ivarhoff Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) Lurer på en del ting ang batterigrepet BG-E2 til Canon 20D/30D: - Mange hevder det dobler batterikapasiteten, men det er jo plass til 2 batterier i grepet, altså en tredobling? - Kan man bytte i fart, dvs bytte batterier uten å slå av kameraet? - Ryker batteriene samtidig? Eller brukes først det ene og så det andre? - Sperrer batterigrepet for bytte av minnekort? - Må kameraet tas av stativet for å skifte batteriene i batterigrepet? Takknemmelig for alle andre praktiske erfaringer ang. BG-E2 og evt. ting som er knotete. -- Edit: Fjernet et par spm som ble overflødig etter første svaret her. Endret 10. august 2006 av ivarhoff Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Hei, her var det mye spørsmål. BG-E2 bruker to batterier som sitter i grepet. det er ikke mulig å ha i batteri i kamera når man bruker grepet. Grepet sperrer ikke for bytte av minnekort og det monteres på stativ på vanlig måte som kameraet. Batteriene kan tas ut når du har det på stativ. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Det er mange som har hatt problemer med BG-E2, både mekaniske og elektriske. Det er vel det mest utskjelte Canonproduktet i nyere tid. Den siste serien skal vist ha fikset de fleste problemene. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Den siste serien skal vist ha fikset de fleste problemene. 6656676[/snapback] Ja, og de har serienummer større enn 96000. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Det er mange som har hatt problemer med BG-E2, både mekaniske og elektriske. Det er vel det mest utskjelte Canonproduktet i nyere tid. Mer utskjelt enn 18-55-kitlinsen til 350D? ;o) Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. august 2006 Del Skrevet 13. august 2006 Godt spørsmål, kitobjektivet har sikkert fått mange flere klager. Det er mange flere som bruker det og klagene er neppe like alvorlige.. Man får også alltid et bilde selv om man er misfornøyd kitobjektivet. Men når batterigrepet gjør at kameraet slutter å virke begynner det nok å ryke under topplokket på mange av de som opplever det. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Godt spørsmål, kitobjektivet har sikkert fått mange flere klager. Det er mange flere som bruker det og klagene er neppe like alvorlige.. Man får også alltid et bilde selv om man er misfornøyd kitobjektivet. Men når batterigrepet gjør at kameraet slutter å virke begynner det nok å ryke under topplokket på mange av de som opplever det. 6669819[/snapback] Men som sagt angående batterigrepet. Det er kommet en oppdatert versjon som fungerer som det skal. Det er ingen ting å lure på...Løp å kjøp. Et genialt stk ekstrautstyr som gjør kameraet mye mer behagelig å holde/betjene, samt at batterikapasiteten nærmest blir 'uendelig'. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Storm i vannglass? For over ett år siden var det en serie med batterigrep som hadde en feil som gikk på at kamera (20D) fikk feil info om spenningen fra grepet. Denne feilen ble rettet uten kostnad hos SERVICEPROFFEN og var gjort på 1-2 dager. Siden den gang har ikke jeg hatt noe problem. Tar over 1000 bilder pr ladning. Grepet er solid å holde i og med 2 utløsere er det heller ikke noe problem i å ta bilder vertikalt (høydeformat). Se tidligere tråd om emnet (det finnes flere, så søk) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=425355&hl= Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 14. august 2006 Forfatter Del Skrevet 14. august 2006 Så med andre ord kan dette være smart å kjøpe i en fysisk butikk ala Japan Photo til kr 1399,- framfor å spare noen hundre kroner i en nettbutikk eller kjøpe fra utlandet for ca en tusenlapp, mtp at det fort kan være aktuelt å reurnere det? Noen som vet om det er gjort noen andre endringer på dette batterigrepet etter serienummer 96000? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 1000 bilder per lading med BG-E2? Jeg har følelsen av at jeg har 10tusen.. men jeg greier nok 1500-2000 bilder ja.. Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 15. august 2006 Forfatter Del Skrevet 15. august 2006 (endret) 1000 bilder per lading med BG-E2?Jeg har følelsen av at jeg har 10tusen.. men jeg greier nok 1500-2000 bilder ja.. 6675719[/snapback] Det har vel litt med om du bruker mye blits å gjøre? Canon oppgir hvertfall 2000 bilder med BG-E2 og 30D. Regner med at de mener to oppladbare og ikke 6 vanlige batterier i adapteren. 750 bilder per batterilading, i henhold til CIPA standardtester. Ca. 750 (ved 20°C, AE 50 %, FE 50 %)¹ Ca. 600 (ved 0°C, AE 50 %, FE 50 %) ¹ Testet etter CIPA-standarder med batteriene og minnekortformatet som leveres med kameraet, med mindre annet er angitt Endret 15. august 2006 av ivarhoff Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Litt tilleggsinfo: IS funksjonen på objektivet trekker også veldig mye strøm. Og det brukes mer strøm når en tar bildene i RAW+jpg (lenger tid til overføring til kort) Men jeg har kjøpt nye batterier i dag hos Altitec http://www.altitec.no/product_info.php?cPa...products_id=112 og de er på over 1600mA (Canons originale BP-511 er bare på 1200mA) Det var reklamen! Endret 15. august 2006 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
Krister03 Skrevet 15. august 2006 Del Skrevet 15. august 2006 (endret) Hvis du vil ha enda kraftigere batterier har Sterlingtek noen på 1800mAh. ca 130NOK per stk. med frakt Endret 15. august 2006 av Krister03 Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Interessant, men gir de samme garanti som Altitec? "Dette batteriet er grundig testet og CE godkjent. Vi garanterer at våre batterier ikke skader produktet ditt på noen måte. Dersom produktprodusenten beviser at en feil skyldes uoriginalt batteri, dekker vi reparasjonskostnadene." Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Interessant, men gir de samme garanti som Altitec? "Dette batteriet er grundig testet og CE godkjent. Vi garanterer at våre batterier ikke skader produktet ditt på noen måte. Dersom produktprodusenten beviser at en feil skyldes uoriginalt batteri, dekker vi reparasjonskostnadene." 6683940[/snapback] Ikke like god, men jeg har til dags dato aldri hørt om noen som har fått skadet utstyret sitt ved bruk av uorginale batteri. "1 Year Warranty: We will replace this or any other item that you purchase from us for 1 year from the date your order is processed if it fails under normal wear or is defective. We always sell new high quality items and we are willing to back them up! " Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Du vet hvordan Canon og Nikon forholder seg til bruk av 3-partsdeler. Så da er jo greit at den "uorginale" delen har en klar "garanti-beskrivelse". Kjekt også at Altitec ligger i Norge og at de har betalingsalternativer uten å bruke kredittkort. Men nå er vi kommet litt offline trådstarter?? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Du vet hvordan Canon og Nikon forholder seg til bruk av 3-partsdeler. 6683971[/snapback] Nå har jo Nikon vært så greie... at de har gjort det umulig å bruke 3.parts batteri på D200 og D80, og muligens flere modeller for alt jeg vet. Og Canon jo garanterer ingenting så lenge ikke deres orginale batteri til mangedobbel pris er brukt, nei. Lenke til kommentar
ivarhoff Skrevet 16. august 2006 Forfatter Del Skrevet 16. august 2006 (endret) Men nå er vi kommet litt offline trådstarter?? 6683971[/snapback] Dette er interessant, men redd det kan ta av. Start gjerne en ny tråd om emnet så de som leser denne tråden senere lettere kan finne svar på de opprinnelige spørsmålene. Uorginale batterier kan være en risk, men om en er storforbruker av batterier så kan det være en kalkulert risiko: 10 batterier a 500 kr spart = 5000,- kr. Går det bra, så ingen problem, skulle kameraet gå a dundas, så har du 5000,- kr ekstra/rabatt du kan bruke på neste kamera. Siden vi snakker om 20D/30D her, så koster 30D ca 11 000 med batterigrep nå, innen uhellet er ute så kan 30D være et par tusen billigere og på vei ut av markedet og bruktprisen ligger kanskje et par tusen lavere enn markedspris på nytt. Det bringer oss da veldig nære det magiske beløpet 5000,- kr, som er det man i utgangspunktet sparte på å kjøpe 10 batterier. Min konklusjon: Har du behov for mange batterier kjøp uoriginalt, skal du bare ha ett eller to ekstra batterier, vurder riskikoen nøyere. Endret 16. august 2006 av ivarhoff Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 16. august 2006 Del Skrevet 16. august 2006 Er en livredd for at uorginale batteri kan fcuke opp kameraet er jo Altiec sin garanti grei (jeg antar de har den garantien fordi de aldri har hatt noen slike tilfeller). Jeg mener i alle fall det er tull å betale 8-900 for orginalt BP-511A batteri (med dårligere kapasitet enn de andre nevnte her). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå