er United eller Gunner-fans hater Liverpool. De bruker neste like mye energi på å hate motstanderen som å heie på sitt eget lag. Hvorfor? Hvorfor viser mange helt vanlige mennesker seg som skaphooligans når det kommer til stykke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje vi har en tendens til å hate lag som vi ser på som utfordrere. At det rett å slett er en slags forsvarsmekanisme for ikke å innrømme laget er en reell utfordrer til tittelen?

Slik er det ofte med meg. Jeg takler ikke Chelsea, Liverpool og Arsenal.

Men lag som West Ham har jeg ingenting i mot. Hvorfor? Ser jeg ikke på West Ham som utfordrere. Nei, det gjør jeg ikke.

Det finnes selvsagt unntak, slik som enkeltspillere. Hvis noen spillere rett og slett er så gode at det er vanskelig å finne feil ved dem er det bare å gi opp. Slike spillere er Henry og Gerrard. De er rett og slett for gode til å gjøre narr av. Men det hindrer meg ikke fra å hate Arsenal og Liverpool.

 

Chelsea blir noe helt annet igjen. Jeg har ingen problemer med å innrømme at Chelsea er et bedre lag enn United i øyeblikket. Det er idioti å si noe annet. Nei, Chelsea hater jeg pga. Roman og deres innkjøpspolitikk.

 

Det er mange grunner for å hate et lag.

Men hovedsaklig deler jeg det inn i to:

Byderby (Liverpool-Everton,Arsenal-Tottenham,United-City osv.)

Oppgjør mellom to lag som ligger jevnt på tabellen (Arsenal-United, Liverpool-Chelsea m.m.)

 

Selvsagt kan det ligge mye mer bak. Men slike oppgjør kan veldig ofte plasseres i disse to kategoriene.

Lenke til kommentar
Man hater motstanderen fordi, noen ganger er de bedre enn deg. Og da blir man sur/irritert og det fører igjen til hat :thumbup:

6654087[/snapback]

 

Det er ikke riktig for min del i alle fall.

 

Jeg hater ikke Chelsea heller, rett og slett fordi at de spiller god fotball. I motsetning til f.eks man utd som bruker stygge taklinger som et middel.

 

De er dog visse ting ved chelsea jeg hater.

 

Supportere:

365chelsamediagv0.jpg

 

Noen spillere. Drogba for eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=urGXpRI0Zuw&NR

 

Drogba som ville bort fra England fordi han var lei av å bli anklaget for filming. Stakkars patetiske jævel.

Lenke til kommentar

Fordi Man u supportere holder med Man u fordi de var overlegne på 90-tallet?

Hva med alle de norske Liverpool supporterne? Omtrent alle fra den litt eldre generasjonen holder med Liverpool, fordi de var overlegne på 80-tallet. Og de fleste Liverpool fans har vel ikke tilfeldigvis en far som oxo er Liverpool fan?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Fordi Man u supportere holder med Man u fordi de var overlegne på 90-tallet?

Hva med alle de norske Liverpool supporterne? Omtrent alle fra den litt eldre generasjonen holder med Liverpool, fordi de var overlegne på 80-tallet. Og de fleste Liverpool fans har vel ikke tilfeldigvis en far som oxo er Liverpool fan?

6654450[/snapback]

 

Pappa er Leeds fan fordi det var Leeds som herjet i hans barndom, ikke Liverpool.

Lenke til kommentar

Jeg hater Chelsea på grunn av økonomisk doping.

Jeg hater Liverpool på grunn av at det er det som må gjøres av en Man Utd supporter.

Jeg hater Arsenal på grunn av Thierry Henry, og fordi jeg er Man Utd supporter.

 

 

HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER

 

Lenke til kommentar
Jeg hater Chelsea på grunn av økonomisk doping.

Jeg hater Liverpool på grunn av at det er det som må gjøres av en Man Utd supporter.

Jeg hater Arsenal på grunn av Thierry Henry, og fordi jeg er Man Utd supporter.

 

 

HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER  HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER  HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER  HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER  HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER HATER  HATER HATER

 

6655648[/snapback]

 

110% enig :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg hater Chelsea fordi flere av spillerne deres er ufyselige, og fordi jeg sterkt misliker "pengedopingen" som gir dem et så vanvittig stort forsprang fra andre lag.

 

Jeg hater Man Utd fordi de er hovedrival til Liverpool, og fordi mange av mine venner er Man Utd-supportere. Da blir det fort kamp. :p

 

Ellers hater jeg ingen, men jeg misliker Arsenal. Faren min er Gunner-supporter, og det kan bli noen morsomme interne kamper der. Men jeg hater dem ikke i samme grad som de to overnevnte, bare misliker dem.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid mislikt manu på grunn av at stortsett alle i klassen min på ungdomsskolen holdt med dem, og dermed ble alltid manu skrytt ut av preposisjoner når fotball ble diskuterte. Selv heier jeg på Juventus og mente alltid at italiensk fotball var bedre enn den engelske, og Juve var et bedre lag en manu. Den året manu slo ut Juventus i Champions League kan man trygt si at mislking ble hat. Kan legge til at Liverpool har tatt mer over for manu etter 2004/2005 sesongen, men manu kan jeg aldri klare å like. Bruker konskvent aldri å skrive navnet deres fullt ut eller med stor bokstav.

 

(fotball er følelser)

 

Tror grunnen til at man begynner å "hate" andre lag er fordi folk rundt deg støtter de lagene fordi da blir det ekstra surt når man taper for det laget. Og den eneste måten å få hevn på da blir hvis deres lag tabber seg ut slik at man kan sende noen kommentarer tilbake. Så tilslutt så ender det opp med et bittert tap mot "fienden" (slik som i mitt tilfelle" og følelsen av hat er skapt.

Endret av 1337Antikatt
Lenke til kommentar

Min teori er slik:

Å holde med et fotballag utgjør en større eller mindre del av fundamentet som egoet bygger på. Ens "eget" fotballags medgang eller motgang spiller derfor inn på selvfølelsen. Egoet er det viktigste vi har, og når noe eller noen truer det, reagerer vi meget sterkt. Vi lar oss i mer eller mindre grad styre av disse følelsene. For noen betyr det mye å fremstå som sindige og gjennomtenke, mens andre gir seg fullstendig over og jubler eller banner alt ettersom. Noen går så langt at de lar lidenskapen gå fysisk utover gjenstander og personer.

 

I tillegg er det for mange viktig å få bekreftet ovenfor seg selv og andre at de har tatt det "riktige" valget - å heie på det beste laget. Dette gir ofte også utslag i hatefull oppførsel, jfr. konsoll-fanboyisme. Jeg tror dette er vanlig blant PL-fans, siden valget av tippeligalag som regel er påvirket av bosted.

Lenke til kommentar

Å holde med et fotballag utgjør en større eller mindre del av fundamentet som egoet bygger på. Ens "eget" fotballags medgang eller motgang spiller derfor inn på selvfølelsen. Egoet er det viktigste vi har, og når noe eller noen truer det, reagerer vi meget sterkt. Vi lar oss i mer eller mindre grad styre av disse følelsene. For noen betyr det mye å fremstå som sindige og gjennomtenke, mens andre gir seg fullstendig over og jubler eller banner alt ettersom. Noen går så langt at de lar lidenskapen gå fysisk utover gjenstander og personer.

 

I tillegg er det for mange viktig å få bekreftet ovenfor seg selv og andre at de har tatt det "riktige" valget - å heie på det beste laget. Dette gir ofte også utslag i hatefull oppførsel, jfr. konsoll-fanboyisme. Jeg tror dette er vanlig blant PL-fans, siden valget av tippeligalag som regel er påvirket av bosted.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Dette med hat av andre klubber er vel blitt en del av fotballkulturen.

Hvis det er noen lag jeg ikke har noe til overs for, så er det...

... Manchester United: Obligatorisk hatobjekt for en Arsenal-fan.

... Chelsea: For å bruke astronomiske summer til å kjøpe et ferdig lag, ikke satse på unge spillere i det hele tatt.

... Tottenham: Erkerivalen i hovedstadsbyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...