Dan Stamnes Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 (endret) hei, har et Nikon D50 med Kit-objektiv! herlig kamera men har noen få irritasjonsmomenter hvis jeg tar bilder med "lengre" lukketid.. la oss si 20sek i mørket, så blir bildet så utrolig orange, selvom lyskilden i nærheten er hvitt! hva forårsaker dette? og kan det fixes på? hvitbalanse er auto, da jeg ikke har snøringa på hvordan man stiller dette og hva som er bra og ikke Bilder kan sees i mitt galleri > http://gallery.vw-gfx.com .. Mvh Dan Stamnes Endret 10. august 2006 av Dan Stamnes Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Lyset er ikke hvitt, det bare ser sånn ut for deg. Ta bildet med kamera innstillt på RAW-formatet du. Da kan du i ettetid justere hvitbalansen (WB) nøyaktig som du vil. Hvis ikke kan du stille WB på kamera til riktig temperatur. Evt legge inn en custom WB (se i manual hvordan det gjøres) Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 hvitbalanse er auto, da jeg ikke har snøringa på hvordan man stiller dette og hva som er bra og ikke6650994[/snapback] Det er da ikke så vanskelig å finne hvitbalanse i kameramenyen... Ta 2-3 bilder innendørs med de ulike hvitbalansevalgene så ser du med en gang hva som fungerer på 'ditt' lys. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Det er da ikke så vanskelig å finne hvitbalanse i kameramenyen... Ta 2-3 bilder innendørs med de ulike hvitbalansevalgene så ser du med en gang hva som fungerer på 'ditt' lys. 6651903[/snapback] veit hvor jeg finner hvitbalansen, men forstår ikke helt hvordan den fungerer, har jo slik at jeg kan sette eget valg og, ikke bare forhåndsdefinerte valg raw filer på mitt nikon går vel under kategorien NEF.. som jeg ikke får åpna.. men skal sjekke ut de tipsa jeg har fått jeg gir tilbakemelding Lenke til kommentar
kawak Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 adobe lightroom finnes i betaversjon og er gratis, den vil åpne og justere dine NEF(nikon raw) filer.... Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Jeg fant ingen veldig oransje bilder på galleriet ditt, bortsett fra i tunnelen, og der er det vel ganske gult lys? Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 veit hvor jeg finner hvitbalansen, men forstår ikke helt hvordan den fungerer6653076[/snapback] Dette står veldig godt beskrevet i manualen til D70 - kanskje D50-manualen er dårligere? Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Jeg fant ingen veldig oransje bilder på galleriet ditt, bortsett fra i tunnelen, og der er det vel ganske gult lys? 6653272[/snapback] kansje ikke veldig mye orange akkurat der! men som sagt, mange blir utrolig orange av seg, selvom lyskilden er hvit, og jeg vil at den skal være hvit Lenke til kommentar
engekri Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Les i bruksanvisningen din om hvordan du setter hvitbalansen manuelt. Det står på side 79. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 selvom lyskilden er hvitHvilken metode har du brukt for å måle farven? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 Lampelys og lysstoffrør (bl.a.) gir ikke hvitt lys. Det samme gjelder gatelys. Dremed må hvitbalansen tilpasses lyset. Kan du ikke legge ut et av bildene du har tatt som får orange farve. At du linker til et album med mengder av bilder hjelper ikke (særlig ikke når "problem"-bildene ikke finnes der). Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Skal prøve og finne et og få lagt det ut i mellomtiden. Drivi å testa litt med Adobe Lightroom.. får seriøst ikke lagra NEF filer som jpg.. kun som PNG filer, og de blir jo giga store jo fikk ikke lagra i selve programmet, men overførte til photoshop! Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 11. august 2006 Forfatter Del Skrevet 11. august 2006 Her har man ett eksempel, bildet er ikke redigert på noen måte! sett bilder av folk som tar bilde av ting under f.eks et gatelys, de får lyset til å fremstå som helt hvitt.. men jeg får ting til å bli orange.. eller helt blå... Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) sett bilder av folk som tar bilde av ting under f.eks et gatelys, de får lyset til å fremstå som helt hvitt..6657578[/snapback] Det er fordi de har stilt korrekt hvitbalanse. Automatisk hvitbalanse kan ofte bomme ved litt sære lysforhold og gjøre vondt verre - som med alt annet av auto-funksjoner på et kamera så jobber automatisk hvitbalanse ut i fra en gjennomsnittssituasjon. Kameraet vet jo ikke om du tar bilde av en solnedgang eller inne i en stue med mye lyspærer... Kunstlys fra ulike lamper er *aldri* nøytralt i fargen på et kamera slik dagslys som regel er, derfor bør du selv ta kontroll i slike situasjoner. Velg riktig hvitbalanse = problem løst stort sett. Forhåndsvalgene er rimelig lettforståelige og vil ofte gi en rimelig bra korreksjon hvis man ikke er så nøye på det at man gidder å lære seg å fininnstille (småjusteringer kan jo uansett gjøres i Photoshop senere under fargebalansemenyen). Velg lyspære-tegnet for hvis det er mye lyspærer der. Velg lysrør-tegnet hvis det er mye lysrør. Velg sol-tegnet hvis det er direkte sollys. Ganske selvforklarende vil jeg påstå... I situasjoner der det er flere lyskilder med ulike fargetemperatur (f.eks. både lyspærer og lysrør i samme rom) må du gå for et kompromiss. Dette er jo såre enkelt med digitalkamera i og med at du får et ok inntrykk av bildet med en gang og kan justere der og da... Endret 11. august 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 11. august 2006 Del Skrevet 11. august 2006 (endret) Drivi å testa litt med Adobe Lightroom.. får seriøst ikke lagra NEF filer som jpg.. Det er antakelig fordi RAW filer har mer en 8 bit oppløsning på hver fargekanal og JPEG støtter bare 8 bit. Prøv å konverter til 8 bit før du lagrer. Endret 11. august 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 12. august 2006 Forfatter Del Skrevet 12. august 2006 takk for gode tips folkens! ang dette med hvitbalanse, hvordan få dette riktig ved å gjøre det selv? tenker ikke da på hvordan trykke meg fram på kameraet, men hvordan stille det? finne noe som er hvitt og velge det som hvitbalanse ? eller? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 En liten tilleggsfunksjon. Selv om lyset i dine øyne er hvitt, så er det fordi menneskenes øyne og hjerne veldig raskt justerer det vi ser, slik at det som er ment å være hvitt, blir hvitt, selv om det egentlig ikke er det. Har du f.eks stirret på en f.eks blå flate i ett minutt, og deretter bort på en hvit flate? Den hvite ser plutselig gul ut. Det er fordi øynene da har justert blåfargen til å være mer "hvitaktig", og vi ser det blå invertert når vi ser på den ekte hvitfargen. Et kamera er ikke like flinke til å justere hvitbalanse, som vi er. Noen ganger blir det ok, andre ganger feiler de helt. Derfor er det viktig, at man forteller kameraet hva som er hvitt når man vil være sikre på å få perfekte bilder (eller tar RAW som noen her foreslår). I de fleste kamera kan du velge mellom f.eks innendørs, lysstoffrør, utendørs overskyet, utendørs sol osv... Vanligvis kan du også velge egendefinert. Da holder du et hvitt ark foran kameraet og trykker på en knapp for å si at "dette er hvitt her". Dette må du gjøre på nytt hver gang lysforholdene endrer seg. Utelys er blått, innelys er gult (sagt veldig enkelt). Kveldslys er også mye blåere enn dagslys. En fallgruve er å ta bilder innendørs, uten blits, om dagen, mens du har på lys inne OG det kommer lys fra vinduene. Da får du såkalt blandingslys. Du vil kunne få enten mye blått eller mye gult i bildet, avhengig av hva hvitbalansen er stilt til. Unngå problemet med å slå av alt lys i rommet og velg utelys, eller trekk for alle gardiner, slå på lysene i rommet, og velg innelys. Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 12. august 2006 Forfatter Del Skrevet 12. august 2006 ufattelig bra svar! takker og bukker men en ting til.. la oss si at jeg er ute og skal ta bilder i skumringen, på f.eks samme plass som der jeg tok det "blå" bildet av bilen min.. skal jeg da stille hvitbalanse mot noe hvitt der? eller? bare prøver og komme med aktuelle problemstillinger, suge til meg litt informasjon NEF bilda blir og ufattelig store.. har jo bare plass til 130 bilder på 1GB brikke som vanlig RAW.. RAW basic så får jeg enda mindre plass! må vel investere i mer minne er dumt og dra ut på tur og kun ha mulighet til å brenne av 130 bilder Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 men en ting til.. la oss si at jeg er ute og skal ta bilder i skumringen, på f.eks samme plass som der jeg tok det "blå" bildet av bilen min.. skal jeg da stille hvitbalanse mot noe hvitt der? eller? Ta med det et helt vanlig hvitt ark ut. Det gjør ikke så mye om det har linjer. Les bruksanvisningen til kameraet, og finn ut hvordan du stiller hvitbalansen manuelt. Dette hvite arket fungerer da altså som en referanse. Du kan også finne noe hvitt ute, og bruke det som referanse, men vær sikker på at det er helt hvitt, og ikke har fargestikk av en eller annen farge. Da jeg gikk på film og TV skole, hadde vi det veldig morsomt med å forvirre kameraene med å stille hvitbalansen ved å bruke forskjellige farger som referanse. Det ble til tider noe spesielle resultater, men de fleste kamera har vel en verdi de skal holde seg innenfor, så helt crazy blir det ikke EDIT: Kan være at funksjonen for å stille hvitbalanse mot noe hvitt, heter "White balance preset". Tror den heter det på ditt kamera også. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. august 2006 Del Skrevet 12. august 2006 Husk på at ikke alle ark er like hvite, noen ark blir blåaktige i lyset fra høytrykks natrium lamper (hvite gatelys). Lavtrykks natriumlamper (orange gatelys) er monokromatiske og man kan ikke ta farvebilder uten ekstra belysning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå