gangrie Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Jeg har hatt nettopp hatt hardiskproblemer på dataen min, så jeg sendte inn de to jeg har, og fikk to helt nye. Det jge lurer på er dette med raid. Jeg har hørt at hvis du "lager raid", er ikke sikker på hvordan man sier det, så vil de to hardiskene jobbe som èn. Er det noen fordeler med å "lage raid"?? Hva er det det egentlig gjør?? (Den ene hardisken min er 70 gig med 10k rpm, og den andre er 250 gig med 7k rpm.) Lurer veldig på dette, takk for alle svar Lars Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Raid0: 2 disker jobber sammen, informasjonen (filene) blir lagt på vær disk (delt i 2). Systemet sender halve filen til vær disk, og hastigheten på overføring blir nesten doblet. Fordelen med RAID0 som jeg tok opp her er å få hastighet. Selv kjører jeg RAID0 på maskinen min, bruker 2stk identiske 80GB SATA2 disker. Normalt har de 55-60MB/s hastighet, mine ligger på 113MB/s. Diskene du bruker må vel ikke være like store, men de bør nok ha lik RPM. Redundant Array of Inexpensive Disks. En samling av to eller flere disker som arbeider sammen, for å gi økt ytelse og ulike nivåer av feilkorrigering. Tøfft hæ?! Diskene oppfattes også av brukeren som én logisk enhet. Ingen som kommer springende og lurer på hvilken de skal lagre på mao... Opprinnelig var det 5 ulike RAIDnivåer: RAID 1-5. RAID 0 og RAID 6 har senere kommet til. Så vil dere vel vite hva de forskjellige gjør, eller...: 0: Disk striping uten paritetsinformasjon. 1: Disk-speiling, én disk og én backup-disk som er nøyaktig lik. 2: Disk striping på bit-nivå + paritetsinformasjon. 3: Disk striping på byte-nivå, og én disk pr. sett for paritetsinformasjon. 4: Som RAID-3, men disk striping i store blokker. 5: Disk striping i sekvensielle blokker over alle diskene, med paritetsinformasjon. 6: RAID-5, pluss redundante diskkontrollere mm. I RAID-0 og 1 speiles informasjonen fra en disk til en annen, slik at du alltid kan ta ut én disk og lese den. Dette er en kostbar måte å ta vare på dritten din, da du har en disk du ikke bruker til noe annet enn speiling... I RAID-5 spres data over flere disker. Hvis én disk krasjer, kan du bytte den ut uten at du mister data. MEN du kan ikke rekonstruere data fra denne éne disken. Når en disk byttes ut, vil innholdet automatisk bygges opp igjen av systemet. Flotte greier?? Dette finnes det masse tørt men interesant stoff om på nettet... Enjoy! Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 10. august 2006 Del Skrevet 10. august 2006 Denne tråden er feilpostet (hører hjemme i Lagringsmedier) og bryter med treordsregelen. Hardware har en egen RAID-guide, den finner du her. Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg