Knut Johansen Skrevet 22. august 2006 Del Skrevet 22. august 2006 Hvor stor xd minnebrikke tar f30? Finnes det ikke større enn 1gb, slik det virker hos nettbutikkene? Hvor får man evt. tak i 2-4gb brikke? Lenke til kommentar
Oljens Skrevet 10. september 2006 Del Skrevet 10. september 2006 (endret) Hei Oljens, så du diskuterte fargegjengivelse av Stortingsbildet i en annen tråd. La nå ut en del testbilder tatt samtidig med F30-bildene i et "undergalleri" til F30. Bildene er tatt med et Nikon 8800 som ikke er veldig relevant å sammenligne med mht. oppløsning (10x zoom, 8MP), men eksponering og fargegjengivelse er jo relevant nok som sammenligningsgrunnlag. 6700973[/snapback] Flott at du la ut bildene tatt med 8800. Omsider har jeg fått tid til å se nærmere på dem. Exif viser at bildene er tatt med ca. en times mellomrom, men siden skyggen på skråbildet av Stortinget er lik er det vel et av kameraene som er en time feil. Stortinget tatt forfra er tatt en annen dag enn de øvrige bildene. Blenderprioritet er valgt hele veien. (Hva er testmetodikken? Tar dere samme bildet med ulike blendere eller bare et bilde med fotografens blendervalg?) Jeg har sammenlignet de 6 bildene og har følgende konklusjon: Akershus festning F30: Litt overeksponert med reduksjon i blå kanal 8800: Litt undereksponert. Beste eksponering: 8800 Stortinget forfra F30: Overeksponert, blå kanal nesten utbrent. Turkis i overgangen til utbrente områder. Blasse farger. 8800: Overeksponert, blå kanal nesten utbrent. Farger ser bra ut med unntak av utvasket himmel. Beste eksponering: 8800 Stortinget skrå vinkel F30: Bra eksponering. Fargene virker litt bleke. 8800: Bra eksponering og farger. Beste eksponering: 8800 Seilbåt F30: Lett undereksponert med minimal utbrenning. 8800: Litt utbrenning, men gjengir skyggeområder i kahytt bedre. Beste eksponering: F30 Rådhuset forfra F30: Bra 8800: Bra Beste eksponering: Dødt løp Rådhuset skrå vinkel F30: Bra. 8800: Lite tegning i blå kanal og utvasket himmel. Beste eksponering: F30 Min konklusjon er at F30 klarer eksponering nesten like bra som 8800. Fargene virker generelt noe blassere og kjøligere enn 8800. Da gjenstår spørsmålet jeg allerede har stilt: Når kan du benytte eksponeringskompensasjon? Ved blender- og lukkerprioritet? Et par kommetarer til bildegalleriet til slutt. ISO-verdi mangler i Exif og lukkertider oppgis i brøk med 10 over i brøken. Ellers kunne jeg tenke meg visning av histogram i galleriet. Endret 10. september 2006 av Oljens Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 10. september 2006 Forfatter Del Skrevet 10. september 2006 Eksponeringskompemsasjon kan brukes i M-mode (dvs programode) og ved lukker- og blenderprioritert auto. Du kan finne brukerveiledning på Fujis sider i pdf-format. Dessverre må du på den norske siden ha et serienummer for å få lastet ned, men på den amerikanske er det ingen slike restriksjoner. Bare engelsk versjon der. Tidsforskjellen i Exif er fordi jeg ikke har stilt 8800 til sommertid, og klokken er ikke 100% nøyaktig så man får gjerne noen minutters diff over tid hvis man ikke justerer innimellom. Alle sammenligningsbilder er tatt så raskt jeg rakk å bytte kameraer på stativet (hadde 8800, F11 og F30), så i verste fall er reell tidsforskjell et par minutter, ofte mindre. Mange av de enkle kameraene har jo ikke mulighet for manuell kontroll, så vi tester alltid minst med programautomatikk. I bra vær og relativt godt lys spiller det forøvrig ikke så stor rolle på slike bilder. Nøyaktigheten er mye viktigere enn kombinasjonene av tid og blender. Når jeg har med flere kameraer og ønsker så like bilder som mulig tar jeg også et sett med bilder med en blender som er tilgjengelig for alle, og ikke så liten at diffraksjon blir et problem, og ikke største blender. Er sensorstørrelsen veldig forskjellig, f.esk hvis jeg har med et speilrefleks og et kompakt velger jeg en noe mindre blender på speilrefleks for å kompensere for forskjell i dybdeskarphet. Bilder utendørs er generelt vanskelig å sammenligne, og det blir alltid noen kompromisser. F.eks vil jo lyset endre seg selv på noen minutter. I dette tilfellet var imidlertid lyset rimelig konstant med klar sol på alle bildene bortsett fra Stortinget forfra. Stortingsbildet er tatt med noen skyer, men likevel veldig like forhold. Alle bildene er tat med beste iso, dvs 80 for F11 (ligger i F11-albumet), 100 for F30 og 50 for 8800. Forøvrig er jeg enig med din kommentar om F30 og eksponering (noe som også står i testen). F30 gjør en bra jobb med eksponering i de fleste tilfeller, men sliter litt i noen tilfeller med høy kontrast. Å finne en setting med eksponeringskompensasjon som vil kompensere for noen for lyse bilder går jo ikke, men å kjøre f.eks -1/3 vil hjelpe litt på lyse bilder, og gjøre korrekt ekponerte litt mørke. Her må man velge, eller være bevisst i vanskelige lysforhold og prøve noen ulike eksponeringer. Alternativt kan man prøve å måle lyset på de lysere delene av motivet og dermed påvirke eksponeringen uten å måtte skru på eksponeringskompensasjon. Når det gjelder forumet så er det lagt om for en stund siden og alt virker ikke perfekt ennå. Skal overbringe dine ønsker. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 "Den høyeste bildekvaliteten fra kompaktkamera", skrives det. Er det som diskuteres her bare irrelevant småplukk egentlig? Jeg lurer også litt på 3:2 vs. 4:3-diskusjonen... Blir det dårligere kvalitet i vidvinkel? Eller hvordan er det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg