fattony2 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 jeg prøver å sette opp ssh og vnc på pc'en min som kjører ubuntu linux nå, men selv om ssh ser ut til å fungere perfekt på min pc ("ssh localhost" fungerer) og vnc starter, så klarer ikke laptopen å koble til. når jeg bruker putty til å koble til ssh så timer den ut og når jeg prøver å koble til vnc så "Unable to connect to VNC server". er det no brannmur jeg må stoppe på ubuntu linux? har åpnet alle porter på routeren og ipene er 192.168.2.2 og 192.168.2.3.. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Ingen brannmur i ubuntu. Eller rettere sagt, støtten er er der men ingen regler er lagt inn. Hva med brannmur på windows-maskina, sperrer den for noe utgående trafikk? Jeg antar du prøver å koble til lokalt på ditt nettverk, da skal heller ikke brannmuren i din ruter ha noe å si. Prøvd forøvrig vnc-klienten lokalt på vnc-serveren? At ssh timer ut, kan ha sammenheng med at du ikke har reverse oppslag. Mulig du blir nødt til å legge begge maskinene til hosts-filene. Prøv forøvrig å slå på logging i putty og se hva som skjer. Lenke til kommentar
fattony2 Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 (endret) jeg har firestarter installert og så den blokkerte ssh tilkobling, men det fungerer ikke når jeg skrur den av heller. når jeg kobler til 127.0.0.1 eller localhost med vncviewer så for jeg også "Unable to connect to VNC server". logging fra putty er ikke no mer enn: ~=~=~=~=~=~=~= PuTTY log 2006.08.11 15:13:16 =~=~=~=~=~= Event Log: Appending session log (SSH packets mode) to file: C:\Documents and Settings\Administrator\Desktop\putty.log Event Log: Looking up host "192.168.2.2" Event Log: Connecting to 192.168.2.2 port 22 Event Log: Failed to connect to 192.168.2.2: Network error: Connection timed out Event Log: Network error: Connection timed out og det med hosts-filene skjønnte jeg ikke? det kan også hende at det er no galt med routeren, den er ikke av de beste.. Endret 11. august 2006 av fattony2 Lenke til kommentar
fattony2 Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 ok, hvis ingen vet hva som er galt . kan noen anbefale en side hvor det står om ssh servere, ubuntu og lokale nettverk i linux Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Hvis `ssh localhost` fungerer så kjører sshd i hvertfall. Loggen fra putty tyder jo på at du ikke får koblet til i det hele tatt. Glem det med hosts-filer foreløpig. Gjør et forsøk med: `telnet 192.168.2.2 22` og se om du får noe svar. Hvis ikke, er det enten ingenting som lytter der, eller det er brannveggen som sperrer. Ubuntu har masse dokumentasjon, se på: https://help.ubuntu.com/community http://easylinux.info/wiki/Main_Page Og ikke minst forumene: http://www.ubuntuforums.org/ btw. Jeg vet at det spørsmålet overlapper, men jeg vil anbefale deg å stille linux-spesifikke spørsmål i linux-delen av forumet. Større sjans for at du får svar der. Endret 11. august 2006 av Zenit Lenke til kommentar
fattony2 Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 jeg klarte å fikse det ved å sette opp noen regler i firestarter, er bare vnc som ikke fungerer nå. ikke en gang #vncviewer localhost/127.0.0.1, så det tyder vel på at vncserver ikke fungerer eller er satt opp riktig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå