_Daniel_ Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Hei.. Lest flere steder at bredbåndstelefoni er blitt veldig populært og har tenkt til og prøve det samme.. Har hørt det er dårligre kvalitet, men er det så mye dårligre?? Og noe ang. alarm greier hvis strømmen går, har sector alarm i huset, og leste på telenor at hvis strømmen gikk så gikk tlf også hvis man har bredbåndstelefoni. Men er det noen av dere som veit om Sector alarmen vil reagere hvis telefonen dør ut? I dag har jeg Telenor ADSL 1500/300 og fasttelefoni fra telenor.. Betaller 349;- i mnd for ADSL og ca 1200;- for fasttelefoni i kvartalet. Har tenkt til og gå over til Telenor ADSL Max 16000/700 med bredbåndstelefoni. Da vil man betale 549,- i mnd for ADSL og for den Telefonadapteren på 569,- Men så kommer det til det bredbåndstelefoni mini, basis og pluss greiene.. Mini passer ikke, men står mellem basis og pluss. I mnd med basis betaller man 49;- med start pris på 0,59;- og min pris på 0,15;- I mnd med pluss betaller man 159;- men ikke noe startpris og min pris. Hva lønner seg av dem to? Og hva lønner seg av hele greia?? Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Noen svar?? Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Nextgentel ADSL2+ bredbånd Iplink bredbåndstelefoni, alternativ 3 Endret 11. august 2006 av tommy_89 Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Nextgentel ADSL2+ bredbånd Iplink bredbåndstelefoni, alternativ 3 6656120[/snapback] Gidder ikke å gå fra telenor, for da mister jeg mail adressen min, og flere i huset har adresse der.. så blir bare styr.. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 jaja, vis du synes flere hundre kroner i måneden er vært det for å ikke skifte mailadresse så Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Var bare kjapt inne der og så.. Men var jo dyrt for bredbåndstelefoni og nettverk der da?? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Vil tro at de fleste privatalarmer baserer seg på vanlig telefonopprigning. Alle slike er mer sårbare med bredbåndstelefon, medmindre man anskaffer en UPS. Det må være strøm på modem/router og IP-adapter. Har dessuten hatt problemer med at IP-adapteret ikke tåler at man kobler til flere telefonapparater, da slutter det å ringe. Jeg vurderer faktisk å bytte til vanlig analog, selv om det koster litt mer. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 ADSL2+ - 500kr (leveres maksimalt ADSL2+, varier linjeavstand) Bredbåndstelefoni (sjekk telepriser.no) Minuttpris hustelefon norge: 0kr startavgift til hustelefon norge: 0k startavgift mobil: kr 0,49 minuttpris mobil: 0,99 måndepris: 0kr minstefakturering: 89kr Sammenlign det med Telenor du Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Kjapt spørsmål angåande IP-telefoni: Kan du ha ein annan leverandør av IP-telefon enn breidbandsleverandøren? Får snart Start.no og vurderer IP-telefoni, men det må i så fall bli ein annan leverandør sidan Start.no ikkje har IP-telefoni. Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Kjapt spørsmål angåande IP-telefoni: Kan du ha ein annan leverandør av IP-telefon enn breidbandsleverandøren? Får snart Start.no og vurderer IP-telefoni, men det må i så fall bli ein annan leverandør sidan Start.no ikkje har IP-telefoni. 6656246[/snapback] Jepp det kan du, men kommer an på levrandør av IP-telefon. F.eks. Telio, Iplink, Freecall... kan du ha Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Er IPLink eit godt alternativ? Fant ikkje den leverandøren på Telepriser.no, men prisane var jo av dei betre. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Edit: Ups, rota litt i lesaren her, jaja. Var heller ikkje bindigstid, det liker eg, kan du då kjøpe eit abonnement, prøve det ein månad eller to og om du ikkje er nøgd sei opp? Blir sjølvsagt litt gebyr for å starte opp igjen den analoge linja, men eg trur ikkje det blir nødvendig. Endret 11. august 2006 av zeph Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Sjekk engang til du :!: Hva er dette da? http://img133.imageshack.us/img133/1681/iplinkcr3.png Endret 11. august 2006 av tommy_89 Lenke til kommentar
nyvvo Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Har du undersøkt hvor mye det koster for å få en GSM sender på den Sector alarmen? Det er jo noe av det tryggeste du kan ha. Da slipper du å tenke på telefonkjøret. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Sjå der ja, valge analog eg, ikkje spør kvifor Men kvifor står det månadskostnad: 118,- når det står 0 kroner på IPlink sine nettsider? Trur eg må få tak i dei siste fakturaene på analogtelefonen og rekne litt på kva alternativ som blir billigast. Endret 11. august 2006 av zeph Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Sjå der ja, valge analog eg, ikkje spør kvifor Men kvifor står det månadskostnad: 118,- når det står 0 kroner på IPlink sine nettsider? Trur eg må få tak i dei siste fakturaene på analogtelefonen og rekne litt på kva alternativ som blir billigast. 6656348[/snapback] Det blir kostende det med de ringeminuttet som blir brukt i kalkulatoren (se til venstre på bildet) Edit: Prisene på ADSL2+ til Nextgentel går ned til 459 1. September Endret 11. august 2006 av tommy_89 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Ok, men den virker ikkje heilt som den skal trur eg. Om eg fjerner ringeminutter for mobil og har utelukkande telefonar til fastnett, ikkje utland blir det framleis ståande 118 Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Tror det er fordi at IPtelefonadapteren blir regnet med som månedspris, slik: 349kr/12måneder=ca. 29kr måneden 89+29= 118kr Lenke til kommentar
_Daniel_ Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 WooW, plutselig rant det inn med svar:D Det er bra! Det med Sector alarm.. Det går via fasttelefoni ja, men på systemet er det en base som har et reservebatteri som varer i 2 døgn.. Så hvis strømmen skulle gå mens vi har bredbåndstelefoni så er det ikke ofte strømmen går her, og hvis den først går.. så er den tilbake igjen veldig fort... bod her i 5 år, det værste tilfellet har vært en dag den var borte i 4 timer.. Sånn som jeg ser det, så skal jo dette fungere bra mellom sector og bredbåndstelefonien pga denne basen som varer i 2 døgn.. Eller tar jeg feil? Det med GSM sender.. Har null peiling på hva det koster, men hvis man må ha det, må man bytte hele alarm systemet? eller er det bare en liten boks dem kobler til ekstra?? Såfall hvis det skal komme bredbåndstelefoni til huset, så regner jeg med at det blir fra telenor.. Har ikke noe negativt mot dem som feks trøbbel med nett osv.. Så det blir vel ADSL Max 16000/700 og bredbåndstelefoni pluss( 159 kr i mnd og snakk så mye du vil) Lenke til kommentar
tommy_89 Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Jeg har bredbåndstelefoni, hva da?Bredbåndstelefoni (IP-telefoni/VOIP-telefoni) anbefales ikke til overføring av boligalarm. Sector Alarm AS garanterer ikke for at signaler kommer frem til vår alarmstasjon dersom man benytter bredbåndstelefoni. Leverandører av bredbåndstelefoni gir heller ingen garanti for dette. Sector Alarm installerer ikke ny alarm i boliger med bredbåndstelefoni uten å installere en GSM-sender i alarmen (med virkning fra 01.04.2006). En rapport fra Post- og Teletilsynet (06/2005) viser til at flere bredbåndstelefonitilbyderne selv anbefaler at man benytter GSM-nettet i stedet for bredbåndsnettet for overføring av signaler fra boligalarmen. Sector Alarm støtter denne anbefalingen da alarmoverføring over IP-telefoni er den minst sikre overføringsmetoden i dag og vi ønsker derfor å informere om følgende svakheter ved denne løsningen: # dersom strømmen går i huset eller isolert på komponenter tilknyttet IP-telefonanlegget, vil alarmanlegget miste forbindelsen til alarmstasjonen. Det kan også være behov for å restarte IP-adapter/router manuelt for å gjenopprette denne forbindelsen. # hvis nettverket tilknyttet bredbåndet er ustabilt, vil dette også kunne påvirke alarmoverføringen negativt slik at signalene ikke når frem til alarmstasjonen. # alarmoverføring over IP-telefoni er ikke godkjent av Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd (FG). Det innebærer at Sector Alarm ikke kan utstede FG-attest for alarmanlegg som benytter IP-telefoni til alarmoverføring. # Dersom du ønsker å unngå disse svakhetene anbefaler vi vår GSM-løsning. Mer informasjon om vår GSM-løsning finner du her. Det er veldig viktig å teste boligalarmen uansett endring man gjør på telenettet. Dette gjøres ved å sette på alarmen på vanlig måte og utløse innbruddsalarm. Vår alarmstasjon vil da ta kontakt med deg dersom alt fungerer som det skal. Sector Alarm AS må uansett varsles dersom du skal anskaffe/har anskaffet bredbåndstelefoni eller på annen måte har gjort endringer (f.eks ADSL). Ta kontakt med vår Kundeservice Endret 11. august 2006 av tommy_89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå